پلمب ۲۵۰ مرکز مداخله‌گر سلامت در مشهد

  • ۸ ماه قبل
  • 0

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۲۵۰ مرکز مداخله‌گر سلامت پلمب شده است که این مراکز عمدتا در حوزه‌های زیبایی و طب سنتی فعالیت داشتند.

ایوب توکلیان با تاکید بر لزوم مسئله امید بخشی به مردم عنوان کرد: شاید ضریب اخبار منفی و ناامید کننده به نسبت اخبار امیدوارکننده ده‌ها برابر باشد. مردم شاید ندانند که ما در نقاط تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۳۰۰۰ بیمار دیالیزی را به صورت رایگان دیالیز می‌کنیم. اگر تا آخر عمرشان هم به دیالیز نیاز داشته باشند به صورت رایگان دیالیز می‌کنیم.

وی در خصوص نیروی انسانی و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی قریب به ۳۰هزار عضو دارد که مجموعه کادر درمان، اداری، کارکنان، آموزشی و اعضای هیات علمی هستند. به صورت کلی بیش از ۷۳۰۰  تخت بیمارستانی، حدود ۲۰۰۰ پزشک و متخصص، بیش از ۹۳۰۰ پرستار و همکاران گروه پرستاری داریم. همچنین حدود ۳۰ بیمارستان در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد که نیمی از آن در شهر مشهد و باقی در شبکه‌ها هستند. علاوه بر این موارد حدود ۱۵ بیمارستان غیر دانشگاهی داریم که ۷ مورد آن خصوصی و باقی آن‌ها خیریه، نظامی و سایر بیمارستان‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از مهمترین اتفاقاتی که در سطح توسعه فضاهای درمانی در دانشگاه در شهر مشهد در یک سال و نیم گذشته رخ داده است بیمارستان ولایت با ۲۰۰ تخت بوده که افتتاح شده و در حال خدمت رسانی است.

توکلیان در خصوص طرح‌های در دست پیگیری دانشگاه، تشریح کرد: این طرح‌ها مشمول چند قسمت است که اولین بخش آن توسعه بیمارستان‌های فعال موجود است؛ به عنوان مثال ما در بیمارستان قائم چند بخش جدید را افتتاح و بهره‌برداری کردیم. آی.‌سی.یو و بخش پلی کلینیک در بیمارستان قائم با کمک خیرین در حال ساخت است. از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه پیگیری تکمیل بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی گلبهار است که پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است. یکی دیگر از طرح‌های مهم  ما بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی حاشیه شهر  در شهرک شهید رجایی است که ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. دانشگاه علوم پزشکی با تمام مشکلاتی که وجود دارد، عزم کرده تا بخشی از کمبود تخت موجود را جبران کند.

وی اضافه کرد: به موازات بیمارستانی که در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است در غرب مشهد، پروژه‌ای ویژه بیماران اعصاب و روان داریم که یک بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در منطقه الهیه است و تاکنون پیشرفت کمی داشته. تقریبا ظرفیت بیمارستان روان‌پزشکی ابن سینا تکمیل شده و ما به شدت با کمبود  تخت اعصاب و روان مواجه هستیم. ما با پیش‌بینی این موضوع بیمارستانی ۴۰۰ تخت حوابی در غرب مشهد احداث می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به توسعه بیمارستان‌های موجود در کنار بیمارستان‌سازی گفت: ضمن موضوع بیمارستان‌سازی ما در بیمارستان‌های موجود نیز بخش‌های جدیدی مثل اورژانس بیمارستان خواف و آی‌.سی.‌یو جدید بیمارستان طالقانی را افتتاح کرده‌ایم که به بیمارستان‌ها اضافه شده است. پروژه‌های اصلی دانشگاه در راستای کمبود تخت‌های موجود است که در حال حاضر دو بیمارستانی که بیان شد در حال ساخت است.

 

مشهد به ۱۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد

توکلیان خاطرنشان کرد: مشهد ۱۰هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که با این پروژه‌ها حدود ۱۰۰۰ تخت دیگر اضافه می‌شود. مشهد شهر مهاجر پذیر است و در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌ها مهاجرانی از استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و همچنین کشور افغانستان به مشهد اضافه می‌شود. باتوجه به اینکه بسیاری از اتباعی که به کشور ما آمده‌اند فاقد اطلاعات شخصیتی و هویتی هستند توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند، باید نهادهای بین المللی نسبت به این موضوع به ما کمک کنند ولی کشور ما را تنها گذاشته‌اند.

 

کمبود حدود  ۳۰۰۰  تخت

وی با اشاره به برخی کمبودهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: کمبود حدود ۳۰۰۰ تخت، کمبود دستگاه آنژیوگرافی، کمبود دستگاه‌های شتاب دهنده، سی تی اسکن و MRI کمبودهای ماست که بخش زیادی از آن مربوط به تحریم‌هاست و باید برای تامین این کمبودها هزینه کنیم. با این‌حال اما برای اتباع هزینه می‌کنیم چون وظیفه انسانی ماست. ما نمی‌‎توانیم زن باردار تبعه‌ای را که بنابر وظایف انسانی خود درمان کرده‌ایم را از بیمارستان مرخص نکنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کسانی که ادعای دوستی با مردم ایران را دارند همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، دشمن کشور هستند و در راس آن‌ها بدون شک آمریکا قرار دارد. نمود این دشمنی نیز تحریم‌ها است. اگر مردم را دوست دارند چرا تجهیزات پزشکی که برای درمان مردم است را تحریم می‌کنند؟ تحریم تجهیزات پزشکی به معنای آن است که هدف دشمنان مردم ماست. وزارتخانه و ما در کنار آن با تمام این کمبودها تلاش می‌کنیم که با همین ظرفیت‌های موجود ارائه خدمت دهیم.

 هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای درمان اتباع خارجی

توکلیان ضمن اشاره به فعالیت رسانه‌های معاند نسبت به لزوم انعکاس اخبار در خصوص نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی، تاکید کرد: هیچ‌کس مطرح نمی‌کند که چندهزار نفر از اتباع غیر مجاز در کشور ما رایگان درمان می‌شوند. فقط دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون کمک نهادهای بین‌المللی در طی یک سال و نیم اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان برای درمان کلیه اتباع هزینه کرده است. از این مبلغ حدود ۱۱ میلیارد تومان برای اتباع غیر مجاز هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه حجم زائرینی که به مشهد می‌آیند، در سطح کشور بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: حدود یک سوم بیماران بستری ما مسافر هستند. ۳۰ درصد به ما بار اضافی درمان تحمیل می‌شود. فرد مسافری که باید در استان خود درمان شود در اینجا از منابع ما استفاده می‌کند این در حالی است که حجم منابع ما برای شهروندان مشهد است؛ بنابراین اگر ۳۰ درصد بیمار مازاد به ما مراجعه می‌کند باید ۳۰ درصد هم به منابع ما اضافه شود.  نیروی انسانی و تجهیزات باید در موضوع تخصیص منابع دیده شود که امیدوار هستیم با توجه به اینکه ریاست جمهور چندین سال در آستان قدس رضوی بوده‌اند و نسبت به این مسئله اشراف دارند بیش از پیش توجه داشته باشند.

کمبود نیروی انسانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نه تنها ما بلکه کل مجموعه وزارت بهداشت با کمبود نیروی انسانی مواجه است. بسیاری از اوقات مردم با مراجعه به مراکز درمانی نسبت به انجام خدمات شکایت‌هایی دارند این موارد ناشی از این است که ما حجم زیادی از بیماران را با تعداد کم نیروی انسانی پوشش می‌دهیم. بنابراین با توجه به این کمبود نیروها خواه‌ناخواه تاخیر در انجام خدمات پیش می‌آید و کیفیت کار مقداری افت می‌کند. ما در وزارت بهداشت کمبود نیرو داریم به ویژه در حوزه پرستاری و نیروهای خدماتی و این وظیفه دستگاه‌های مسئول است تا زیرساخت‌های آن را فراهم کنند. خدمات مطلوب در صورتی ارائه می‌شود که تجهیزات و نیروی انسانی به صورت متناسبی وجود داشته باشد. نیروی انسانی بار مالی دارد اما در حوزه سلامت چاره‌ای نداریم. در حوزه سلامت باید همه مسائل مالی را به جان خرید و همه بار مالی را  تامین کرد ولی به مردم خدمات مطلوب ارائه داد.

توکلیان در مورد بهره‌مندی از ظرفیت‌های خیرین، تصریح کرد: خیرین ظرفیت خوبی دارند اما اینگونه نیست که ما تمام مشکلات نظام سلامت را بتوانیم با خیرین رفع کنیم هرچند اگر خیرین نباشند خیلی مواقع کار بر زمین می‌ماند.

حوزه سلامت در کمک‌های خیران اولویت داشته باشد

وی با اشاره به حوزه‌های متفاوت فعالیت خیرین گفت: اگر بخواهم اولویت بندی کنم اولویت سلامت در حال حاضر بسیار بالا است. خانواده‌ای که سلامت یا امکان خدمات درمانی نداشته باشد، نه مدرسه نه کتابخانه و نه هیچ‌یک از دیگر فضاهایی که ساخته می‌شود به کارش نمی‌آید. کلیه خدمات خیرین بسیار ارزشمند است. به عنوان مثالICU  بیمارستان قائم با حدود ۱۵ تخت به صورت کامل توسط خیرین ساخته شده است. همچنین اقدامات مربوط به ساخت پلی کلینیک جدید بیمارستان قائم را یک خیر انجام می‌دهد. در هر صورت خیرین هستند ولی مسائل نظام سلامت نیاز به عزم جدی‌تری در سطح کلان دولت و مجلس دارد و خیرین صرفا می‌توانند به عنوان یک کمک کننده باشند و مسئولیت اصلی بر عهده حاکمیت است.

توکلیان در پاسخ به پرسشی در خصوص مرگ و میرهای ناشی از خطاهای پزشکی و چگونگی اطمینان بخشی به مردم در مواجهه با این خطاها، اظهار کرد: عارضه پزشکی و خطای پزشکی دو مسئله‌ای است که ما با آن مواجه هستیم. عارضه اتفاقی است که به دنبال یک درمان مانند جراحی به وجود می‌آید و کسی در عارضه مقصر نیست؛ به عنوان مثال یکی از عوارض در عمل جراحی عفونت محل عمل است، هرچقدر بهداشت را رعایت کنید با درصدی مشخص احتمال وقوع این حادثه وجود دارد. برخی مردم این عوارض را حمل بر قصور پزشک می‌دانند در حالی که بسیاری از موارد عوارض ناخواسته‌ای است که در بهترین مراکز دنیا هم اتفاق می‌افتد. در منابع معتبر علمی نیز درصدی برای بروز عارضه ناشی از موارد درمانی قید شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اضافه کرد: بخشی از خطای‌های پزشکی به صورت ناخواسته رخ می‌دهد؛ یعنی پزشک قصد آسیب زدن به جان بیمار را ندارد و ممکن است در محاسبات یا تشخیص خود دچار اشتباه شده باشد. برخی خطاها عمدی نیستند و اشتباه محاسباتی اند، اما جایی برای ما خط قرمز است که مشکلات پیش آمده نه در زمره عارضه و نه در زمره خطاهای سهوی باشد. اگر چنین چیزی برای ما محرز شود سازوکارهای جدی برای برخورد داریم کمااینکه انجام می‌شود. بسیاری از اوقات ما به دلیل حفظ حرمت و جایگاه پزشکی آنها را رسانه‌ای نمی‌کنیم، اما پزشکانی هستند که محرومیت‌های طبابت با مدت‌های زمانی مختلفی را نسبت به تخلفی که انجام داده‌اند می‌گیرند. موارد این چنینی بسیار کم هستند. بهرحال برای هرگونه خطاهای پزشکی سازوکارهایی وجود دارد که حق بیمار حفظ می‌شود، اما اینکه پزشک به خاطر یک عارضه یا قصور غیر عمد دچار محرومیت از طبابت و لغو پروانه نظام پزشکی شود، اتفاق نمی‌افتد. در مواردی که برای نظام پزشکی محرز شود که اتفاقات و حوادث پیش آمده برای بیمار مربوط به عارضه یا قصور سهوی پزشک نباشد، برخوردهای شدیدی دارند که محرومیت از طبابت یکی از آن‌ها است.

توکلیان با اشاره به اینکه در سال گذشته در شهر مشهد بیش از ۳۰۰ هزار عمل جراحی انجام شده است، خاطرنشان کرد: شاید افرادی که در این عمل‌ها به علت قصور پزشک یا عارضه فوت کرده باشند به تعداد انگشتان دست هم نرسد، اما در هرصورت مسئول رسیدگی به مسئله خطاهای پزشکی سازمان نظام پزشکی است و هیات‌های رسیدگی هم از زبده‌ترین اساتید دانشگاه هستند. معمولا در چنین پرونده‌هایی سوگیری وجود ندارد که برخی بگویند در این خصوص صنفی عمل می‌شود. تشخیص و برخورد با قصور پزشکی با سازمان نظام پزشکی است.  مواردی مثل ایرادات اجرایی و فرایندی، مجوزهای کار و فعالیت مراکز درمانی و پزشکان بر عهده ما است که نوع برخورد ما فرق می‌کند. اگر ما احساس کنیم در یک مرکز درمانی افراد فاقد صلاحیت مشغول به کار هستند یا پروانه فعالیت ندارند مداخله و حتی مانند بیمارستان مهرگان پلمب می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته یک نوبت بیمارستان مهرگان را پلمب کردیم؛ دوباره روندی برای تسریع حل و فصل مشکلات این بیمارستان طی شد. ما این اختیار را داریم و اگر احساس کنیم جان مردم در خطر است مثل چنین مواردی انجام داده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عدم اعلام رسمی تعداد پزشکان متخلف در بازه‌های زمانی مشخص که به علت قصور پزشکی محاکمه شده‌اند باعث نمی‌شود که زمینه اتهام به جامعه پزشکی فراهم شود؟ اظهار کرد: اعلام و عدم اعلام این موضوع در حیطه ما نیست. برخوردها اتفاق می‌افتد اما اعتماد مردم به متولیان امنیت و سلامت یک بحث ویژه است.

توکلیان اظهار کرد: گاهی پزشکی با حیطه‌کاری و رشته‌ای مشخص در رشته‌ای دیگر و با حیطه کاری دیگری مشغول به کار می‌شود. مشخصا اگر مریض آن پزشک عارضه‌دار شود صلاحیت آن کار را ندارد. این موضوع با مداخله تفاوت دارد. مداخله گر سلامت به کسی گفته می‌شود که به عنوان مثال آرایشگاه دارد و کار زیبایی انجام می‌دهد. در صورت هرگونه گزارش همکاران ما به صورت نامحسوس در محل حضور پیدا می‌کنند و در همان محل مستندات را جمع‌آوری و محل را پلمب کرده و سپس به دادگاه ارسال می‌کنند.

پلمب ۲۵۰ مرکز مداخله‌گر سلامت

وی در رابطه با برخورد با مراکز مداخله‌گر سلامت، بیان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۲۵۰ مرکز مداخله‌گر سلامت پلمب شده است. این مراکز عمدتا در حوزه‌های زیبایی و طب سنتی فعالیت داشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: آمار پیوند قلب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵ برابر شده و تاکنون ۱۰۷ پیوند قلب انجام شده است. همچنین از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰۰ کاشت حلزون رایگان که عمدتا برای کودکان زیر ۴ سال بوده، انجام داده‌ایم. ارزش هر پروتز در این عمل ۱۰ هزار دلار است که علاوه بر آن جراحی و مراحل توانبخشی این افراد را نیز کاملا به صورت رایگان انجام داده‌ایم. اولویت عمل جراحی کاشت حلزون رایگان با کودکان زیر ۴ سال است.

توکلیان در خصوص اقدامات انجام شده برای نوزادان نارس عنوان کرد: نوزادان نارس به علت اینکه زود به دنیا می‌آیند و ساختار آناتومی چشمشان هنوز کامل نشده است، در معرض نابینایی قرار دارند. درنتیجه باید به زودی شناسایی شود و اگر در معرض نابینایی باشند، تزریقی خاص موجب می‌شود که این نوزاد از نابینایی نجات پیدا کند. در سال‌های اخیر از بین بیش از ۳۵۰۰  نوزاد نارس حتی یک نوزاد دچار نابینایی نشده است.

وی افزود: وقتی بچه‌ای نارس به دنیا می‌‎آید سریعا اطلاعات آن را بیمارستان به ما می‌‎دهد؛ ما و معاونت بهداشت کارهای مرتبط با آن را پیگیری می‌کنیم. برخی نوزادان نارس که در بخش NICU بیمارستان مربوطه بستری می‌شوند در همانجا کارهایشان انجام می‌شود؛ برخی دیگر از این نوزادان نارس پس از به دنیا آمدن به دلیل اینکه نیاز به بستری ندارند مرخص می‌شوند اما به والدین این نوزادان گفته می‌شود که در روزهای مشخصی به مراکز ما برای غربالگری مراجعه کنند. در صورتی که والدین این نوزادان دیر به مراکز معرفی شده مراجعه کنند سریعا در این خصوص پیگیری می‌کنیم.

اجرای طرح پرستار پیگیر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با با بیان اینکه طرح پرستار پیگیر از جمله طرح‌های خوب دیگری است که در حال حاضر در چند بیمارستان به صورت پایلوت اجرا کرده‌ایم، توضیح داد: این طرح برای چند بیماری خاص اجرا شده است؛ به عنوان مثال در زمان کرونا این طرح را داشتیم. در حال حاضر نیز طرح پرستار پیگیر برای بیماران دارای سکته‌های قلبی و بعضی بیماری‌های تنفسی خاص اجرا می‌شود. براساس این طرح وقتی بیمار مرخص می‌شود بدون هیچگونه اخذ هزینه از بیمار، پرستار با وی تماس می‌گیرد و در خصوص مصرف داروها، دستور مصرف دارو، مراجعات بعدی به پزشک و مشکلاتی از این قبیل که ممکن است بیمار داشته باشد پیگیری می‌کند. طرح پرستار پیگیر علی‌رغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی هیچ تکلیفی در این خصوص ندارد، اجرا می‌شود.

توکلیان در مورد برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اضافه کردن تجهیزات پزشکی، گفت: طی ماه‌های پیش رو تعداد ۲ دستگاه MRI به ظرفیت تجهیزات ما در بخش دولتی اضافه خواهد شد که با تعرفه دولتی قرار است خدمت‌رسانی کنند. یکی از این دستگاه‌ها در بیمارستان هاشمی‌نژاد برای مردم حاشیه شهر و دیگری برای بیمارستان امام رضا(ع) پیش‌بینی شده است. همچنین به زودی یک دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان طالقانی به بهره‌برداری خواهد رسید. یک دستگاه سی‌تی اسکن بسیار پیشرفته برای سی‌تی اسکن عروق قلب نیز به زودی در بیمارستان امام رضا(ع) نصب خواهد شد. علاوه بر آن یک دستگاه اسپکت سی‌تی برای تشخیص وضعیت سلول‌های سرطانی در بیمارستان قائم نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. هزینه‌های بسیار بالایی در این خصوص صورت گرفته است و به امید خدا یک تحول اساسی در حوزه عکسبرداری در ماه‌های آتی خواهیم داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان در رابطه با خدمات دانشگاه علوم پزشکی در اربعین حسینی، ضمن یادآوری اینکه ما بلافاصله پس از اربعین خیل عظیم زائران در مشهد برای مراسم رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام رضا(ع) را داریم، اضافه کرد: قرار است برای اربعین حسینی یک تیم پزشکی ۸ نفره متشکل از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی، در بیمارستان‌های عراق کمک کنند. تمام هزینه‌های مرتبط برای این کار نیز بر عهده کشور عراق است. اما در این میان نیز ممکن است بسیاری از افراد به صورت خودجوش برای خدمات درمانی حضور پیدا کنند.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *