آوار سیــاه بـــرف!

  • ۳ سال قبل
  • 0

سقوط بهمن و کولاک در ارتفاعات تهران ۸ کشته و ۱۳ مفقود به جا گذاشت

بارش شدید برف و کولاک و سقوط بهمن طی جمعه گذشته در ارتفاعات تهران باعث کشته و مفقود شدن تعدادی از کوهنوردان شد.
عملیات تیم‌های امداد و نجات هنوز در ارتفاعات توچال، دارآباد، کلکچال، شیرپلا و قلعه دختر آهار ادامه دارد و همچنان آمارهای دقیقی درباره تعداد فوتی‌ها و مفقودی‌ها وجود ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز دیروز به ایرنا گفت: جنازه هفت نفر از گرفتار شدگان در سقوط بهمن عصر جمعه در ارتفاعات کلکچال پیدا شده است و از سرنوشت ۱۳ نفر خبری نیست.
منصور درجاتی افزود: در کلکچال ۱۳ مفقودی و هشت کشته داشتیم که از این هشت فوتی یک نفر در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و هفت نفر دیگر در ارتفاعات جان
باختند.
وی ادامه داد: ۹ تیم عملیاتی شامل پنج گروه از هیئت کوهنوردی و چهار گروه از نیروهای جمعیت هلال احمر مشغول جست وجو هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اظهار کرد: در منطقه آهار و کلکچال یک مفقودی و یک فوتی، در منطقه دار آباد دو فوتی و پنج مفقودی و در منطقه شیرپلا ۱۲ مصدوم داشتیم.
وی به تجهیزات و نیروهای اعزامی اشاره کرد و گفت: یک دستگاه بالگرد اعزام شد که ۹ سورتی پرواز داشت و ۲۰ خودروی امدادی نیز در حال عملیات بودند. همچنین ۲۰ تیم امدادی و ۱۰۰ نیروی امداد رسان نیز در این عملیات حضور داشتند.
درجاتی افزود: از فوتی ها شش جنازه به نیروی انتظامی تحویل داده شده، یک نفر پیدا نشده و یک فوتی نیز در اختیار نیروهای امدادی است.
به گفته وی، از گم شدگان اعلام شده، سه نفر به منزل بازگشته اند.
توقف عملیات جست وجو به دلیل شرایط نامساعد جوی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم عصر دیروز در گفت و گو با ایسنا از کشف هشت جسد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت : عملیات جست وجو به دلیل شرایط نامساعد جوی فعلا متوقف شده است.
مهدی ولی پور با بیان این که ۱۴ نفر نیز نجات یافتند و سالم به پایین بازگردانده شدند، افزود: تعدادی از این نجات یافتگان جزو ۱۸ مفقودی بودند که پیش از این به جمعیت هلال احمر گزارش شده بود.
ولی پور درباره تعداد مفقود شدگان نیز گفت: هفت مفقودی دیگر نیز بنا بر اعلام گزارش از سوی خانواده هایشان در این مناطق هستند اما متاسفانه به دلیل شرایط بسیار بد جوی ادامه عملیات جست وجو در این مناطق مقدور نیست و این عملیات با دستور فرمانده میدان تا فردا متوقف شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: به محض مساعد شدن شرایط جوی و فراهم شدن امکان جست وجو، عملیات جست وجو برای یافتن هفت مفقودی دیگر نیز آغاز می شود.
وی درباره این که آیا اجساد جان باختگان به پایین انتقال داده شده گفت: این اجساد به پایین انتقال می یابند و به پزشکی قانونی تحویل داده می شوند و هویت و علت قطعی مرگ این افراد از سوی پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.
کوهنوردان در کدام مناطق دچار حادثه شدند؟
همچنین به گزارش صدا و سیما، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در تشریح حوادث جمعه در مناطق مختلف استان تهران گفت: روز جمعه در منطقه کلکچال، شاهد برف و کولاک همراه با برودت شدید هوا بودیم و تقریبا حدود ساعت ۱۴ تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شدند و با توجه به شرایط موجود، به سختی توانستند خود را به ارتفاعات برسانند که متاسفانه در همان وهله اول دو نفر از هموطنان را از دست دادیم. در این ارتفاعات همچنین دو مصدوم داشتیم که یک نفر از آن‌ها حال وخیمی داشت و تیم‌های امدادی سعی کردند با وجود شرایط سخت برف و کولاک، این مصدومان را به نقطه امن منتقل کنند و تحویل نیرو‌های اورژانس بدهند.
شاهین فتحی با بیان این که وضعیت کوهستان و خواست مردم برای صعود به این ارتفاعات به خصوص در روز‌های تعطیل، قابل کنترل نیست، تاکید کرد: در تعطیلات آخر هفته گذشته، توصیه‌های تخصصی به تمام گروه‌های کوهنوردی حرفه ای، نیمه حرفه‌ای و مبتدی این بوده که از ارتفاعات استفاده نکنند. اما این هشدار‌ها جدی گرفته نشد و شاهد حوادثی در ارتفاعات بالا بودیم که احتمال دارد در منطقه کلکچال، هنوز مصدومانی داشته باشیم، اما هنوز آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
عده ای در دمای منفی ۲۰ درجه قصد صعود داشتند!
همچنین به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ظهر دیروز گفت: در باره حادثه روی داده برای کوهنوردان از یک هفته پیش اعلام کردیم که شرایط مناسب نیست. آن وقت عده ای که خود را کوهنورد حرفه ای هم می دانند با ماموران درگیر شدند و در دمای منفی ۲۰ درجه قصد صعود داشتند. نتیجه می شود همین حادثه تلخی که رخ داده و کام همه ما را تلخ کرده است. از مردم می خواهم که به هشدارها توجه کنند و رسانه ها نیز پای کار بیایند.
منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *