دستور ویژه رئیس جمهور برای کنترل آلودگی هوای مشهد

  • ۳ ماه قبل
  • 0

پس از تکرار و تشدید آلودگی هوای مشهد و ورود ریزگردها، رئیس جمهور برای کنترل آن دستور ویژه صادر کرد

آلودگی هوا طی چند ماه اخیر در مشهد همه رکوردها را جابه‌جا کرده و حسابی دردسرساز شده است؛ زمانی در طول سال شاید یکی دو بار، گرد و غبار و ریزگردهای صحرای قره قوم و دیگر کانون های گرد و غبار داخلی و خارجی، آسمان مشهد را خاکستری و هوا را برای نفس کشیدن شهروندان سخت می کرد. آن روزها اسم این ریزگردها را مهمان ناخوانده آسمان مشهد گذاشتیم و از همان روزها و حتی سال ها قبل تر از آن هشدار دادیم و مطالبه کردیم که تا دیر نشده فکری برای این مهمان ناخوانده کنید که یک وقت هوای ماندنی شدن به سرش نزند! اما دیر شد و کاری نشد و حالا این مهمان ناخوانده آسمان مشهد، همیشگی شده و هفته ای یکی دوبار باید شاهد آلودگی شدید هوا و هجوم ریزگردها به خصوص از صحرای پر دردسر قره قوم ترکمنستان به آسمان مشهد باشیم. طی ماه های اخیر شاخص آلودگی هوای مشهد به دلیل هجوم بی وقفه ریزگردها حتی به عدد ۵۰۰ رسید و رکوردها را جابه‌جا کرد. علاوه بر این، برخی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوا در مشهد نیز دست به دست ریزگردها دادند تا شاهد شکل گیری آلودگی شدید هوا در مشهد باشیم؛ از مازوت سوزی های بی وقفه گرفته تا خودروهای فرسوده و دودزایی که مثل قارچ در خیابان های مشهد در حال رشد هستند! وضعیت فوق العاده و پرتکرار آلودگی هوا در مشهد پرونده ای شد که حالا پایش به پاستور هم باز شده و آن طور که معاون استاندار خراسان رضوی اعلام کرده است، رئیس جمهور در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، برای کنترل آلودگی هوای مشهد دستور ویژه ای صادر کرده است.
اهمال ها به مردم گزارش می شود
جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: دستور ویژه رئیس جمهور و وزیر کشور در نشست اخیر شورای عالی حفاظت محیط زیست برای کنترل آلودگی هوای مشهد را دریافت کرده ایم. این دستور ویژه برای پیگیری اقدامات اجرایی مؤثر دستگاه های متولی در حوزه کاهش آلودگی هوا در مشهد صادر شده است.
وی افزود: آلودگی هوا مسئله ای مشارکتی و چند وجهی است و تمامی دستگاه‌های وظیفه مند باید با یک برنامه مشترک در راستای حرکت به سوی هوایی پاک گام بردارند.
خدایی تصریح کرد: بر حسب دستور وزیر کشور این موارد پیگیری می‌شود و قرار است گزارش اقدامات تمامی دستگاه‌ها در استان در راستای سهم هر دستگاه از مسئله آلودگی هوا و نیز اقداماتی که انجام داده اند برای وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.
وی اظهار کرد: تمامی سازمان‌های دخیل در کنترل آلودگی هوای مشهد، بر اساس قانون هوای پاک، همراهی و هم افزایی لازم و پیگیری‌های قانونی بر اساس سهم منابع انتشار آلودگی هوا را در سطح استان داشته باشند و در صورت عدم اجرای تعهداتی که بر عهده هر دستگاه در این زمینه گذاشته شده است، در فضای رسانه و کاملا شیشه‌ای، گزارش این موضوع به مردم ارائه خواهد شد.
آغاز به‌روز رسانی سیاهه انتشار آلودگی هوا و تشدید با خودروهای آلاینده
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: سهم اصلی آلودگی‌ها بر اساس تعداد تردد خودروها، منابع متحرک و ثابت مشخص شده است و بر این اساس به زودی سیاهه انتشار آلودگی هوا توسط شهرداری مشهد و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد به روز رسانی خواهد شد.
خدایی بر تشدید برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده تاکید کرد و از شهرداران استان خواست، با توجه به تماس های مردمی در خصوص آلودگی اتوبوس های شهری، برای خارج کردن خودروهای آلاینده از ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنند و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز نظارت ها بر جایگاه های معاینه فنی استان را تشدید کند.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه های دولتی باید ناوگان موتوری بنزین سوز را با موتورهای برقی جایگزین کنند.
او سازمان استاندارد را نیز موظف به پیگیری موتورخانه های استان و بازرسی از تمامی آن ها کرد و این دستگاه را مکلف نمود تا پایان امسال اقدامات صورت گرفته در این راستا را در قالب گزارشی به کارگروه اعلام کند.
مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوای ناشی از سوخت های غیر استاندارد، طرح «کهاب»(کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در ۴۲ جایگاه سوخت مشهد به اجرا در آمد و طبق اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی جایگاه ها به این سیستم مجهز خواهند شد.
وی هدف اصلی طرح «کهاب» را صرفه‌جویی اقتصادی در سوخت و پیشگیری از متصاعد شدن بخار بنزین در مراحل سوخت‌گیری و نیز جلوگیری از آثار نامطلوب آلاینده‌های زیست محیطی اعلام کرد و ادامه داد: نصب این سیستم در جایگاه‌های سوخت موجب پالایش و مدیریت مصرف بنزین به صورت بهینه، جلوگیری از هدر رفت سوخت، افزایش بهره وری و حفاظت مطلوب‌تر از هوای کلانشهر مشهد خواهد شد.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی گفت: از آنجایی که مهمترین منبع آلودگی هوای مشهد وسایل نقیله هستند و خودروهای تک‌سرنشین نیز تاثیر بسیار زیادی در تشدید این پدیده دارند، بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ و نقل عمومی می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای مشهد داشته باشد.
اله پور افزود: در این نشست مقرر شد شرکت نفت پیگیری‌های لازم را مبنی بر اجرایی شدن ماده ۱۸ قانون هوای پاک برای عرضه سوخت استاندارد در مبادی عرضه خراسان رضوی انجام دهد و همچنین پایش سوخت نیز توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به صورت فصلی صورت گیرد.
منبع : روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *