شایعه یا واقعیت؛ عرضه نان در مشهد محدودیت دارد؟

  • ۳ ماه قبل
  • 0

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: هیچ محدودیتی در عرضه نان در نانوایی‌های سطح شهر وجود ندارد.

صبح روز ۱۹ دی‌ماه اخباری مبنی بر محدودیت در خرید بیش از ۴ عدد نان با یک کارت بانکی منتشر و باعث برخی نگرانی‌ها شد. این اخبار با انتشار عکسی از یک نانوایی که در آن برگه‌ای با عنوان «طبق قانون جدید اتحادیه نانوایان خرید نان بالاتر از ۴ عدد ممنوع می‌باشد!» وجود داشت آغاز و توسط رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران و مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تکذیب شد.

علی‌رغم تکذیب این موضوع توسط مسئولان مختلف، در خبر امروز یکی از روزنامه‌ها با عنوان «نانوایان گرفتار یارانه» که به تجمع برخی از اعضای نانوایان تهرانی جلوی درب اتاق اصناف تهران پرداخته است، فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران عنوان کرده است که « پیش از این نانوایان در هر نوبت به طور میانگین هفت تا هشت کیسه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کردند و نوبت توزیع این کیسه‌های آرد پنجم، پانزدهم و بیست‌وپنجم هر ماه بود اما در ابتدای طرح از تمامی نانوایان یک کیسه آرد یارانه‌ای را حذف کردند و حالا به دلایل مختلف سهمیه آرد هر نانوایی را کم و کمتر می‌کنند. در سامانه مربوط به نانوایان قید شده است که مثلا یک نانوایی که نان بربری طبخ می‌کند، باید به ازای هر کیسه آرد یارانه‌ای به ۳۰ نفر نان بفروشد و هر کیسه آرد ۱۱۰ قرص نان بربری می‌دهد. با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که سهمیه هر نفر حدود ۳.۵ قرص نان می‌شود و در واقع آن نانوایی اطلاعیه درستی منتشر کرده است.»

احمد رضا کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در رابطه با محدودیت عرضه نان در نانوایی‌ها اظهار کرد: این شایعه طی هفته‌های گذشته در تهران شنیده شد و بلافاصله موضوع تکذیب شد؛ در مشهد نیز ما این شایعات را تکذیب می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه هیچ محدودیتی برای عرضه نان به مشتریان در نانوایی‌ها وجود ندارد، گفت: نان به میزان مورد نیاز شهروندان وجود دارد و هیچ محدودیتی در عرضه آن نیست.

کشتگر گفت: براساس سامانه هوشمند فعال برای نانوایی‌ها، متناسب با مناطق مختلف شهر، سقفی برای عرضه نان به مشتریان برای هر نانوایی تعریف شده، لذا به میزان نانی که مشتریان در هر منطقه جغرافیایی مصرف می‌کنند، سامانه نانینو سقف تعیین کرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد تصریح کرد: به عنوان مثال در منطقه پنج‌تن که مردم بیشتر نان مصرف می‌کنند، سقف نان بیشتر و در منطقه‌ای مانند احمد آباد که مصرف نان کمتر است، سقف نان تغییر می‌کند و از یک نانوایی به نانوایی دیگر متفاوت است؛ اما سقفی برای عرضه نان به مشتریان وجود ندارد و هر تعداد نان بخواهند می‌توانند تهیه کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که تعداد نان بیشتری از نانوایی‌ها مطالبه می‌کنند، اگر در بخش کسب‌وکارهای مرتبط نظیر اغذیه فروشی‌ها، کله‌پزی‌ها، کبابی، هتل‌ها و غیره فعال هستند، با توجه به فعالیت سامانه هوشمند نانینو باید در قسمت کسب‌وکار برای آن‌ها تعداد نان مورد نیاز تعریف شود و محدودیتی برای هیچ فردی در عرضه نان وجود ندارد؛ وگرنه یک خانواده چهارنفره که روزانه ۵۰ قرص نان نیاز ندارد.

کشتگر با اشاره به فعالیت حدود ۲۴۰۰ واحد نانوایی در مشهد گفت: حدود ۲۲۰۰ فقره از این نانوایی‌ها دولتی و ۱۵۰ نانوایی آزادپز هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با بیان اینکه سهمیه ماهیانه آرد در استان متغیر است، گفت: به طور میانگین ماهیانه در استان ۵۲ هزار تن سهمیه آرد تخصیص می‌یابد و سهمیه ماهانه آرد نانوایی‌ها در مشهد ۲۶ هزار تن است.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *