عمران خان: عامل تخریب روابط ایران و عربستان، اسرائیل است

  • ۴ سال قبل
  • 0

درحالی که برخی کشورهای ثالث مشغول رایزنی برای کاهش تنش میان تهران و ریاض هستند و از سوی دیگر تغییرات در دستگاه دیپلماسی عربستان پالس های منفی به ایران صادر کرده است، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی عامل اصلی تخریب روابط دو کشور است.  سه روز پیش پادشاه سعودی در حکمی «فیصل بن فرحان آل سعود» را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب کرد. فردی که پیش از این دیپلمات عربستان در آلمان بود و مرور برخی مواضع اخیر او نشان می دهد که وی اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرده است. بر همین اساس برخی تحلیل گران پیش بینی می کنند که سیاست های سعودی علیه تهران تندتر خواهد شد. وزارت دفاع عربستان هم  از مشارکت در مانور دریایی در منطقه خلیج فارس تحت رهبری آمریکا و حضور چند کشور دیگر خبر داد. همزمان به گزارش تسنیم، عمران خان نخست وزیر پاکستان با بیان این که ما تلاش خود برای برقراری روابط میان ایران و عربستان را افزایش خواهیم داد، افزود: عامل اصلی تخریب روابط میان ایران و عربستان، رژیم صهیونیستی است. وی که به تازگی برای بهبود روابط میان ایران و عربستان به این دو کشور سفر کرده است، افزود: اسرائیل در تلاش است، جنگ میان ایران و عربستان آغاز شود تا از این طریق به منافع خود در منطقه برسد.  عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز روز گذشته در دیدار با حجت الاسلام دکتر روحانی، سفر نخست وزیر کشورش به ایران و عربستان را بسیار پرثمر خواند و با ابراز امیدواری از این که میان برادران مسلمان منطقه دوستی و روابط مناسب برقرار باشد، گفت: پاکستان نیز همانند ایران معتقد است مشکلات منطقه فقط  در میز مذاکره حل خواهد شد و در راستای این سیاست، از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت وگو بین کشورهای منطقه استفاده می کند.
تداوم اظهارات ضدایرانی مقامات سعودی
با این حال وزیر مشاور عربستان در امورخارجه طی روزهای اخیر اظهارات تندی علیه کشورمان مطرح کرد تا حدی که یک رسانه عربی از مقامات آل سعود خواست او را ساکت کنند. عادل الجبیر در گفت‌وگو با روزنامه لیبراسیون فرانسه گفت که سیاست «جلب رضایت» ایران کارساز نیست و تنها راه برای آوردن این کشور پای میز مذاکره اعمال فشار حداکثری است. وی در این گفت و گو مدعی شد، هر زمانی که ما برای رسیدن به یک راه‌حل با ایران تلاش کردیم؛ با مرگ و خرابکاری پاسخ ما را داد. این مقام سعودی در ادامه در اظهاراتی متناقض گفت: «عربستان سعودی مخالف هرگونه گفت‌و‌گو با ایران است و این کشور باید رفتار خود را تغییر دهد. جامعه جهانی به ایران اجازه نمی‌دهد به رفتارهای خود ادامه دهد. ایران نمی‌تواند اقدام به شلیک موشک بالستیک کند و امیدوار باشد که به هیچ وجه مجازات نشود.» وی همچنین مدعی شد: «به نظر ما مماشات کار نمی کند. عمل مهم است نه حرف. اعضای دولت ایران حرف می زنند اما قدرتی ندارند.» براساس گزارش ها، سفر الجبیر به فرانسه و دیدار با مقامات این کشور در راستای تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای کاهش تنش در منطقه است. تلاش‌هایی که تا کنون با توجه به سیاست‌های یک جانبه‌گرای آمریکا در منطقه و همچنین تداوم سیاست‌های خصمانه مقامات سعودی، نتیجه‌ای در بر نداشته است.
رأی الیوم به مقامات سعودی: الجبیر را ساکت کنید
از سوی دیگر نشریه فرامنطقه ای رأی الیوم در یادداشتی با اشاره به اظهارنظرهای متناقض مقامات سعودی درباره مذاکره و در عین حال اتهام زنی به ایران نوشت: این خط مشی دو سویه و متضاد، به منافع عربستان سعودی آسیب می رساند. رأی الیوم در ادامه به مقامات سعودی پیشنهاد کرد: ولی عهد سعودی باید نوعی زیرکی از خود نشان دهد و مسیر مذاکره با ایران را به درستی بپیماید. به نظر می رسد ایرانی ها آماده مذاکره هستند؛ همان طور که ظریف به تازگی از آمادگی اش برای سفر به ریاض صحبت کرده است و نصیحت آخر ما به سعودی ها آن است که برای حل مشکلات تان، الجبیر را ساکت کنید.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه