دولت نقاط قوت خود را حفظ و در جهت تحقق وعده‌های عمل نشده تلاش کند

  • ۲ سال قبل
  • 0

یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه نقاط قوت دولت آقای رئیسی و تلاش های مثبت آن را نباید نادیده گرفت، گفت: دولت در سه سال باقی مانده از عمرش، در راستای عملی کردن همان وعده‌ها و شعارهایی که در آغاز کار مطرح کرده‌ بود، تلاش کند.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با عملکرد یک ساله کابینه سیزدهم، اظهار کرد: دولت آقای رئیسی با وعده‌ها و شعارهای اقتصادی و حل مشکلاتی نظیر تورم و گرانی، مبارزه با فساد، تلاش در جهت ارتقاء معیشت مردم و حل مشکل مسکن آن پا به میدان گذاشت. اگر عملکرد یک ساله دولت را با شعارهای انتخاباتی، وعده‌های دولت و  شاخص‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که دولت اگرچه تلاش‌های مضاعفی را برای حل مشکلات مبذول داشته اما در عمل هنوز موفق به تحقق آن وعده‌ها نشده است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نیز مانند دولت گذشته با مشکلات، بلایای طبیعی و تحریم مواجه بوده است. علاوه بر آن اوج‌گیری کرونا در ماه‌های اول روی کار آمدن دولت سیزدهم، تحریم‌ها و توقف مذاکرات برجام مشکلاتی را در حوزه اقتصاد برای این دولت ایجاد کرد و باعث گسترش اعتراضات و نارضایتی‌هایی از سوی مردم، کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نقاط قوت دولت آقای رئیسی و تلاش های مثبت آن را نباید نادیده گرفت، بیان کرد: تلاش دولت در جهت عدم استقراض از بانک مرکزی، حذف ارز ترجیحی و شهامتی که در این زمینه به خرج داده شد، تلاش در جهت کنترل نقدینگی و پایه پولی، ایجاد هماهنگی‌های بیشتر با سایرقوا، عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان از جمله اقدامات مثبت دولت سیزدهم است.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: همچنین تلاش برای مقابله با فساد و تحول در نظام مالیاتی و تلاش‌هایی که در جهت فروش نفت و آزادسازی سواحل و حمایت از مسئله  ازدواج و پیشرفت‌های هسته‌ای نیز جزو نقاط مثبت دولت آقای رئیسی است.

وی ادامه داد: اما از طرف دیگر تورم فزاینده و رکوردشکنی نرخ تورم در سال جاری، مشکل اشتغال و افزایش نرخ بیکاری، عدم موفقیت در وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، افزایش لجام‌گسیخته اجاره‌بهای منازل، افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی گسترده حقوق‌بگیران به خصوص بازنشستگان جزو نقاط ضعف کارنامه آقای رئیسی محسوب می‌شود.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که کدام وزارتخانه بهترین و کدام وزارتخانه ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است، بیان کرد: در برخی از وزارتخانه‌ها اقدامات خوبی انجام شده است. برای مثال واکسیناسیون در وزارت بهداشت یک اقدام مثبتی بود که انجام شد. اما  وزارتخانه‌هایی مانند مسکن کارنامه ضعیفی در این مدت داشته‌اند. وزارتخانه کار و تعاون نیز عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت که منجر به برکناری وزیر مربوطه شد. در حوزه وزارت خارجه نیز اگر برجام به نتیجه برسد، به عنوان یک کارنامه مثبت می‌توان از عملکرد این وزارتخانه یاد کرد.

آرین‌منش در خصوص اینکه آیا یکدست شدن قوا توانسته باعث حل مشکلات شود، عنوان کرد: یکدست شدن اگر باعث شود وزارتخانه‌ها وظایف اصلی خود را به فراموشی بسپارند مثبت نیست. برای مثال یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت بر عملکرد دولت است. اگر مجلس بخواهد تحت عنوان هماهنگی نسبت به وظیفه نظارتی خود کوتاه بیاید یا سکوت کند، حقوق مردم تضییع خواهد شد. بنابراین مفهوم یکدست شدن اگر به مفهوم ضعف کارآمدی قوای سه‌گانه تلقی شود و در مورد تخلفات و کوتاهی‌ها سکوت کنند، باعث تضییع حقوق مردم می‌شود. یکدست شدن در شرایطی مثبت است که هر قوه‌ای وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی در خصوص مهمترین اولویت‌هایی که دولت در سه سال آینده باید انجام دهد، اضافه کرد: دولت باید به همان وعده‌ها و شعارهایی که در آغاز کار مطرح کرده‌است مانند توجه به حل مشکلات اقتصادی، افزایش درآمدهای کشور، احقاق حقوق مردم، رفع فقر و بیکاری و حل مشکل مسکن توجه کند.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: البته مشکلات اقتصادی نباید دولت را از حوزه آموزش، فرهنگ و پیشرفت‌های علمی بازدارد و مسائل فرهنگی و آموزش و پرورش در حاشیه قرار بگیرد، چرا که دولتی موفق است که بتواند به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کشور را که در برنامه توسعه پیش‌بینی شده و سیاست‌هایی که از سوی رهبری ابلاغ شده است، تحقق بخشد.

آرین‌منش افزود: متاسفانه برنامه‌های توسعه کشور در تمام دولت‌های گذشته کمتر از ۳۰ درصد محقق شده است. برنامه توسعه ششم که از زمان آن نیز گذشته، کمتر از ۳۰ درصد از اهداف و شاخصه‌های آن تحقق پیدا کرده است. لذا دولت سیزدهم باید نسبت به تدوین و تحقق مفاد برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای بورزد.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *