ضوابط کلی بلندمرتبه‌سازی تصویب شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در حریم گسل‌ها، کریدورهای بصری و گردش هوا در کلان‌شهرها

بالاخره ضوابط بلندمرتبه‌سازی کلان‌شهرها که سال‌ها در پیچ و خم «اما» و «اگر»های فراوان به سر می‌برد از سوی شورای عالی و شهرسازی تصویب شد تا پایانی باشد بر سردرگمی توسعه عمومی شهرها، ضوابطی که با این حال، برای تمام کلان‌شهرها یکسان است و به گفته رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد، بیشتر مواردش سلبی است و منطقه‌ای نیست.

اواسط اسفندماه سال گذشته نیز محمدهادی مهدی‌نیا در نشست خبری خود گفته بود که تاکنون ٢ مرتبه، یک بار در زمان سکان‌داری تقی‌زاده خامسی و یک بار ‌همین یک هفته پیش، به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، نامه نوشته و تأکید کرده است که سند بلندمرتبه‌سازی به شورای شهر ارائه شود.

بعد از آن هم کلائی، در نشست مطبوعاتی خود بیان کرد که در حوزه بلندمرتبه‌سازی قرار است شورای عالی معماری و شهرسازی ضوابط کلی را برای شهرهای کشور تصویب کند. اکنون این ضوابط تصویب شده است و احتمالا تا یک ماه آینده نیز به کلان‌شهرها ابلاغ می‌شود. آن‌طور که مهدی‌نیا به شهرآرا گفته است، شهرداری باید بر اساس این ضوابط کلی، سند بلندمرتبه‌سازی را برای مشهد و به صورت جزئی تهیه کند.

خبر تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی را دیروز مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و در این باره گفت: بلندمرتبه‌سازی در دوره‌های گذشته به‌‌مراتب بیش‌ از دوره اخیر بوده است.

مسعود حمزه‌ای که در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای کشور و البته بدون دعوت از رسانه‌ها در مشهد حضور یافته بود، درباره جزئیات این ضوابط بیان کرد: باید در بلندمرتبه‌سازی به جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و همخوانی با هویت ایرانی‌اسلامی توجه و پیامدهای بلندمرتبه‌سازی بر باغات نیز بررسی شود. او با بیان اینکه امکان بلندمرتبه‌سازی برای شهرهای دارای جمعیت بیش از ٢٠٠ هزار نفر که طرح مصوب معتبر نیز دارند فراهم است افزود: بر اساس این طرح، روی گسل و در حریم‌ها به‌هیچ‌وجه امکان بلندمرتبه‌سازی وجود ندارد.

همچنین بلندمرتبه‌سازی را می‌توان در باقی‌مانده شهر شامل پهنه‌ها، لبه یا نقطه‌ها انجام داد. وی خاطرنشان کرد: پهنه‌ها باید دست‌کم به اندازه یک بلوک شهری ‌و در مجاورت یک فضای سبز مقیاس منطقه‌ای باشد، دسترسی به شبکه معابر شهری تعریف شود و عناصر محدود‌کننده درون حوزه را در بر نگیرد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در این پهنه پلاک‌ها بر مبنای اینکه برِ چه خیابانی هستند، مساحت قطعه چه میزان است و عرض معبر دارای چه اندازه‌ای است‌ مشخص می‌شود. همچنین ساختمان‌های بلندمرتبه باید از ۴ جهت ویژگی تأمین نور و دسترسی را داشته باشند.

وی با اشاره به لبه‌های بلندمرتبه‌سازی‌ توضیح داد: لبه‌های بلند مرتبه‌سازی همان لبه‌های شهری هستند که مسکونی نیستند و برای ارتقای اقتصاد شهری تعریف می‌شوند. لبه‌ها باید در حدفاصل ٢ گره شهری قرار داشته و با کاربری غیرمسکونی برای ارتقای وضعیت اقتصادی شهر تعیین شده باشند.

همچنین باید ‌از ویژگی دسترسی به حمل و نقل عمومی برخوردار باشند. وی افزود: این ضوابط به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است و می‌تواند به عنوان چهارچوبی در طرح‌های بلندمرتبه‌سازی کلان‌شهرها مدنظر قرار گیرد و حداکثر تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

ارائه شیوه‌های جدید برنامه‌ریزی شهری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد معتقد است ‌مدیریت‌ شهری کلان‌شهرها باید در ارائه شیوه‌های جدید برنامه‌ریزی شهری پیش‌گام باشند. محمدرضا حسین‌نژاد در این همایش تأکید کرد ‌با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید، می‌توان به نیازهای مردم پاسخ‌ گفت. او گفت: شاید معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌ها بتوانند در امور تصمیم‌ساز باشند اما تنها شورای عالی شهرسازی می‌تواند سیاست‌های کلی را ارائه دهد. پس باید از رهگذر این نشست، به ظرفیت‌های قانونی که فعلا در طرح جامع و تفضیلی وجود دارد دست یابیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع کلان‌شهرهای کشور هم در این نشست گفت: باید به آرمانی مشترک‌ در حوزه شهرسازی برای ١٨ کلان‌شهر کشور دست پیدا کنیم. محمد عزتی تأکید کرد ‌اگر برای کلان‌شهرها بتوان به یک طرح، آرمان و هدف مشترک دست یافت، می‌توان انتظار داشت که مشکلات به سمت حل شدن پیش برود.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *