تولید ارز دیجیتال در شن شویی و دامداری!

  • ۵ سال قبل
  • 0

برق ۱۶ مرکز تولید بیت کوین در استان قطع شد
 شرکت های توزیع برق استان و مشهد طی ۲۰ روز گذشته ۱۶ مرکز تولید بیت کوین را که هشت مرکز آن در مشهد و هشت مرکز در دیگر شهرستان‌ها فعالیت می‌کردند، شناسایی و برق آن ها را قطع‌ کردند. به گزارش خراسان رضوی، طی ماه های گذشته، خبرها و اظهارنظرهای متعدد و متناقضی درباره این فضای جدید کسب و کار در ایران مطرح شده است. تازه ترین خبر در این باره نیز خبر روز شنبه نیروی انتظامی مبنی بر کشف ۲۴ دستگاه استخراج کننده ارز دیجیتال قاچاق از یک اتوبوس در شهرستان سبزوار بود که نشان می دهد فعالیت در این عرصه در حال گسترش و توسعه در نقاط مختلف است اما هنوز سازوکارهای قانونی آن مشخص نشده است.
بخش نامه شرکت توانیر برای قطع برق تولید کنندگان ارز دیجیتال
شاید تنها موضع شفاف و روشن در این زمینه، توافق مسئولان بر ضرورت جلوگیری از مصرف فوق العاده بالای برق در این صنعت باشد و به همین دلیل ۲۶ خرداد امسال شرکت توانیر طی بخش‌نامه‌ای به شرکت‌های توزیع برق استان‌ها دستور داد انشعاب برق مراکزی که ارز دیجیتال تولید می‌کنند، قطع شود. بنا بر اذعان سخنگوی صنعت برق کشور حدود ۱۸۰ هزار دستگاه در کشور اقدام به استخراج ارز دیجیتال یا بیت کوین می‌کنند اما آمار دقیقی از فعالیت آن‌ها وجود ندارد .
سوء استفاده از برق یارانه ای
به استناد اظهارنظر مسئولان، این فعالیت برای افرادی صرفه اقتصادی دارد که تعرفه‌ برق آن‌ها دارای تخفیف است. به همین دلیل برخی از فعالان  بخش های کشاورزی و صنعتی که در زمینه برق مصرفی از یارانه حمایتی استفاده می کنند، به این فعالیت اقتصادی رو می آورند چرا که قیمت تمام شده برق و تولید بیت کوین برایشان به صرفه خواهد بود.
بر اساس اطلاعات اختصاصی که شرکت توزیع برق استان در اختیار ما قرار داده است، در ۲۰ روز گذشته که دستورالعمل برخورد با مراکز تولید ارز دیجیتال صادرشده طی بازرسی های انجام شده  توسط کارشناسان شرکت توزیع برق استان و همچنین با استفاده از گزارش های مردمی، این مراکز که مصرف برق فوق العاده بالایی دارند، در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی و با آن ها برخورد شده است که این روند ادامه‌ خواهد داشت. «مجید آزیز» مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان در این باره گفت: تاکنون بازرسان شرکت توزیع برق هشت مرکز تولید ارز دیجیتال را در شهرستان‌های استان شناسایی‌ و برق این واحدها را قطع‌ کردند. وی تصریح کرد: این واحدها مربوط به چهار شهرستان و عمده آن ها جزو واحدهای صنعتی هستند البته با توجه به این که این مراکز از انشعاب‌های غیرقانونی برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان برقی که استفاده کرده‌اند داشت.
قطع برق ۸ واحد صنعتی و کشاورزی
شرکت توزیع برق مشهد نیز در این خصوص گزارشی اختصاصی به خراسان رضوی ارسال کرد. بر اساس این گزارش، در مشهد بیش از یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار مشترک برق داریم که ۸۱ درصد آن مربوط به بخش خانگی و بقیه مربوط به بخش صنعت و دیگر حوزه‌هاست. سخنگوی شرکت برق مشهد در این باره گفت :
در شهر مشهد بعد از انجام بررسی‌هایی درباره برق مصرفی برخی مشترکان، متوجه تغییرات شدیدی در مصرف برق آن‌ها شدیم و برای برخورد با آن‌ها اقدام کردیم. «علیرضا کاشی» در پاسخ به این سؤال که کدام مراکز این نوع مصارف را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این واحدها شامل یک واحد شن شویی، سه واحد دامداری و چهار واحد صنعتی بود که به این واحدها تذکرات لازم برای اصلاح روند عملکردشان داده شد. همچنین برق این واحدها قطع شده که البته در صورت اصلاح روند عملکرد، برق آن ها دوباره وصل می‌شود.
وی در پاسخ به برخی اظهارنظرها و گزارش ها از تولید بیت کوین در مدارس، مساجد و برخی ادارات نیز گفت: راه‌اندازی مزرعه بیت کوین در منازل به علت سر و صدای بالای دستگاه‌ها و مزاحمتی که برای همسایه‌ها به وجود می‌آید، تقریبا امکان پذیر نیست، ضمن آن که به دلیل بالا بودن تعرفه برق در مکان هایی به غیر از مراکز صنعتی و کشاورزی، فعالیت در این حوزه در سایر نقاط مقرون به صرفه نیست، بنابراین، چنین مزارعی در خارج از شهر راه‌اندازی می‌شود.
تولید هر بیت کوین با برقی معادل مصرف ۲۴ ساعت یک خانه
بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده درباره تولید ارز دیجیتال، برای تولید رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال و تولید هر بیت کوین به ۷۲ کیلووات ساعت برق نیاز است که این میزان معادل مصرف برق یک واحد مسکونی با مصرف متعارف (۳۰۰ کیلووات ساعت) در تهران طی ۲۴ ساعت است. گسترش مزارع تولید ارز دیجیتال در کشور طی ماه‌های گذشته بیشتر متأثر از ارزان بودن قیمت برق در کشور رواج یافته است. در شرایطی که هنوز هیچ قانون و راهبرد جدی برای ساختارمند شدن این فعالیت اقتصادی در کشور وجود ندارد، قطع برق برای جلوگیری از سوء استفاده و همچنین پیشگیری از احتمال قطعی برق هم استانی ها در پرمصرف ترین روزهای سال، تنها راهکار به نظر می رسد.

تاراج سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برق کشور توسط بیت کوین
رئیس کمیته ارتباطات مجلس گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برق کشور به دلیل استخراج بیت کوین به تاراج می‌رود. «علی سبحانی فر» بابیان این که باید جلوی هدر رفتن سرمایه کشور توسط بیت کوین گرفته شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که انرژی در ایران ارزان است، بیش از ۵۰۰ مگاوات برق کشور به‌صورت غیررسمی و رایگان با ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان توسط افراد خاص به یغما می‌رود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: باید مجلس، دستگاه های نظارتی، کنترلی و اجرایی به این موضوع ورود کنند تا افراد سودجو نتوانند از این برق ارزان قیمت، سوء استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *