ضربه رمزارزها به بازار زرگرها

  • ۳ سال قبل
  • 0

سرمایه های سرگردان در اقتصاد ایران هر روز به یک بازار سرک می کشند. گاه به بازار سرمایه می روند و سودهای چندده برابری را تجربه می کنند و گاه روانه بازار سکه و طلا و ارز می شوند تا بلکه سود سرشاری را به دست آورند و دربرابر کاهش ارزش پول ملی، مقاومت کنند. آمارها نشان می دهد که در ۱۱ماهه گذشته، بازار بورس ۱۴۱درصد، سکه ۹۷درصد، طلا ۹۰درصد، دلار ۸۹درصد و خودرو ۸۰درصد بازدهی داشته است، با این حال در چندوقت اخیر تغییرات ایجادشده در فضای سیاسی و اقتصادی کشور سبب شده است این بازارها نوسان زیادی را تجربه کنند، به طوری که اکنون ورود به بورس یا خرید طلا، دلار و خودرو به منظور سرمایه گذاری دارای ریسک زیادی است. همین مسئله موجب شده است که شهروندان به دنبال بازارهای جدیدی برای سرمایه گذاری و حفظ پول خود باشند. در این میان، بازار ارزهای دیجیتالی در چندوقت اخیر توانسته است با بازدهی زیاد، نظر بسیاری از شهروندان را به خود جلب کند، به طوری که این روزها بازار این ارزها حال وهوای بازار سرمایه در ماه های ابتدایی امسال را دارد.
براساس آمارهای موجود، بازدهی بیت کوین از ابتدای سال۲۰۲۱ میلادی به بیش از ۹۰درصد رسیده است، بازدهی این ارز دیجیتال در سال۲۰۲۰ حدود ۳۰۰درصد بوده است. هم اکنون در ایران بیش از ۲۰صرافی ارز دیجیتال با تعداد معاملات درخورتوجه وجود دارد که هیچ کدام از بانک مرکزی مجوز ندارند، اما با احراز هویت و تعیین سقف معاملات از طریق درگاه های بانکی دریافت و پرداخت ریال، معاملات ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین را انجام می دهند. برپایه برآورد سایت تسنیم، میزان معاملات ارزهای دیجیتال در ایران چشمگیر است و تعداد کاربران روزانه آن ها به بیش از یک میلیون نفر رسیده است. تنها در یک روز در یکی از صرافی های ایران که بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال در کشور است و ۶۰۰هزار کاربر دارد، هزارو۳۹۶میلیارد تومان طی ۲۴ساعت تنها در ۱۲ارز معروف، معامله صورت می گیرد. اگر این صرافی ۳۰درصد بازار را دراختیار داشته باشد، معاملات در صرافی های ایرانی، روزانه ۴ تا ۵هزار میلیارد تومان خواهد بود.

تأثیر ارزهای دیجیتال بر بازار طلا
طلا و سکه یکی از بازارهایی است که این روزها تحت تأثیر رونق بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است، تاجایی که فعالان این حوزه از خروج سرمایه ها از این بازارها و کوچ آن ها به بازار ارزهای دیجیتال خبر می دهند. به گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد، هر سال در اسفند به طور نسبی بازار خریدوفروش طلا و سکه رونق می گرفت، اما امسال بازار تحت تأثیر افزایش بیش از حد قیمت ارزهای دیجیتال قرار
گرفته است. یوسف تقی زادگان به شهرآرا می گوید: در یک ماه گذشته که ارزهایی مانند بیت کوین و اتریم افزایش قیمت زیادی داشته اند، بخشی از سرمایه های مردم از بازار طلا و سکه خارج شده است. اکنون ما با تقاضاهای زیادی برای فروش طلا و سکه به منظور ورود به بازار ارزهای دیجیتال مواجه هستیم. تقی زادگان می افزاید: افزایش قیمت این ارزها سبب کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه شده است، به طوری که در یک ماه گذشته تحت تأثیر رشد قیمت ارزهای دیجیتال، تقاضا برای خرید طلا وسکه در مشهد ۳۰درصد کاهش یافته است.

روزهای راکد بازار طلا
وی ادامه می دهد: در چند روز اخیر اونس جهانی، افت ۷۰دلاری را تجربه کرده است و برخی موسسات بین المللی روند کلی اونس جهانی در ماه های آینده را کاهشی پیش بینی می کنند. این مسئله درکنار پیش بینی کاهش قیمت دلار در ماه های آینده، سبب شده است بسیاری از افراد برای ورود به بازار طلا و سکه احتیاط کنند. وی ادامه می دهد: اگر در روزهای گذشته افت اونس جهانی با کاهش قیمت دلار در ایران همراه می شد، قیمت طلا و سکه نیز کاهش بیشتری می یافت. وی ادامه می دهد: در چند هفته اخیر هم زمان با رشد بازار ارزهای دیجیتال، بازار طلای مشهد هم وارد رکود شدیدی شده است، به طوری که برخی طلافروشی ها در طول روز، هیچ معامله ای نمی کنند. به عنوان نمونه ۱۳رجب امسال، بازارها برخلاف سال های گذشته به شدت راکد بود و تقاضا برای خرید در این روز نه تنها افزایش نیافت، بلکه با کاهش شدید هم روبه رو بود. تقی زادگان با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه بهتر از ارزهای دیجیتال است، می گوید: فرایند خریدوفروش طلا نظارت شدنی است و به شکایت افراد رسیدگی می شود. همچنین بازار طلا و سکه نسبت به ارزهای دیجیتال پیش بینی پذیرتر است و ریسک کمتری دارد، با این حال اکنون تب ارزهای دیجیتال موجب شده است مردم به خطرپذیری زیاد این بازار توجه نکنند و سرمایه های خود را وارد این حوزه کنند.
به گفته کارشناسان، هرچند این روزها تب کوچ سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال حسابی داغ شده است، باید توجه کرد که سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پرریسک است و ممکن است فردی در یک روز بیش از ۵۰درصد از سرمایه اش را از دست بدهد. علاوه بر این قانونی نبودن فرایند خرید این ارزها در ایران بر پیچیدگی آن افزوده است، به طوری که اگر افراد دچار مشکل حقوقی شوند، رسیدگی به آن بسیار سخت و ناممکن خواهد بود.
منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه