شهر سیاه پوش توست یا رضا(ع)

  • ۴ سال قبل
  • 0

در هر کوچه و خیابان، بیرق عزا برپا شده است و مجاوران علی بن موسی الرضا(ع) در سوگ فرا رسیدن ایام شهادت آن امام نشسته اند. همزمانی این ایام با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، این سوگ را دو چندان کرده است و محافل عزاداری را پرشورتر. حرم مطهر رضوی نیز همچون همیشه مهم ترین ملجأ و پناه سوگواران بوده و در این روزها برنامه هایی را برای جمعیت چند میلیونی زائران پیش بینی کرده است.
برنامه های عزاداری ۲۸ صفر در حرم مطهر رضوی
برنامه‌‏های روز ۲۸ صفر از ساعت ۹ صبح در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت‌ا… سید احمد علم‌الهدی آغاز می شود و با مداحی ذاکران خاندان عصمت و طهارت ادامه می یابد. همچنین آیت‌ا… کازرونی، سخنران برنامه عزاداری بعد از نماز ظهر در این رواق است. بعد از نماز ظهر و عصر نیز برنامه اجتماع عظیم عزاداران با عنوان «به شوق مدینه» با حضور هیئت‎های مذهبی و عموم زائران، در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود. برنامه‌های شب ۲۸ صفر نیز از ساعت ۱۷:۳۰ با مداحی احمد واعظی، ابراهیم قانع، مهدی رسولی و سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین رفیعی، برنامه مرثیه‌سرایان آذری از ساعت ۲۰:۳۰ و برنامه های متنوع دیگر  شبستان‎های مسجد گوهرشاد، خیمه امت، رواق دارالهدایه، دارالحجه و حضرت زهرا(س) آغاز می شود. همچنین در قالب ویژه برنامه های سوگواری خورشید، شعرخوانی «رسم دعبل»، هر شب در رواق دارالهدایه و۵۰نمایش خیابانی در حرم مطهر و خیابان های اطراف توسط گروه های هنری مشهد، تهران، ایلام و خرم آباد اجرا می شود. ۱۰ گروه شهرستانی و هشت گروه مشهدی نیز در هفت محور ورودی به مشهد، اجرای سرود خواهند داشت و برنامه نقاشی خط استاد بهدانی در جمع زائران برگزار می شود، موکب هنرمندان نیز در ورودی شهر و سه نقطه پاتوقی اطراف حرم، برنامه های هنری اجرا می کنند.
خطبه خوانی شب شهادت و عزاداری روز ۳۰ صفر
دوشنبه شب و در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)، به رسم دیرینه مراسم خطبه خوانی شب شهادت در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. سخنرانی آیات علم الهدی و کازرونی و حجج اسلام حسینی خراسانی و دهشت از جمله برنامه های روز شهادت امام رضا(ع) است. در روز سه شنبه نیز صحن ها و رواق های حرم رضوی میزبان خیل گسترده زائران و هیئت های عزاداری سراسر کشور می شود. اجتماع عظیم عزاداران رضوی و زائران پیاده در روز شهادت امام رضا(ع)، ویژه برنامه اجتماع بزرگ آذری زبانان کشورهای آذربایجان و ترکیه در صبح شهادت امام هشتم (ع) و اجتماع برادران اهل سنت در صبح شهادت امام رضا(ع) در رواق شیخ طوسی برگزار می شود. همزمان با غروب آفتاب نیز مراسم شام غریبان از چهارراه شهدا آغاز خواهد شد و در حرم مطهر ادامه خواهد یافت. و در مراسم شب شهادت امام رضا (ع)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی سخنرانی خواهد کرد.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه