رنگین‎کمان گل‌های لاله و سنبل در مشهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

گل لاله از دیرباز تاکنون به خاطر زیبایی منحصر به فردش در فرهنگ غنی ما سنبل فرارسیدن بهار و زینت‌بخش سفره هفت‌سین عید نوروز بوده است. تصویر این گل روی نقش برجسته‎ها و مهرهای پادشاهان ایرانی از دوره ایلامی تا هخامنشی و ساسانی هم رویت شده است که نشان دهنده قدمت و تاریچه این گل است. مجموعه گل‌های لاله در بوستان پارک ملت و جای جای مشهد یکی از جاذبه‎های گردشگری شهر ما است.

بوستان بزرگ پارک ملت میزبان انواع مختلف گل‎های لاله مثل ستاره‏ای، حاشیه‏دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی، و قدحی در رنگ‎های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی است. بهار در مشهد رنگ و بوی دیگری دارد، بهار مشهد سبز، سرخ، زرد، سفید، مجموعه‌ای رنگین‎کمانی در طرح‌های گوناگون است که چشم‎های زائر و مجاور را مهربانانه نوازش می‎دهد و عطر دل‌‎انگیزش مدهوش کننده پیر و جوان می‎شود.

مدیریت شهری هر ساله به بهانه استقبال از بهار و ایجاد طراوت در بین شهروندان و زائرین فرشی از گل‎های رنگارنگ پهن می‎کند، با سفیرانی از جنس لاله، سنبل و نورافشانی جای جای شهر به استقبال نوروز می‎رود، فضای شهر را آذین می‎کند تا بهار رخ نشان دهد و از سیمای دلربایش شهر غرق نشاط و امید شود و مردمان شهر که فشار یکسال کار و تلاش خسته‎شان کرده است روح و روان خود را با عطر گل‎های الوان بهاری جلا دهند و وجودشان صفایی بهارانه بگیرد.

رنگین‎کمان لاله ‏ها

اگر سری به پارک ملت و یازده بوستان و میدان دیگر شهر بزنید در کنار گل‎های بنفشه و سنبل، فرشی از رنگین‎کمان گل‎های لاله چشم‎نوازی می‏کنند، لاله‏های سفید، سرخ، زرد و بنفش که از خواب زمستانی بیدار شده و سر از خاک برای گرفتن حمام آفتاب بیرون آورده‎اند و برای عکس یادگاری چشمک می‎زنند. این روزها لاله‎ها، در بوستان ملت جشنی از رنگ به راه انداخته و شهروندان را به گرفتن عکس یادگاری دعوت می‌کنند، پیر و جوان ندارد، مردم به دعوت لاله‎ها در بوستان ملت، میدان تختی، دروازه قوچان و آنجا که بهار خانم گل کاشته از نوع لاله گونش حضور پیدا کرده و از این جشنواره رنگین‎کمان‌ها عکس‌هایی به یادگار در دفتر زندگیشان می‏گذارند.

بهار مشهد با سایر شهرها فرق می‏کند و این حرف را نه تنها شهروندان مشهدی به دلیل دلبستگی‎شان که زائر و مجاور هم می گویند. هر هموطنی از هرنقطه ایران بزرگ در ایام نوروز مفتخر به پابوسی امام مهربانی‏ها می‎‏شود، منصفانه از طراوت و نشاطی که در این شهر ایجاد شده لب به تعریف می‎گشاید.

فضای سبز آرامش‎بخش روح و روان

در همین رابطه، «تهرانی» عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اینکه یکی از عملکردهای مثبت فضای سبز آرامش روحی و روانی است، می‌گوید: طبق تحقیقات انجام شده دوره نقاهت فرد بیماری که به فضای سبز بیشتری می‌نگرد ‌کوتاه‎‌تر است.

وی می‎افزاید: در صورتی‎که فضای سبز شهری همراه رنگ‌ها و طراحی‌های مختلف باشد تاثیری دو چندان دارد.

وی اضافه می‎کند: تعداد پارک‌ها و طراحی فضای سبز و در کنار آن گل‌آرایی در سطح شهر نشان از اهمیت دادن مدیریت شهری به تاثیر فضای سبز در سلامت روانی شهروندان دارد.

فضاهای سبز در شهرها باید قابل دسترس‌تر باشد

همچنین «هادی کمردین‌زاده»، به عنوان یک روانشناس درخصوص تاثیر فضای سبز بر نشاط و شادابی افراد می‌گوید: طبق تحقیقات صورت گرفته ۵ دقیقه ورزش در فضای سبز باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیاده‎روی در فضای سبز باعث افزایش تمرکز و کاهش استراس است، اظهار می‎‏کند : اگر فعالیت‌های ورزشی در فضای سبز همراه و مجاور با رودخانه باشد تاثیری دوچندان در روحیه و روان افراد دارد.

وی می‎افزاید: در حال حاضر میزان فضای سبز شهر مشهد تا اندازه‌ای مناسب است اما باید شاهد سبزی بیشتری در محلات مختلف شهر به صورت یکسان بود.

۳۵ هزار شاخه گل لاله در جای جای شهر

«مهدی یعقوبی» سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ضمن اشاره به کاشت ۱۴ میلیون شاخه گل در طرحهای متنوع در طرح استقبال از بهار می‎‏گوید: هرساله، با هدف التیام روح خسته شهروندان از فشارهای گوناگون و طراوت‎بخشی به سیمای شهر در آغاز بهار و سال نو در نقاط مختلف شهر فضاآرایی و گل‎گاری‌‎های متنوعی انجام می‎شود.

وی می‎افزاید: در کنار استفاده از ۱۴ میلیون شاخه گل به‌صورت المان‎های مختلف و ایجاد ۱۶٫۵ هکتار فضای سبز، مدیریت شهری اقدام به کاشت ۳۵هزارپیاز گل لاله در اسفند ماه می‏‎کند که با شکوفا شدن در اواسط فروردین فضای زیبایی را برای استفاده زائران و مجاوران ایجاد می‎کند .

وی اضافه می‌کند: گل‎آرایی و طراوت‌بخشی به شهر در راستای شادابی و نشاط شهروندان تنها مختص بهار نیست و با کاشت گل‌های فصلی در طول سال ادامه پیدا می‌کند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *