آیا سویه XE جایگزین سویه دلتا می‌شود؟

  • ۲ سال قبل
  • 0

در میان گزارش‌های مبنی بر اینکه سویه هیبریدی امیکرون با نام XE در برخی از نقاط جهان در حال گردش است، یک کارشناس بهداشت مستقر در دهلی خاطرنشان کرد که هنوز اطلاعات زیادی در مورد سویه جدید در دست نیست.

به نقل از ایندیانا، به نظر می‌رسد که این بیماری بیشتر از سویه امیکرون قابل انتقال است اما ممکن است شدت بیماری آن به شدت سویه دلتا نباشد.

با این حال، وی پیشنهاد کرد که باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افزایش گسترش کووید جدید انجام شود.

دکتر ساچین قندهری، جراح مغز و اعصاب و مدیر عامل بیمارستان IBS هند گفت: «اگرچه سویه XE در چند هفته اخیر شهرت یافته است اما جزئیات کامل آن هنوز ناشناخته است».

وی در خصوص علائم و شدت سویه جدید گفت: با توجه به سناریوی بالینی فعلی موارد کووید، به نظر نمی‌رسد که علائم آن به اندازه سویه دلتا باشد اگرچه امکان انتقال بیشتر آن نسبت به امیکرون وجود دارد.

قندهری اظهار کرد که ظهور سویه‌های جدید را می‌توان به واکسیناسیون ناعادلانه در سراسر جهان نسبت داد.

این پزشک با اشاره به اینکه هنوز تعداد مبتلایان و میزان بستری در بیمارستان پایین است، گفت: زمان وحشت از این سویه فرا نرسیده است اما تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

عاقلانه است که همه ما برای جلوگیری از بیماری شدید از جمله واکسیناسیون کامل، استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و رعایت منظم بهداشت دست، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم.

سازمان بهداشت جهانی اخیرا گفته بود که سویه جهش یافته جدید XE در بریتانیا شناسایی شده است و خاطرنشان کرد که ممکن است بیشتر از زیر سویه امیکرون BA.۲ قابل انتقال باشد. با این حال، چندین ویروس‌شناس در هند گفتند مشخص نیست که سویه آن به اندازه کافی قوی باشد که بتواند موج کووید دیگری را ایجاد کند.

تاکنون یک مورد از سویه  XE در بمبئی و دیگری در گجرات شناسایی شده است و گزارش ها حاکی از آن است که این سویه ممکن است در دهلی و هاریانا نیز در گردش باشد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه