قرارداد بومی سازی کمپرسورهای سانتریفیوژ دور بالا در کشور منعقد شد

  • ۲ سال قبل
  • 0

قرارداد ساخت اولین پکیج کامل کمپرسورهای سانتریفیوژ دور بالا ساخت ایران در واحدهای احیاء مستقیم آهن اسفنجی بین شرکت مهندسی بین‌المللی ایران ( ایریتک) و شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ به امضاء رسید.

سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، در مراسم امضاء قرارداد ساخت اولین پکیج کامل کمپرسورهای سانتریفیوژ دور بالا ساخت ایران در واحدهای مستقیم آهن اسفنجی به شکل ویدیوکنفرانس برگزارشد، گفت: کشور ما برای بومی سازی صنایع معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی راه درازی را طی کرده است. جهان از ما انتظار کار ساده عمرانی را نداشت و به سختی ما را در لیست قرار می داد.

وی افزود: فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی ۱۰۰ شرکت دانش بنیان اکثر تجهیزات ثابت را ساخت داخل کرده اند.

موسوی تاکید کرد: کار بزرگ‌تر را شرکت های کارفرمایی انجام می دهند. این اعتماد که به شرکت‌های دانش‌بنیان برای بلوغ فناوری کرده‌اند کار ارزشمندی است.

جلوگیری از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور

همچنین حسین خطیب، مدیر عامل شرکت پرتو صنعت پاژ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انحصار کمپرسورهای دور بالا توسط چند شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی، اظهار کرد: با بومی سازی این صنعت، برای هر پلن حداقل ۱۵ میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می شود.

وی افزود: این شرکت سالانه ظرفیت ۱۰ پلن را دارد و با توسعه آن، می توانیم نیاز کشور و منطقه را برطرف کنیم.

خطیب ظرفیت تولید آهن اسفنجی کشور را ۳۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ میلیون تن برسیم و برای سال جاری ۳ تا ۴ پلن قرارداد بسته ایم که می توانیم اگر صنعت پتروشیمی نیز نیاز داشت آن را برطرف کنیم.

مدیر عامل پرتو صنعت پاژ مدت این قرارداد را ۱۴ ماه اعلام کرد.

خطیب با بیان اینکه مبلغ قرارداد منعقده ۷ میلیون یورو برای هر یک ست کمپرسور و با قطعات جانبی مبلغ ۱۰ میلیون یورو است،اظهار کرد: ساخت این کمپرسورها در داخل کشور ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی است.

وی گفت: تکنولوژی کمپرسورهای وارداتی مربوط به ۴۰ سال قبل است. اما در ساخت آن توسط این شرکت ، از بروزترین تکنولوژی های روز جهان بهره گرفته شده است و در هر واحد ۲ مگا وات صرفه جویی برق می شود.

صرفه جویی در زمان با بومی سازی تولیدات

همچنین بابک اشجع، مدیر عامل شرکت مهندسی بین المللی ایران ( ایرتیک)، با بیان اینکه تا کنون همه کمپرسورهای صنعت فولاد خارجی بوده و از زمان انعقاد قرار داد تا تحویل ۱۴ ماه زمان صرف می‌شد، اظهار کرد: اکنون با تولید داخلی این محصول، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

ضرورت توجه به شعار سال

رضا شریفی، مدیر عامل شرکت فولاد اقلید پارس نیز در این مراسم، ضمن انتقاد از عدم توجه به شعار سال، گفت: هر سال، شعار سال به چند بنر و لفظ ختم می شود. اگر تا کنون به شعارها عمل کرده بودیم پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی کشور بالا بود.

وی افزود : قرار است با این پروژه یک اتفاق چند ده ساله را عوض کنیم زیرا همیشه کمپرسورها از خارج می خریدیم و اکنون بومی آن آغاز می شود.
خبرنگار: زهره وحیدی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *