مناظره داغ «سلیمی نمین» و «آملی» درباره انتخابات

  • ۴ سال قبل
  • 0

در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، نشست های مناظرات چهره های سیاسی داغ شده است و چهره های شناخته شده جریان های سیاسی با حضور در این نشست ها نقطه نظرات خود را مطرح می کنند. به از جمله این جلسات، نشستی با عنوان «چرا شرکت نمی کنیم؟» بود که دوشنبه شب با حضور «عباس سلیمی‌نمین» و «ناصر آملی» فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و به همت کانون فرهنگی آویژه در مشهد برگزار شد. آن چه در ادامه می خوانید، مهم ترین بخش های صحبت های این دو چهره سیاسی در این نشست است:

«عباس سلیمی‌نمین» فعال سیاسی اصولگرا:
اصلاح طلبان تصمیمات گذشته خود را فراموش کرده اند
وضعیت حضور مردم در انتخابات در دوره‌های مختلف متفاوت بوده که باید دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است برخی درباره جایگاه هایی که در قانون اساسی تعریف شده انتقاداتی داشته باشند اما مادامی که آن جایگاه در قانون تعریف داشته باشد مورد احترام است و نقدها به آن باید محترمانه صورت گیرد.
* شهروندان اختیاراتی را به برخی نخبگان خود واگذار می‌کنند تا این افراد به نمایندگی از آن ها امور جامعه را مدیریت کنند و بر همین اساس مردم این حق را دارند که اگر نماینده‌ای نتوانست از حق آن ها به خوبی دفاع کند در دور بعدی انتخابات حذف شود تا مردم به شخص توانمندتر رای دهند.
* در ساختار حکومت از طریق صندوق‌ رای،امکان اظهار نظر با کمترین هزینه برای جامعه وجود دارد. به عنوان مثال شاهد بودیم در تغییر قیمت بنزین افرادی که به این تغییر اعتراض داشتند چه خسارت هایی را ایجاد کردند. در برخی کشورها ساختار قانونمند سندیکاها و اصناف‌ امکان تجمع و بیان اعتراض‌ را فراهم کرده و خودشان شعارها، مسیرها و تمام موارد امنیتی را رعایت می‌کنند ولی هنوز این شرایط در ایران مهیا نیست.
* شورای نگهبان ضعف هایی دارد که باید با نقد صحیح، آن ها را اصلاح کرد. برخی به جای نقد جایگاه قانونی شورای نگهبان به نقد حضور آقای جنتی در راس این شورا می‌پردازند در حالی که هر زمان وی خلافی مرتکب شد، باید از طریق مراجع قانونی شکایت مطرح شود.
* اگر اصلاح‌طلبان برخی سوابق خود را تصحیح کنند می‌توانند در کشور تاثیرگذار باشند، به شرطی که اشتباهات خود را بپذیرند. به هر حال برای اداره یک کشور «تک صدایی» مناسب نیست و باید از درون و توسط احزاب مختلف قدرت به نقد کشیده و در مسیر درست هدایت شود.
* به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان فراموش کرده‌اند با تصمیمات خود می‌خواستند کشور را در زمان حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف و با تصمیم شورای امنیت ملی به جنگ با طالبان سوق دهند، یا فراموش کرده اند تصمیم داشتند ایران در زمان حمله آمریکا به عراق در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی به صدام کمک کند.
* آیا شورای نگهبان فقط اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرده است؟ از جریان اصولگرا هم افرادی پس از استعلام های مورد نیاز شورای نگهبان، حذف شده‌اند. افرادی مانند تاجزاده با افرادی که منافع ملی ایران را قبول ندارند در ارتباط هستند، چگونه با این شناسنامه انتظار تایید شورای نگهبان درباره آن ها وجود دارد؟
* اصلاح‌طلبان می‌توانند به دیگر نامزدهای نزدیک به جریان فکری خود رای دهند و از آن ها در انتخابات حمایت کنند ولی باید این نکته را در نظر داشت که در انتخابات دوره پیش مجلس، اصلاح‌طلبان به لیستی رای دادند که فقط با دولت همراه بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هم جریان اصلاح‌طلب به آقای عارف فشار وارد کرد تا به نفع روحانی کناره‌گیری کند و این در حالی بود که عارف بیشتر از روحانی به جریان اصلاحات وابسته است.
«ناصر آملی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب :
اصلاح‌طلبان تا دقیقه ۹۰ قصد ندارند نامزد معرفی کنند
اگر نامزدهای انتخاباتی ما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشوند، می‌توانیم در انتخابات حضور داشته باشیم و به همین دلیل، این حضور مشروط است. مشارکت در انتخابات یک ضرورت عقلی است ولی اگر فردی از اصلاح‌طلبان به عنوان نامزد نباشد نیازی به حضور نیست زیرا زمانی می‌توانیم برای انتخاباتی تبلیغ کنیم که نماینده‌ای داشته باشیم و گرنه باید سکوت را در پیش بگیریم.
* اصلاح‌طلبان تا دقیقه ۹۰ قصد ندارند نامزدهای خود را معرفی کنند زیرا بیم این وجود دارد که شورای نگهبان آن ها را رد صلاحیت کند. شورای نگهبان انتظار دارد بعد از رد صلاحیت شدن رهبران اصلی این جریان، ما به افراد میانه‌رو در جریان اصلاحات رای دهیم.
* منتخبان مردم باید این امکان را داشته باشند که از صدر تا ذیل نظام را مورد پرسش قرار دهند، باید بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم تا کشورمان همچون سوریه و لیبی نشود زیرا ما ایران را دوست داریم.
* مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا زمینه تغییر وجود داشته باشد اما زمانی که احساس می‌کنند رئیس جمهور یا نمایندگان نمی‌توانند حق آن ها را بگیرند دلسرد می‌شوند.
* در شورای نگهبان افرادی حضور دارند که اگر از اشخاصی راضی نباشند نمی‌گذارند آن‌ها به عنوان نامزد معرفی شوند. می‌خواهیم صدایمان شنیده شود اما زمانی که نماینده‌ای نداشته باشیم این موضوع محقق نمی‌شود. سال‌هاست که آقای تاجزاده از آقای جنتی شکایت کرده ولی تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است.
* بسیاری از نمایندگان اصلاح‌طلب به خاطر این که در دور بعدی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشوند مجبور به انجام برخی کارهای خلاف نظر اصلی خود هستند.
* شورای شهر مشهد موفق‌ترین و اصلاح‌طلب ترین خدمات را به مردم ارائه داده زیرا آن ها معتقدند برای خدمت بهتر به مردم نباید وارد بسیاری از تنش های سیاسی شد و به همین دلیل درباره برخی مواضع سکوت کرده‌اند.
* تحریم ها کارد را به استخوان مردم رسانده است. انتخابات باید بتواند صدای مردم را به گوش حاکمان جامعه برساند و در عین حال توان ایجاد تغییرات را نیز داشته باشد.
* برخی افراد، کشور را به مرحله جنگ و درگیری سوق داده‌ بودند ولی جریان اصلاحات باعث شد تحریم ها برای مدتی کم شود. در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، کلید نخست در خروج از برجام و بازگشت تحریم ها توسط ترامپ زده شد و در ادامه توسط ترامپیست های داخلی این مسیر ادامه یافت.
* سیاست خارجی نباید تبدیل به فضای مقدس شود. در مواضع سیاسی خارجی تعریفی به نام دشمن نداریم بلکه منفعت کشور وجود دارد و آن‌چه انجام می‌شود بر اساس منافع ملی است بنابراین نباید گفت وگو با دشمن را تبدیل به خط قرمز کرد. مذاکرات برجام هم طبق نظر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، حتی در دولت قبل (احمدی‌نژاد) مذاکرات محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت گرفت تا ایران بتواند بسنجد که آیا می‌تواند امتیازاتی از آن‌ها دریافت کند.
* در انتخابات ریاست جمهوری به عارف رای ندادیم چون اجماع اصلاح‌طلبان به روحانی بود و حتی بسیاری از اصولگرایان عارف را قبول داشتند. به همین دلیل به دنبال کسی رفتیم که بتواند تغییرات بیشتری ایجاد کند.
منبع: گزارش ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *