از حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم

  • ۲ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران از رویکردها و برنامه‌های مدیریت‌شهری برای اداره شهر گفت

 سیدعبدا… ارجائی، شهردار مشهد، در این نشست دوساعته که میزبان نمایندگان ۱۵۰رسانه داخلی و خارجی بود، ابتدا تریبون را در اختیار خبرنگاران قرار داد و پرسش ها و دغدغه های آن ها را شنید و پس از آن به مدت ۷۰دقیقه به پرسش ها پاسخ گفت. «احقاق حقوق مردم»را می‌توان از پرتکرارترین کلیدواژه‌های صحبت‌های شهردار در این نشست دانست.

پاسخگویی به شهروندان پس از نماز صبح
ارجائی در ابتدای سخنانش گفت: بیشتر وقت‌ها پس از نماز صبح تا آمدن به شهرداری در فضای مجازی پاسخگوی خبرنگاران و شهروندان هستم و بسیاری از افراد می گویند که این کار را انجام ندهم و برخی افراد نیز پاسخ هایی را که خصوصی برایشان می فرستم، منتشر می کنند.از آن ها می خواهم پیش از انتشار پیام های خصوصی بنده، درباره انتشار آن سؤال کنند تا اعتمادمان از بین نرود.

حقوق مردم
او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پروژه آبادگران گفت: از حقوق مردم کوتاه نمی آییم. اگر کوتاه می آمدیم، وضعمان در این چندماه این نبود. خیلی از مسائلی که امروز گریبان گیر مدیریت شهری شده، به دلیل گرفتن حقوق مردم است. در ماجرای آبادگران هم با هدف احقاق حقوق مردم کوتاه نمی آییم.

جابه جایی تعاریف مربوط به تعامل
معتادان متجاهر و تعامل با دیگردستگاه های متولی در این باره موضوع پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود که ارجائی چنین پاسخ داد: برخی اوقات تعاریف یک واژه را جابه جا می کنیم. اگر تعامل این است که مدیریت شهری فقط هزینه کند و نگاه به مدیریت شهری در موضوع معتادان متجاهر به عنوان یک کیسه پول باشد، باید آن افراد بدانند که این کیسه، جیب مردم است و مدیریت شهری از خود چیزی ندارد.
ارجائی افزود: ما حاضر به تعامل در این زمینه هستیم و در عین حال بر سر حقوق مردم هم می ایستیم. شورای اسلامی شهر مشهد هم منتخب مردم است و مدیریت شهری تابع سیاست های شورای اسلامی شهر است و اگر مسائلی را شورا تصویب کند، ما انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: در موضوع معتادان متجاهر نیز در ابتدا باید گفت که تکدیگری بیشتر این افراد ناشی از اعتیادشان است .چرخه نگهداری معتادان، معیوب است و باید اصلاح شود.
شهردار مشهد با تأکید بر اینکه باید آماری دقیق از تعداد معتادان متجاهر در شهر ارائه شود و این آمار باید از طریق انجام اسکن قرنیه نهایی شود، تصریح کرد: چرا باید مردم مشهد از محل پرداخت مالیات و عوارض هزینه معتادان متجاهر غیرمشهدی را بدهند؟ این معتادان باید به شهرها و استان های خود بروند.
ارجائی تأکید کرد: تقسیم کار در زمینه معتادان متجاهر در تهران انجام شده است و ما نیز به آن تقسیم کار وفاداریم.اگر دستگاه های متولی این موضوع پای کار بیایند، ما نیز کمک می کنیم. زیرا در قانون نوشته شده است که انجام کارها با همکاری شهرداری باشد.
وی درباره موضوع توانمندسازی و اشتغال معتادان بهبودیافته که در دوره قبل مدیریت شهری آغاز شد، گفت: حقوق سال پیش آن ها جزو مطالبات پیمانکاران است که اکنون ما در حال پرداخت آن هستیم. با این حال برای اشتغال معتادان باید واقع بین باشیم. معتاد توانایی انجام کار سنگین ساختمانی را ندارد.

مطالبات پیمانکاران را پرداخت می کنیم
وی در پاسخ به خبرنگاری که بودجه ۲۶هزارمیلیاردتومانی شهرداری را برای سال۱۴۰۱ بودجه ای متورم دانست، تصریح کرد: مطالبات از شهرداری مربوط به دوره کاری ما نیست، اما باید پرداخت شود و در عین حال وام هایی هم که موعد سررسید آن فرارسیده است، باید پرداخت شود، اما پرداخت ها باید در بودجه بیاید تا روندی قانونی داشته باشد. به این دلیل است که بودجه۱۴۰۱ متورم شده است. البته این تورم در بودجه برای پرداخت مطالبات، حسن است.
او درباره وجه تمایز بودجه۱۴۰۱ شهرداری مشهد با بودجه سال های گذشته، اظهار کرد: بودجه۱۴۰۱ مدیریت شهری بیش از ۲۶هزارمیلیاردتومان است که سهم درآمدهای پایدار در این بودجه ۴۶درصد است و اولین بار ۷۰درصد بودجه به فعالیت های عمرانی اختصاص یافته و ۳۰درصد برای مسائل جاری هزینه می شود.
ارجائی با بیان اینکه اولین بار سهم پروژه های مناطق کم برخوردار در بودجه ۳۸درصد شده که نسبت به سال های پیش رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: میزان وابستگی بودجه به مسائلی که با آینده مشهد منطبق نیست، کاهش یافته است و در این بودجه به دنبال خودکفایی برخی سازمان های شهرداری هستیم که این سازمان ها امکان فعالیت اقتصادی دارند. در این بودجه سهم موضوع های فرهنگی و اجتماعی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

خدمت با همه توان در مشهد
شائبه گرفتن پست های بالاتر مدیریتی پس از شهرداری مشهد از سوی ارجائی نیز موضوع یکی دیگر از سؤال های خبرنگاران بود که شهردار مشهد در پاسخ به آن گفت: این حرف ها دیگر کهنه شده است. کسی که در حال خدمت است، اگر شش دانگ حواسش به خدمتش نباشد، در ساحت خدا و مردم بازنده خواهد بود. یک فرد یا خدمتی را قبول نمی کند و اگر قبول کرد باید با همه توان به خدمت در آن زمینه بپردازد. درباره بنده هم بدانید که نه فدراسیون و نه موضوع دیگری در کار نیست.

بستن مجاری پاداش های نامتعارف
موضوع پرداخت رفاهیات به کارکنان شهرداری در ایام ولادت حضرت زهرا(س) نیز موضوع پرسش یکی از خبرنگاران بود که ارجائی در پاسخ پرداخت رفاهیات مناسبتی را موضوعی طبیعی در همه سازمان ها دانست و درباره پرداخت برخی پاداش ها با رقم های زیاد، گفت که در بودجه۱۴۰۱ شهرداری مجاری این گونه پاداش ها بسته شده است.

۶۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اطراف حرم مطهر
سیدعبدالله ارجائی  درباره اوراق مشارکت بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز بیان کرد: امسال ۶۰۰میلیارد تومان اوراق برای این بخش تقاضا کردیم و امیدواریم جذب شود. اکنون مراحل اداری برای انتشار این اوراق در دست انجام است. بازپرداخت ۷۵درصد این اوراق بر عهده شهرداری و ۲۵درصد بر عهده دولت است.

انتخاب معاون شهرسازی
بلاتکلیفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز سؤال مشترک چند خبرنگار بود که ارجائی درباره آن گفت: رفتن آقای حسین نژاد، معاون پیشین شهرسازی، به خراسان شمالی، ناگهانی بود و با توجه به اینکه قصد تغییر نیز در این معاونت نداشتیم، پس از رفتن آقای حسین نژاد وارد فرایند انتصاب شدیم. اکنون این فرد انتخاب شده است و منتظر تأیید نامه مأموریت وی برای حضور در شهرداری مشهد هستیم.

جاده دوطرفه همکاری
ارجائی درباره همکاری شهرداری مشهد با دیگر نهادها نیز گفت: همکاری و تعامل با دستگاه ها جاده ای دوطرفه است و اگر کاری به نفع مردم صورت گیرد، ما هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قرار است حوزه معاونت شهرسازی با نگاه تراکم فروشی برای شهرداری درآمدزایی کند، اظهار کرد: رویکرد اقتصادی در حوزه معاونت شهرسازی نه نگاه بنده و نه نگاه شورای اسلامی شهر است. ما مسائلی را مانند ایجاد زون های بلند مرتبه سازی مدنظر داریم، اما نگاه صرف اقتصادی به موضوع شهرسازی نداریم.
شهردار مشهد افزود: در سال های گذشته برای شهرداری وظایفی تعریف شده که متناسب با آن وظایف، منابع درآمدی لحاظ نشده است. بنابراین به مدیران پیشین و کنونی حق می دهیم که برای درآمدزایی برخی اقدامات را انجام داده اند. زیرا خدمات شهر را نمی توان تعطیل کرد.

حمایت تمام قد از سرمایه گذاران سالم
تسهیل حضور سرمایه گذاران دیگر موضوع این نشست خبری بود که ارجائی دراین باره گفت: اقتصاد در مشهد را فقط اقتصاد زمین نمی دانیم و معتقدیم که هرچه مردم ثروتمندتر باشند، شهرداری راحت تر به کارهایش می پردازد. شهر ثروتمند یعنی مردم ثروتمند و باید به این سمت برویم، نه اینکه فقط شهرداری یا نهاد ثروتمند داشته باشیم. شهر ثروتمند فقط با بودجه دولتی یا مالیات اداره نمی شود، بلکه باید بخش خصوصی به میدان بیاید و با صدای بلند اعلام می کنم که مدیریت شهری از حضور سرمایه گذاران سالم در مشهد حمایت می کند و همه توانمان را به کار می بندیم تا بتوانیم زمینه آرامش مردم به واسطه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
وی درباره عضویت شهرداری مشهد در مجامع بین المللی نیز بیان کرد: این موضوع باید در فضایی کارشناسی مطرح و بررسی شود. زیرا هرگونه صحبت در این عرصه ممکن است تبعات بین المللی داشته باشد. باید در عرصه بین المللی با ظرافت عمل کرد، اما در این موضوع نیز حقوق مردم برای ما مهم است و حق عضویت بی‌دلیل نمی دهیم.

حسینیه میدان شهدا
موضوع تبدیل طبقه منفی یک میدان شهدا به حسینیه نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این نشست بود. ارجائی در این باره نیز گفت: بیش از ۳۰هزار مترمربع فضای سرپوشیده بی استفاده در طبقه منفی یک میدان شهدا وجود دارد و حالا که شهدای گمنام در این محل مدفون شده اند، از این فضا می توان استفاده های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی کرد و این اقدامات زیر پرچم امام حسین(ع) و در قالب حسینیه است. طراحی هایی در حال انجام است که پس از نهایی شدن به اطلاع مردم می رسد.

انتقال فرودگاه، مطالبه مدیریت شهری
شهردار مشهد درباره انتقال فرودگاه و ساخت شهرک فرودگاهی نیز اظهار کرد: تعداد زائران ورودی به مشهد به گونه ای است که استانداردهای لازم برای ایجاد شهر فرودگاهی وجود دارد و مکان کنونی فرودگاه مشهد نیز به دلایل زیست محیطی و ایجاد آلودگی صوتی در موقعیت مناسبی نیست. انتقال فرودگاه جزو مطالبات ماست و در صورت اجرایی شدن انتقال، آماده همکاری هستیم. در سفر وزیر راه وشهرسازی به مشهد در زمینه فرودگاه موضوع هایی مصوب شده است که در صورت ابلاغ از سوی دستگاه مربوط اطلاع رسانی می شود.

توسعه شهر به سمت شرق
ارجائی درباره پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نگاه مدیریت شهری در این دوره به توسعه شهر به سمت غرب است یا شرق، تصریح کرد: نگاه ما توسعه به شرق است، اما این بدین معنی نیست که توسعه غرب محدود شود. امروز از نظر کالبدی دیگر حرم مطهررضوی مرکز و کانون شهر نیست و فاصله برخی مناطق مشهد از روی نقشه تا این مکان مقدس به بیش از ۲۰کیلومتر هم می رسد.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در غرب مشهد نواحی صنعتی هم وجود دارد، ما پیشنهاد شهر به سمت شرق را داریم و درصورتی که دستگاه های متولی این موضوع نیز موافق این اتفاق باشند، آماده همکاری کامل هستیم.

سفر خارجی به نفع توسعه شهر منعی ندارد
ارجائی درباره سفرهای خارجی نیز افزود: اگر سفر خارجی در راستای فعالیت های مثبت و به نفع توسعه شهر و مردم باشد، منعی ندارد، اما اینکه سفر به دلیل سفر خارجی باشد، درست نیست.
حضور مدیران خارج از بدنه شهرداری هم دیگر سؤال مطرح شده بود که شهردار مشهد در پاسخ به آن گفت: اگر به صورت درصدی حساب کنیم، تعداد مدیران ورودی به بدنه شهرداری از خارج این مجموعه به مراتب کمتر از دوره های قبل است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نهادها و دستگاه های دیگر خواسته ای غیرقانونی از شهردار مشهد داشته اند، گفت: بی شک اگر خواسته غیرقانونی باشد، آن خواسته محقق نمی شود.
ارجائی درباره برنامه های شهرداری برای افزایش هزینه های نگهداری شهر نیز گفت: افزایش هزینه نگهداری شهر اگر برای فعالیت های خدماتی باشد، ایراد ندارد. ایراد افزایش هزینه ها برای مسائلی ازجمله نیروی انسانی است، اما در این زمینه ای چاره ای جز رفتن به سمت افزایش سهم درآمدهای پایدار نداریم و کدهای درآمدهای پایدار نیز در بودجه مشخص است. بنابراین این کدهای درآمدی باید تقویت شود.

یک بام و دو هوای مازوت سوزی
وضعیت آلودگی شهر مشهد دیگر موضوعی بود که خبرنگاران مطرح کردند و شهردار مشهد درباره این موضوع افزود: ۲۰درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به نیروگاه توس است. در این موضوع متولیان رفتار دوگانه ای دارند. اگر به همه نیروگاه ها گاز اختصاص می یابد، به نیروگاه های مشهد نیز باید گاز اختصاص دهند که تولید برق کثیف متوقف شود. از متولیان می خواهیم آمار تزریق گاز به نیروگاه های مختلف را منتشر کنند.
شهردار مشهد افزود: توسعه حمل ونقل ریلی یکی دیگر از مسائلی است که در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد. در بودجه سال آینده کشور سهم دولت در ساخت قطارشهری حذف شده بود، اما خوشبختانه با همراهی دولت و مجلس سهم دولت برگشت و امیدواریم این موضوع در مجلس هم رأی بیاورد.
وی ادامه داد: به تازگی تعدادی اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس رانی مشهد افزوده شده و قرار است تا سطح ۳۰۰میلیارد تومان اتوبوس با شاسی کوتاه و امکان استفاده برای معلولان خریده شود.

مخالفت با تغییر کاربری کوهستان پارک
تعیین تکلیف کوهستان پارک دیگر موضوع در این نشست بود که ارجائی در پاسخ گفت: موضع ما درباره کوهستان پارک شفاف است. به هیچ عنوان با تغییر کاربری این مکان موافقت نمی کنیم. از متولی کوهستان پارک هم می خواهیم حالا که سرمایه گذار وجود دارد، به نفع مردم با سرمایه گذار همکاری کند و درنهایت سودش را ببرد. مردم قرار نیست مجانی از کوهستان پارک استفاده کنند؛ پولش را پرداخت می کنند.
یکی دیگر از خبرنگاران درباره ساختمان های ناایمن شهر پرسید و شهردار مشهد اظهار کرد: در این زمینه از اقدامات خوب دوره قبل، شناسایی و معرفی برخی ساختمان های شهر و معرفی آن ها به دادستانی بوده است. این روند باید همچنان ادامه یابد. در این زمینه دادستانی هر برخوردی کند، ما کمک خواهیم کرد و اگر دستوری نیز به ما داده شود، اجرا می کنیم. متأسفانه وضعیت ایمنی برخی ساختمان ها و سراهای شهر مناسب نیست و باید این سراها ایمن شود.

پروژه بدون مطالعه اجرایی نمی شود
وی این را هم گفت که در این دوره مدیریت شهری پروژه بدون مطالعه انجام نمی شود و اکنون هم پروژه های بدون مطالعه متوقف شده است. پروژه ای که مطالعه ندارد، تملک هایش انجام نشده و تحصیل حریمش صورت نگرفته است، نباید کلنگ زنی شود.
ارجائی درباره تحقیق و تفحص از برخی سازمان های شهرداری گفت: تحقیق و تفحص وظیفه شورای اسلامی شهر است و اعضای شورا هرجا بخواهند تحقیق و تفحص کنند، همراهشان هستیم.
شهردار مشهد درباره سیاست مدیریت شهری در قبال فرهنگ سراها افزود: موضوع فرهنگ سراها همیشه در فرازونشیب است. کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در حال بررسی است تا در شهر ۱۳فرهنگ سرای عمومی و ۱۰تا۱۲ فرهنگ سرای تخصصی داشته باشیم.

تفویض اختیار به شهرداران مناطق
تعامل شهرداران مناطق با مساجد محله دیگر موضوع مطرح شده بود و ارجائی دراین باره گفت: محله محوری و مسجدمحوری اعتقاد ماست. در این زمینه و در راستای کاهش فرایندهای کاری شهرداری و تسهیل در پاسخگویی به شهروندان، تفویض اختیار در شهرداری در حال انجام است. این کلان شهر باید ۱۴شهردار داشته باشد.
ارجائی درباره تأخیر در بهره برداری از پروژه خلیج فارس و کلیپ منتشرشده مبنی بر تسریع در ساخت این پروژه، گفت: آن کلیپ برشی از ماجرا بود و به صورت کامل موضوع ها بیان نشده بود. ادامه کار پروژه خلیج فارس منوط به بسته شدن بزرگراه میثاق بود. از پیمانکار خواستم سریع تر راه مردم باز شود. این کار می توانست در همان ۶هفته انجام شود، اما پیمانکار یک هفته پس از انتشار کلیپ، کار را تعطیل کرد و پس از آن هم به بارندگی ها برخورد کردیم.
وی افزود: اکنون هم به پیمانکاران اعلام می کنم که اگر در پروژه ای قرار است بار ترافیکی ایجاد شود، باید با کار شبانه روزی راه مردم را باز کنیم. اجازه نمی دهیم راه مردم تا زمان افتتاح رسمی یک پروژه بسته باشد.

تئاتر شهر، تئاتر شهر می ماند
شهردار مشهد درباره کاربری پروژه تئاتر شهر نیز این طور پاسخ داد: تئاتر شهر تغییر کاربری نمی دهد، اما اکنون نمی توان زمانی برای افتتاح آن اعلام کرد.

نوروز مهدوِی، شاد و رنگی
ارجائی درباره میزان آمادگی شهرداری مشهد برای نوروز۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می شود در نوروز سال آینده افزایش چشمگیر حضور زائران را شاهد باشیم. شهرداری در حوزه خدمات شهری، حمل ونقل و زیبا سازی نهایت تلاشش را خواهد کرد. با توجه به نیاز مردم به نشاط و شادابی، این وعده را به مردم عزیز می دهیم که امسال شاهد نوروزی مهدوی، شاد و رنگی در مشهد خواهیم بود.
کشف گور دسته جمعی که گفته می شود مربوط به واقعه گوهرشاد است و هویت بخشی به این مسئله، دیگر موضوع این جلسه بود که ارجائی در این باره گفت: دستگاه متولی این موضوع به هر جمع بندی که برسد، ما کمک می کنیم. واقعه گوهرشاد به عنوان مسئله هویتی مشهد باید معرفی شود، اما کانون هویت مشهد، وجود مضجع منور حضرت رضا(ع) است.

دنبال تیم داری نیستیم
او در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره سیاست مدیریت شهری در حوزه ورزش گفت: از ورزش همگانی، بانوان و معلولان حمایت می کنیم، اما به دنبال تیم داری نیستیم. با این حال تابع سیاست های شورای اسلامی شهر هستیم.
ارجائی درباره طولانی شدن فرایند انتصابات بیان کرد: اهل اتوبوسی واردکردن نیستیم و در انتصابات دقت می کنیم.
شهردار مشهد درباره نقش شهرداری در دیپلماسی شهری اظهار کرد: مشهد چند شهر خواهرخوانده دارد که این خواهرخواندگی با مناسبات جدید ادامه می یابد. چند پیشنهاد هم برای موضوع خواهرخواندگی داریم که در حال بررسی است. در دیدار من با برخی سفیران خارجی مطالب خوبی مطرح شده است که امیدواریم به اقدامات اجرایی ختم شود.
یکی دیگر از خبرنگاران درباره بهبود وضعیت ترافیکی شهر سؤالی را مطرح کرد که ارجائی در پاسخ از اجرای ۳پروژه در صورت تصویب در شورای اسلامی شهر در سال۱۴۰۱ خبر داد.

مثلث انضباط ترافیکی
او با تأکید بر اینکه پذیرفتنی نیست که سالانه در مشهد ۲۳۰نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و بیش از ۲۰هزار نفر مصدوم شوند، افزود: انضباط ترافیکی با قدرت پیگیری می شود و در این زمینه مثلثی با حضور شهرداری مشهد، پلیس و سازمان های مردم نهاد با محوریت فرهنگ سرای ترافیک ایجاد می شود. همچنین مشکلات مربوط به نقاط حادثه خیز باید حل شود و به سمت اصلاح هندسی معابر نیز خواهیم رفت.
شهردار مشهد درباره طرح جدید بافت اطراف حرم مطهر رضوی گفت: انتقاداتی به طرح جدید داریم، اما این طرح قانون است و اجرایی خواهد شد.
مسئله شادی و نشاط آخرین محوری بود که ارجائی این طور به آن پاسخ داد: کرونا خانواده های بسیاری را داغ دار کرد و این خانواده ها نتوانستند سوگ کاملی را برای عزیزانشان برگزار کنند. این مسائل سبب افزایش افسردگی در جامعه شده است. در این راستا شهرداری مشهد زمینه های لازم را برای ایجاد امید و نشاط در جامعه فراهم می کند و در این راه رسانه ها نیز باید به میدان بیایند. وی تأکید کرد: بی شک افزایش نشاط و شادی در جامعه سبب کاهش تنش ها و کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

سامان‌دهی کشف رود، پیش شرط سامان دهی حاشیه
شهردار مشهد در حاشیه این نشست و با اشاره به اینکه حل مشکل حاشیه شهر بدون سامان دهی کشف رود ممکن نیست، افزود: مدیریت شهری هرکاری بتواند، برای سامان دهی و احیای این رود تاریخی انجام می دهد، اما اینکه نقش دیگرسازمان ها را انجام دهد، منطقی نیست.
ارجائی درباره ساخت تصفیه خانه در کشف رود نیز اظهار کرد: ساخت تصفیه خانه وظیفه شهرداری نیست و ما فقط می توانیم در صورت تصویب شورای اسلامی شهر، به ساخت تصفیه خانه کمک کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه