اولین نمایشگاه بینالمللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از ۱ تا ۴ آبانماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار می شود
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: در هر کشوری، نمایشگاهها بهعنوان آینه پیشرفت و اقتصاد محسوب میشوند و هرساله حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در کل دنیا برگزار میشود که بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد میکنند.
فرزین سلطانی ادامه داد: به همین دلیل و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه در کشورهای توسعهیافته، نمایشگاه بینالمللی مشهد متمرکز است تا فعالیتهای نمایشگاهی و همایشهای تخصصی را بیش از پیش گسترش دهد.
وی عنوان کرد: راهبرد اصلی این است که غرفههای غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازارهای صادراتی بدانند.
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد گفت: در شرایطی که قرار است طبق برنامهریزی رسمی، اولین نمایشگاه بینالمللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از یکم تا چهارم آبانماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شود، مقرر شده که در حاشیه آن، ویژهبرنامه تور تجاری مشترک با حضور تجار ایرانی، افغانستانی و کشورهای آسیای میانه نیز برپا شود تا بتوانیم از سامانه باشگاه مشتریان نمایشگاه رونمایی کنیم.
وی افزود: حضور ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشورهای آسیای میانه در این رویداد، فرصت کمنظیری برای رایزنیهای تجاری و معرفی محصولات ایرانی است. این یک حقیقت است که غرفهداری شرکتها در نمایشگاههای اقتصادی آسیای میانه، بسیار گرانقیمت و پرهزینه است و بهطور مثال فقط اعزام و اقامت دو نفر کارشناس غرفهدار از ایران به ترکمنستان به همراه تصدی یک غرفه ۲۴متری، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
در ادامهاین نشست محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان اظهار کرد: استان خراسان رضوی را بهترین پل دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای است و نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا(ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد.
وی افزود: اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگتر قرار است این رویداد در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شود تا بسیاری از آنهایی که هنوز دانستههایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران کنونی آشنا شوند.
وی بیان کرد: امروزه در چهار حوزه، فرصتهای تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این بهدلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کمرنگی با ایران داشت، به لطف تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان پروپاقرص محصولات ایرانی پیوسته است و کشورهای دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابه دارند.