گرانی ناتمام گوشت؛

  • ۵ سال قبل
  • 0

گزارشی از حال و هوای این روزهای بازار گوشت قرمز که کارشناسان کاهش قیمت آن را بعید می دانند

گوشت قرمز به کالای «لوکس» تبدیل شده و وعده‌های مسئولان برای مهار قیمت گوشت نیز محقق نشده است. در‌حالی‌که تمامی رسانه‌ها در ماه‌های پایانی سال ٩٧ از مافیای گوشت و حباب قیمت در این بازار صحبت کردند، بازهم انگار‌نه‌انگار؛ آب از آب تکان نخورد و عاملان گرانی یا مافیا با همان فرمان قبلی کار خود را ادامه دادند.

اکنون با تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی دیگر ارز دولتی با نرخ ۴٢٠٠ تومان برای واردات گوشت در سال ٩٨ اختصاص پیدا نمی‌کند و این موضوع نگرانی‌ها را درباره افزایش قیمت این محصول بیشتر کرده است.

دستگاه‌های دولتی تا پیش از این، با وجود آنکه ارز دولتی برای واردات گوشت استفاده می‌شد، موفق به مهار قیمت‌ها نشدند و حالا با تغییر سیاست ارزی برای واردات این محصول بعید به نظر می‌رسد که دیگر قشر شایان توجهی از مردم بتوانند طعم گوشت را بچشند.

طبق تحقیقات و تحلیل‌های کارشناسی قیمت گوشت وارداتی در بهمن‌‌ماه چیزی در حدود هر کیلوگرم ٢٧ هزار تومان بود که باید به قیمت ٣۵ تا ۴٠ هزار تومان به دست مردم می‌رسید اما کمتر شهروندی بود که موفق شود گوشت را با این قیمت خریداری کند.

این سخن اول بار از سوی کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس مطرح شد. بعد از آن نوبت کارشناسان بود که در‌این‌باره اظهار نظر کنند.

تمام این اتفاقات رخ داد و اعتراضات در چارچوب پیام‌های رسانه‌ای مطرح شد اما بازهم انگار‌نه‌انگار! با آغاز سال ٩٨ نیز گویی که توجه مسئولان کشوری معطوف به رتق‌و‌فتق مشکلات مردم مناطق سیل‌زده‌ شده‌ و قیمت‌ها رو به افزایش است.

روز گذشته گوشت در بازار مشهد بالای ١٠٠ هزار تومان فروخته شد. قیمت گوشت ران گوسفندی بدون چربی ١٠٩ هزار تومان، گوشت لاشه گوسفندی و گوشت گوساله ٩٠ هزار تومان بود. اکنون سؤال این است که چرا قیمت گوشت باید در این حدود قرار گیرد و مشکل از کجاست.

واردات گوشت انحصاری است؟

برخی از کارشناسان چنان که پیش از این نیز اشاره شد معتقدند وجود انحصار در بازار واردات دام و نهاده‌های دامی موجب افزایش قیمت‌ها شده است. این مسئله را با مدیر پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در میان گذاشتیم.

احمد دلقندی می‌گوید: برای واردات گوشت انحصاری وجود ندارد. خیلی از شرکت‌هایی که سابقه واردات دارند با ثبت سفارش و با طی راه‌های قانونی این کار را انجام می‌دهند.

دلقندی ادامه می‌دهد: افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند و ما آن‌ها را برای دریافت مجوز راهنمایی می‌کنیم و به تهران ارجاع می‌دهیم اما چون سابقه لازم در امر تجارت و واردات گوشت را ندارند ممکن است مجوز دریافت نکنند. اما این به معنای وجود رانت برای گروهی خاص نیست.

دلقندی ادامه می‌دهد: با وجود این در فاصله ٢۵ اسفند ٩٧ تا ١٧ فروردین ٩٨ گوشت با همان قیمت هر‌کیلو حدود ۴٠ هزار تومان به دست مردم رسید. در ایام عید ٧١ تن گوشت گرم وارداتی با قیمت هرکیلوگرم ۴٢ هزار و ۵٠٠ تومان توزیع شد. در این مدت ١٢٠٠ تن گوشت مرغ، گوساله و گوسفند منجمد و همین‌طور گوشت گرم گوسفندی توزیع شد.

وی می‌افزاید: به طور کل در سال گذشته ۶۶٠٩ تن گوشت با نرخ تنظیم بازار در خراسان رضوی توزیع شد که کاری کم‌سابقه بود. البته وظیفه ما تأمین بازار نیست و برای تنظیم بازار تلاش می‌کنیم و به همین دلیل زمانی که بازار متعادل باشد در بازار مداخله نمی‌کنیم، چنانکه اکنون قیمت مرغ به حدود ١١ هزار و ۵٠٠ تومان رسیده است و توزیع مرغ را متوقف کرده‌ایم. البته قمیت گوشت قرمز متعادل نیست و از همین روی ما نیز در حد توانمان گوشت قرمز توزیع

می‌کنیم.

آیا گوشت ارزان می‌شود؟

با آغاز فصل بهار شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم. این مسئله را با دکتر علی رحمانی، کارشناس امور دام، در میان می‌گذاریم. او معتقد است با آغاز بارش‌ها و سر‌سبز شدن چراگاه‌ها دامداران میزان کشتار را کاهش می‌دهند تا دام پروار شود و در وزن بالاتری کشتار ‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که میزان عرضه در بازار کاهش یابد و در نتیجه قیمت‌ها رشد کند..

منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *