دهه کرامت فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی

  • ۵ سال قبل
  • 0

دهه کرامت فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی

 

کمتر از یک ماه دیگر به آغاز دهه کرامت(میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام‌رضا(ع)) زمان باقی است.

اعضای ستاد مرکزی گرامیداشت این دهه که کار خودشان را از دوسه ماه پیش آغاز کرده‌اند، چند روزی در مشهد به‌سر می‌برند. مسئولان فرهنگی از شهر‌های مشهد مقدس، قم، شیراز و شهر ری آخرین مقدمات را برای برگزاری جشن‌‌های ملی و بین‌المللی دهه کرامت تدارک می‌بینند. دوشنبه‌شب اعضای این ستاد، میهمان شهردار و شورای شهر مشهد در تالار الماس بودند و در نشستی صمیمی‌ با هم به گپ‌وگفت پرداختند.

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد، علیرضا حیدری، رئیس شورای شهر، شهناز رمارم، مجتبی بهاروند، محمدحسین ودیعی، سید محسن حسینی‌پویا و احسان اصولی، اعضای شورای اسلامی‌ شهر مشهد، حجت‌الاسلام ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد عالی کانون‌‌ها و مساجد کشور، و محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد ملی امام‌رضا(ع)، در این نشست صمیمی‌ حضور داشتند. جشن‌‌های دهه کرامت درکنار جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) جنبه‌‌های مختلفی دارد که هر بخش را یکی از نهاد‌ها، دستگاه‌‌ها و ادارات دولتی سازمان‌دهی

می‌کند.

 

جشن‌‌های هفده‌ساله

در ابتدا، برازش با اشاره به اینکه جشن‌های دهه کرامت نزدیک به ١٧سال است که در کشور برگزار می‌شود، درباره جنبه‌های بین‌المللی جشنواره امام‌رضا(ع) گفت: در یک مسابقه کتاب‌خوانی که نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ کشور برگزار کرد، بیش از ٨٠٠هزار نفر شرکت کرده بودند. در مسابقه آوا‌ها و نوا‌های رضوی نیز که در تهران برگزار شد، هشت کشور حضور داشتند و با هم به اجرای برنامه

پرداختند.

 

رفتار مشهدی‌ها الگوست

حجت‌الاسلام ارزانی هم در سخنان خود در تشریح وظایف ستاد دهه کرامت گفت: وظیفه این ستاد کار اجرایی نیست، بلکه باید میان جشن‌های مردمی‌ که در کشور و حتی خارج از آن برگزار می‌شود، انسجام و هماهنگی برقرار کنند. ارزانی همچنین به حمایت شهرداری مشهد از این جشن‌ها اشاره کرد و گفت: این نمونه حمایت، می‌تواند الگویی برای سایر شهر‌ها باشد. همان‌طور که در شهر‌های توسعه‌یافته دنیا می‌بینیم که شهرداری‌ها با استفاده از تبلیغات محیطی، اتفاقات بزرگ فرهنگی‌هنری را رقم می‌زنند، در کشور ما هم می‌شود با همت شهرداری‌ها این مهم صورت پذیرد.او همچنین درباره شعاری که امسال سرلوحه فعالیت جشن‌های دهه کرامت است، گفت: «خدمت کریمانه و مهربانی به‌رسم اهل‌بیت(ع)»، شعاری که برای امسال برگزیده شده است، آن چیزی است که از نیازمندی‌های مردم و جامعه برگرفته شده است.

 

جشن‌های دهه کرامت در لایه‌های جامعه

برپایی هفده‌ساله جشن‌های دهه کرامت به‌صورت منسجم در کشور، هسته مرکزی صحبت‌های حیدری را شکل می‌داد. رئیس شورای اسلامی‌ شهر مشهد گفت که هر سال برنامه‌های دهه کرامت باید متناسب با شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور تدارک دیده شود: «شرایط عمومی‌ کشور، تهدیدات هر روزه دشمنان و تحرکات براندازان داخلی و خارجی، همه ما را به‌ این سمت سوق می‌دهد که تلاش کنیم به برکت امام‌هشتم(ع)، همدلی در جامعه افزایش یابد.» حیدری همچنین بر ضرورت معرفت‌افزایی جامعه در زمینه سیره و فرهنگ رضوی تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌های این دهه در لایه‌های جامعه جا باز کند و همه در آن شرکت کنند.

 

خالصانه عمل کنیم

شهردار مشهد هم که یکی از میزبانان ستاد گرامیداشت دهه کرامت کشور در مشهد بود در این نشست صمیمی در سخنان کوتاهی آمادگی مجموعه شهرداری را برای همکاری در دهه کرامت اعلام کرد و گفت: برای هرچه بهتر برگزار شدن جشن‌های دهه کرامت تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا فضای عمومی شهر مقدس مشهد در شان زائران و مجاوران مشهدی باشد. امیدواریم این تلاش‌ها همراه با اخلاص در عمل باشد و حضرت امام رضا(ع) را خشنود کند. کلائی در انتهای سخنان خود سروده‌ای از استاد مؤید خراسانی در وصف علی ابن موسی الرضا(ع) را برای حضار خواند که مطلع آن این است: مولای مهربان منی یا اباالحسن(ع) / عشق منی و جان منی یا اباالحسن(ع).

 

حضور مدیران شهری کشورهای اسلامی در مشهد

در انتهای این جلسه نیز مهدی زارعی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد، در توضیح اهم برنامه‌های تدارک دیده شده توسط این معاونت در دهه کرامت گفت: با همکاری شهردار و شورای اسلامی شهر مقدس مشهد بناست شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا، کاظمین و بغداد در کنار شهرداران شهرهایی مثل هرات، لاهور، کراچی، بعلبک، باکو، هرات و نخجوان در شب ولادت امام هشتم(ع) حضور پیدا کنند و طرح گفت‌وگو میان این شهرها را کلید بزنیم. همچنین قرار است کتابت احادیث رضوی در سطح را گسترده با حضور خوشنویسان نامی جهان اسلام صورت پذیرد. همچنین قرار است با همکاری بنیاد ملی امام رضا (ع) و ستاد ملی گرامیداشت دهه کرامت تمام آثار فاخری را که در طول ١٧ دوره برگزاری جشن-های متمرکز تولید شده است در مشهد مقدس اکران کنیم. در ادامه به مناسبت ١٢٩٢ سال میلاد امام مهربانی‌ها چند برنامه با بهره گیری از همین عدد تدارک دیده شده که یکی از آن‌ها اجرای ١٢٩٢ مرشد و ورزشکار رشته باستانی در عرصه میدان شهداست.

 

انتقال نشاط و شادی مشروع به جامعه

همچنین اعضای ستاد گرامیداشت دهه کرامت صبح دیروز به دیدار حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در حرم مطهر رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی بر ضرورت انتقال شادی و نشاط مشروع به جامعه در اعیاد و مناسبت‌های دینی تأکید کرد و گفت: «در جشن‌های دهه کرامت باید این تلقی که جشن و شادی حتما باید با انجام فعل حرام همراه باشد، اصلاح و الگویی از نشاط و شادی مشروع به جامعه منتقل شود.».

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: آستان قدس رضوی در حد توان برای پیشبرد برنامه‌های دهه کرامت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی همکاری خواهد کرد.

به گفته او ائمه اطهار(ع) در احادیث مختلف به مردم توصیه فرموده‌اند که در شادی ما شادی کنید و در عزای ما عزاداری کنید، بنابراین همه ما باید در جهت تحقق این فرمایش ائمه(ع) اهتمام بورزیم.

منبع: روزنامه شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *