گرانی دلار اسباب تولید اسباب بازی ایرانی شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

طی روزهای گذشته خبری عجیب در رسانه های مشهد مخابره شد، دراین خبر امده بود که لگوهایی با شمایل مزدوران داعشی دراسباب بازی فروشیهای این شهر عرضه میشود ؛ این درحالی بود که مقامهای مسوول از این امر بی اطلاع بودند.

شاید برای بسیاری  ازمردم باورش دشوار باشد که درشرایط اقتصادی این روزهای کشور که تامین ارز برخی از کالاهای اساسی مردم هم با مشکل مواجه شده ؛ با کدام ارز این اسباب بازیها وارد کشور شده است ؛ از دیگرسو این پرسش مطرح میشود که مگر بر واردات وعرضه اسباب بازی نظارتی صورت نمیگیرد که اینده سازان این کشور باید با لگوهایی به شکل مزدوران داعشی اوقات خودرا صرف کنند.

از دیگر سو همواره این نکته کلیدی ازسوی کارشناسان مطرح میشود که اسباب بازی به دلیل نقش اصلی واساسی که درساختمان ذهن واندیشه کودکان و فرهنگسازی برای این قشر دارد باید با توجه به نیازها وشرایط بومی هر کشور وچه بسا هر منطقه تولید و روانه بازار شود .

دبیر شورای اسباب ‌بازی کشور با بیان اینکه باید در ساخت و عرضه اسباب‌ بازی‌ها، بومی‌سازی صورت گیرد می‌افزاید: در این زمینه بسیار کم ‌کاری کرده‌ایم و باید اعتراف کرد که از کشوری همچون چین که اسباب‌ بازی و نوشت‌افزارهایی با نماد اسلامی تولید می‌کند، بسیار عقب‌تریم.

افتخاری معتقد است: ما در زمینه اسباب‌بازی فقط توزیع‌ کننده هستیم و باید حتماً‌ انقلابی در روند تهیه اسباب ‌بازی صورت گیرد تا کودکان خردسالمان را از نفوذ فرهنگی نامطلوب اسباب‌ بازی‌های خارجی برهانیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ضرورت تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از افراد متخصص تأکید می‌کند و می گوید: اصناف، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری، صدا و سیما و کانون باید زیر یک چتر خانواده‌ها را آگاه کنند و به آن‌ها درباره انتخاب درست اسباب‌ بازی اطلاعات دهند.

او پیشنهاد می‌دهد که بازی ‌سازان ایرانی چه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و چه در زمینه اسباب ‌بازی اقدام کنند و هم کودکان و هم خانواده‌ها را از سردرگمی در دنیای انفجار اطلاعات نجات دهند.

***افزایش اسباب بازی های ایرانی

درحالی که واقعیت نشان میدهد عمده اسباب بازیهای عرضه شده درفروشگاههای مشهد ساخت کشورهای خارجی وبویژه چین است اما رئیس اتحادیه صنف خرازی و لوازم ورزشی مشهد گفت: تحریم ها طی یک سال اخیر منجر به افزایش اسباب های تولید داخل و فروش آن نسبت به اقلام مشابه چینی در بازار مشهد شده است.

سید مرتضی تحقیقی بی دل افزود: پیشتر، بخش قابل توجهی از اسباب بازی‌ها در سطح بازار مشهد خارجی و وارداتی از کشور چین بود اما هم اینک با محدود شدن واردات این اقلام، تعداد اسباب بازی‌های تولید داخل در بازار برابر با میزان خارجی آن است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت اسباب بازی‌های خارجی دو برابر شده است و هیچ ارز دولتی نیز به واردات آن اختصاص نیافته است لذا هم فروشندگان و هم مردم به سمت تولیدات داخلی گرایش یافتند.

رئیس اتحادیه صنف خرازی و لوازم ورزشی مشهد گفت: محدودیت در عرضه اسباب بازی باعث ایجاد نوآوری در عرصه تولید اسباب بازی شده به نحوی که تولیدکنندگان داخلی حتی در اقلام الکترونیکی به توفیقاتی دست یافته اند و محصولات آنان در بازار خریدار نیز دارد.

تحقیقی اضافه کرد: در صورتی که تحریم‌ها تداوم داشته باشد در کمتر از یک سال آینده بازار اسباب بازی مملو از کالاهای ایرانی و تولید داخل خواهد شد و دیگر اثری از کالاهای خارجی به ویژه چینی نخواهد بود.

وی افزود: صنعت اسباب بازی بسیار اشتغال زا و درآمدزاست و سرمایه گذاری در این خصوص و بها دادن به تولیدات داخل می‌تواند کشور را به خودکفایی در عرصه اسباب بازی برساند.

***مشکل ارزی بازار اسباب بازی

درهمین راستا متصدی یک اسباب ‌بازی فروشی ، درباره وضعیت اسباب‌ بازی ایرانی می‌گوید: از لحاظ کیفیت محصول فقط دو شرکت وجود دارند که اسباب‌ بازی با کیفیت‌ تری درمقایسه با دیگر شرکت‌های ایرانی ارائه می‌دهند.برای تهیه همین اسباب ‌بازی‌های ایرانی هم با مشکل مواجهیم زیرا با افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی بازار، این شرکت‌ها حاضر نیستند کالای خود را به بازار عرضه کنند و مسلماً پس از افزایش قیمت آن‌ها را روانه بازار خواهند کرد به همین دلیل امروز تهیه جنس ایرانی سخت شده است.

این فروشنده مشکل دیگر اسباب ‌بازی ایرانی را ناهماهنگی این کالا با نیازهای کودکان و نوجوانان امروزی می‌داند و می گوید: با آنکه در بازی‌های فکری ایرانی شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم، اسباب‌ بازی ایرانی به دلیل سادگی و نیز کیفیت کم چندان طرفداری ندارد.

او ادامه می‌دهد: این اسباب‌ بازی‌ها کودکانی را که در عصر اینترنت و تکنولوژی زندگی می کنند، اقناع نمی‌کند.

این اسباب‌ بازی فروش می‌گوید: برای حمایت از کالای ایرانی، بازی‌های فکری ایرانی تهیه می‌کنیم چون کیفیت بهتری دارند و تمایل بچه‌ها و خانواده‌ها هم خرید این بازی‌هاست‌ همچنین ۶۰درصد کودکان اگر حق انتخاب داشته باشند، ‌اول به سراغ بازی‌های فکری می‌روند.

*** اسباب بازی بدون متولی

درهمین راستا ؛ رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی می گوید: اسباب بازی از دو مشکل عمده نبود متولی و نبود متخصص در این حوزه رنج می برد در حالی که نقش انکارناپذیرش در تربیت شخصیت و هویت بخشی کودک بر همگان مشخص است.

دکتر سعیدرضا احمدی زاده افزود: بنیاد نخبگان بر اساس سند جامع کشور در امور نخبگان، در زمینه تربیت استعدادهای برتر در حوزه اسباب بازی به این موضوع ورود کرده است .

وی ادامه داد: در بررسیهای مشخص شده که در ایران کارخانه مشخص و وسیع در زمینه طراحی، ساخت و تولید اسباب بازی وجود ندارد و صرفا معدودی کارگاه منطقه ای و کوچک در این عرصه فعالیت دارند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: اسباب بازی یک جریان فکری و فرهنگی برای کودکان محسوب می شود لذا باید اسباب بازیهایی طراحی و تولید شوند که رویکرد هویتی و ملی داشته باشند. باید متخصصان و طراحان در این عرصه شناسایی شوند تا با زمینه سازی برای ورود آنان به عرصه، نقصهای این برطرف گردند. بر این اساس می بایست سازمان یا نهاد متولی اسباب بازی در ایران شناسایی و معرفی شود.

وی به تشکیل شورای نظارت بر اسباب بازی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شورا با عضویت بنیاد نخبگان استان، پارک علم و فناوری خراسان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تشکیل شده است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به بررسی های انجام شده در بازار اسباب بازی گفت: بیش از ۹۰ درصد اسباب بازی های موجود و در دسترس کودکان و خانواده ها در بازار وارداتی و خارجی محسوب می شوند.

***متولیان متعدد برای اسباب بازی

درهمین حال ؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه اسباب بازی در سنین کودکی و نوجوانی مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل می توان متولیان متعدد برای آن قائل شد.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهزیستی، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و ملی بخشی از متولیان و نقش آفرینان در این عرصه محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه خلاقیت زیاد و ارتباط نزدیک با جامعه هدف از ویژگی های بخش خصوصی برای حضور موثر در زمینه اسباب بازی محسوب می شود، گفت: خانواده ها و والدین باید با آگاهی نسبت به اهمیت اسباب بازی اقدام به انتخاب و خرید نمایند و به همین دلیل مطالبه گری خانواده در این زمینه باید افزایش پیدا کند تا این مطالبه و تقاضا به تولید و عرضه کمک کند.

زره ساز با بیان اینکه اسطوره ها و شخصیت های موجود در تمدن و تاریخ ایران فراوان است، اظهار داشت: داستان های شاهنامه و ادبیات کهن در ایران مملو از شخصیت هایی است که با پردازش و کار انیمیشن سازی می تواند دست مایه ساخت عروسک ها و اسباب بازی های داخلی و با کیفیت شود.

*** صنعت مهجور اسباب بازی

یک کارشناس بخش اقتصادی خراسان رضوی نیز در باره مزیت های صنعت اسباب بازی اظهار داشت: این صنعت جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب می شود و امکان ساخت ماشین آلات آن براساس توان داخلی وجود دارد.می توان از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی مرتبط با صنعت برای تولید اسباب بازی بهره گرفت، ضمن اینکه بازار داخلی و خارجی مناسب برای تولیدات این بخش در کشورهای همسایه مانند عراق وجود دارد.

دریادل گفت: وجود رقبای خارجی بویژه کشور چین، تک محصولی بودن واحدهای تولیدی و مستهلک شدن فناوری موجود برای تولید اسباب بازی های جدید را می توان از تهدیدات موجود برای صنعت اسباب بازی کشور دانست.سهم خراسان رضوی از صنعت اسباب بازی چندان قابل توجه نیست اما با توجه به تاکید دولت مبنی ایجاد اشتغال، رونق این صنعت و برداشتن موانع تولید می تواند زمینه ساز اشتغال و ارزش افزوده برای استان باشد.

منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه