نگاهی به طرح اتوبوس‌های ۱۰۰ تومانی در حاشیه شهر مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

طرح اتوبوس‌های با تخفیف ۹۰ درصدی در بهای بلیت در حاشیه شهر مشهد با راه‌اندازی یک خط در منطقه قرقی آغاز شد و با توجه به اینکه در حال حاضر بلیت اتوبوس در مشهد ۱۰۰۰ تومان است، برای استفاده از این اتوبوس‌ها ۱۰۰ تومان پرداخت می‌شود.

شهردار مشهد هشت دی ماه سال گذشته در مراسم تکریم و معارفه مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص رایگان شدن و کاهش قیمت بلیت اتوبوس در حاشیه شهر مشهد صحبت کرده بود.

براساس گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی شهرداری مشهد وی گفته بود: در برخی از مناطق کم‌برخوردار حتی مردم شهر توانایی خرید من کارت را ندارند و کمک عادلانه این است که قیمت بلیت برخی از خطوط کاهش پیدا کند و استفاده از برخی خطوط دیگر نیز رایگان شود.

حالا پس از گذشت ۶ ماه شهردار مشهد از افتتاح یک خط با بهای ۱۰۰ تومان در حاشیه شهر مشهد خبر داده است.

عبدالله ارجائی در تاریخ ۲۹ تیر ماه در مراسم افتتاح پنج پروژه شهری دردمورد این طرح اظهار کرد: اولین خط به شماره ۴۳۱ به صورت رسمی کار خود را با بهای خدمات ۱۰۰ تومان آغاز کرد. این عدد تا پایان امسال به ۲۰ خط خواهد رسید و تا سال آینده تعداد این خطوط افزایش پیدا می‌کند.  با وجود اینکه نرخ بلیت اتوبوس در مشهد کمتر از ۱۵ درصد بهای تمام شده خدمات است، در نظر داریم تعدادی از خطوط اتوبوس‌رانی حاشیه شهر را با نرخ نزدیک به رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

خط ۴۳۱ در منطقه قرقی(شهرک مهرگان) ایجاد شده و آن طور که مسئولان اعلام کرده‌اند «تا پیش از ایجاد خط ۴۳۱، ساکنان محله قرقی باید تا انتهای شهرک مهرگان پیاده می‌آمدند و از آنجا با استفاده از خط ۴۴ و پرداخت کرایه کامل تا انتهای پل رسالت و از آنجا با پرداخت کرایه مجدد به هسته مرکزی شهر می‌آمدند. با ایجاد خط ۴۳۱ در معابری که در گذشته تحت پوشش خطوط اتوبوسرانی نبوده  سرویس‌دهی انجام شده و شهروندان مشمول تخفیف ۹۰ درصدی شده‌اند».

افتتاح این خط البته با انتقاداتی هم همراه بوده است.  کم بودن مسیر این خط و اختصاص تنها دو دستگاه مینی‌بوس به این خط از جمله انتقاداتی است که در رابطه با این موضوع مطرح شده است.  در رابطه با جزئیات طرح اتوبوس‌هایی که با تخفیف ۹۰ درصد در حاشیه شهر ایجاد شده‌اند،  با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

ناصر نعمتی در مورد خطوطی که در حال حاضر در این طرح فعال هستند، اظهار کرد: در حال حاضر چهار خط فعال داریم که یکی از آن‌ها به صورت رسمی اعلام شده و سه خط دیگر به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند. خط رسمی در منطقه شهرک مهرگان و سه خط آزماشی در  در شهرک الزهرا(س)، منطقه طوس ۷۵ و  روستای برقی فعال است.  خطی که در شهرک مهرگان است خدمات‌رسانی خود را از انتهای شهرک دوم مهرگان آغاز کرده و به خطوطی که به هسته مرکزی شهر وصل می‌شود، می‌رسد. طول این خط ۳.۵ کیلومتر است. مسیر این خط قبلا تحت پوشش خطوط اتوبوس‌رانی نبوده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در مورد خطوط آزمایشی ادامه داد: خطوط آزمایشی یعنی مردم قبلا اعلام نیاز برای راه‌اندازی خط جدید کرده‌اند. سپس مطالعاتی روی این نیاز انجام شده که بررسی کنند اجرای این درخواست درست است یا خیر و سپس طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. رفتار ترافیکی چیزی نیست که به صورت ۱۰۰ درصد بشود آن را روی کاغذ طراحی کرد. زمان اجرایی شدن خطوط در مرحله آزمایشی، نواقص احتمالی و نکات تکمیلی مشخص می‌شود. بعد از نهایی شدن بازبینی‌ها خطوط به صورت رسمی افتتاح می‌شوند.

نعمتی در مورد تعداد اتوبوس‌ها در این خطوط تصریح کرد: به طور معمول در طرح آزمایشی یک دستگاه مینی‌بوس در خطوط گذاشته می‌شود. سرفاصله نهایتا ۲۰ دقیقه‌ای برای این خطوط در نظر گرفته شده و اگر این زمان افزایش پیدا کند، نشان‌دهنده استقبال مردم از خط است و یک دستگاه مینی‌بوس دیگر به خط اضافه می‌شود. اگر ازدحام خط و استقبال مردم ادامه پیدا کند، نشان‌دهنده این است که خط مناسبی است و مردم از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل خط سوم اضافه می‌شود یا اینکه اگر معبر آن منطقه اجازه دهد اتوبوس اضافه می‌شود.

وی عنوان کرد: دستگاه حمل و نقلی که در این خطوط به کار گرفته می‌شود، بر اساس مطالعات و مسیری است که در آن منطقه وجود دارد. بعضی‌ معابر اجازه رفت‌وآمد اتوبوس را نمی‌دهد. حتی اگر استقبال هم زیاد شود، مطالعات طرح به ما می‌گوید باید تعداد مینی‌بوس‌ها افزایش پیدا کند تا حد فاصل زمانی ۲۰ دقیقه رعایت شود. در حال حاضر در خطی که به صورت رسمی افتتاح شده، ۲ دستگاه مینی‌بوس در حال خدمات‌رسانی است و استقبال مردم هم خوب بوده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در مورد انتقادات مطرح شده به طول مسیر خطوطی که در حاشیه شهر ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: به نظر من اگر بازدیدی از مناطقی که خدمات در آنجا انجام می‌شود، صورت بگیرد، بهترین پاسخ است. همچنین ایجاد این خطوط درخواست خود مردم بوده است. در روز افراد زیادی از آن مناطق  به مناطق مرکزی شهر می‌آیند که قبل از این خطوط دسترسی به حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مرکز شهر  نداشتند. اگر سطح خدمات پیش از فعال شدن این خطوط بررسی شود، بهترین پاسخ است. اظهارات مردمی آن مناطق هم نشان‌دهنده موثر بودن خطوط است. این خطوط مناطقی که تحت پوشش نبودند را به خطوطی  می‌رسانند که از ان خطوط مردم به مرکز شهر بیاییند که قبلا این دسترسی نبوده و سعی شده این دسترسی تسهیل شود.

نعمتی در خصوص رایگان شدن برخی خطوط که خواسته شهردار بوده است، گفت: اگر فیلم صحبت‌های شهردار را مشاهده کنید، اشاره شهردار این است که «ما در همه خطوط سطح شهر، یک قیمت معین را نباید در نظر بگیریم. هزینه خطوط می‌توانند بنا بر مسیر و عدالتی که مدنظر ما است افزایش یا کاهش پیدا کند حتی در برخی مناطق  به صفر میل کند». این بخش «به صفر میل کردن»، «به رایگان شدن» هم تعبیر شده اما تعبیر دقیق آقای شهردار به صفر میل کردن است. در حال حاضر عدد ۱۰۰ تومان برای این خطوط در نظر گرفته شده که همین عدد هم فعلا تثبیت نشده و آزمایشی است چون طرح در مرحله آزمایشی است و فقط در خط مهرگان این قیمت تثبیت شده است. طرح در همه ابعاد یعنی قیمت، تعداد دستگاه، ابتدا و انتهای خطوط و… قابلیت بازبینی دارد و بر اساس رفتار مردم و بحث‌های ترافیکی که مد نظر سازمان اتوبوس‌رانی است این موارد را بازبینی و بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برنامه‌ای برای رایگان شدن خطوط  اصلی شهر دارد، عنوان کرد: از سال گذشته طبق دستور شهردار طرح جامع بازبینی خطوط اتوبوس‌رانی در مشهد آغاز شده که در فاز اول ایجاد ۲۰ خط در حاشیه شهر را داریم که تا پایان سال اجرا می‌شود. در فاز دوم  خطوط اصلی  شهر هم مورد بازبینی قرار می‌گیرد؛ زیرادر بعضی مناطق به خطوط اصلی اتوبوس‌رانی انتقاداتی وجود دارد. در طرح جامع ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد که از پیش‌بینی بنده خارج است و بحث‌ها کارشناسی است و باید دید که جمع‌بندی نظرات کارشناسی چه می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر از طرح جامع بازبینی خطوط اتوبوس‌رانی در مشهد فقط ۹۰ درصد تخفیف بلیت‌های اتوبوس‌ در حاشیه شهر اجرایی شده است. فاز اول، اجرایی کردن ۲۰ خطوط است که از این تعداد مطالعات ۱۶ خط  تقریبا نهایی شده  اما هنوز تایید نشده که به مرحله اجرا برسد  است. این ۱۶ خط در مناطقی از حاشیه شهر مشهد  است که تحت پوشش اتوبوسرانی نبوده است.

بر اساس اعلام مسئولان از جمله مزایای این طرح «تخفیف ۹۰ درصدی کرایه، اتصال مناطق دارای بافت متمرکز در حاشیه شهر به خطوط اصلی حمل و نقل، ایجاد امنیت سفر در مناطق حاشیه‌ای به‌ویژه برای بانوان و کودکان، افزایش دسترس‌پذیری در مناطق حاشیه شهر، توسعه استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سفرهای شهری برای محدوده‌های پیرامونی شهر، کاهش سرفاصله خطوط مسیر و ایجاد خطوط در برخی مناطق که تاکنون خدمات حمل و نقل عمومی» است.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *