انتقاد از خوب معرفی نشدن داروهای ایرانی در کشورهای منطقه

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس  سومین همایش  بین ‌المللی التهاب سیستم عصبی با اشاره به اینکه « تعجب من این است که چرا داروهای ما در کشورهای منطقه خوب فروش نرفته و به خوبی معرفی نشده‌اند»، گفت: بیماران عراقی که به ما مراجعه می‌کنند اغلب  داروهای اردنی و بیماران  افغانی هم داروهای پاکستانی دارند.

 

محسن فروغی‌پور، امروز در سومین همایش بین ‌المللی التهاب سیستم عصبی که در دانشکده علوم پزشکی  مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که مغز و نخاع را درگیر می‌کنند، بیماری‌های التهابی هستند؛ یعنی سلول‌های عصبی دچار ورم شده و بعد خراب می‌شوند. معروف‌ترین این بیماری‌ها ام‌اس است، اما بیماری‌های  دیگری هم در این زمینه وجود دارند.

 

وی ادامه داد: اخیرا گفته‌اند در برخی بیماری‌ها همچون آلزایمر که قبلا فکر می‌کردیم وابسته به سن هستند، ممکن است التهاب سیستم عصبی نقش داشته باشد. اخیرا در بیماری صرع هم می‌گویند التهابات عصبی نقش دارد. هر چه زمان می‌گذرد بیماری‌های جدیدتری را کشف می‌کینم که با التهاب سیستم عصبی در ارتباط هستند. قبلا این موارد را نمی‌دانستیم، اما اکنون با انجام تحقیقات رد پای آنها را پیدا می‌کنیم.

 

هنور علت دقیق التهاب سیستم عصبی  را نمی‌دانیم

 

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عواملی که در ایجاد بیماری‌های سیستم عصبی نقش دارند، بیان کرد: سوال اصلی همین موضوع  است؛ آنچه ما باید دنبالش بگردیم این است که  چه اتفاقی باعث می‌شود مغز و نخاع دچار التهاب شده و بیماری‌های خود ایمنی ایجاد ‌شود. واقعیت این است که هنوز پاسخ به این پرسش را خیلی نمی‌دانیم و اگر می‌‌دانستیم جلوی آن را می‌گرفتیم، اما می‌گویند استرس در بیماری‌های سیستم عصبی  نقش زیادی دارد. زیرا استرس تعادل ایمنی بدن را برهم می‌زند.

 

فروغی‌پور افزود: در این زمینه تغذیه ممکن است خیلی نقش داشته باشد. به این دلیل است که می‌گویند در کشورهایی که تغذیه آنها هنوز سنتی است بیماری‌های التهابی مغز و نخاع کمتر است، اما هنوز این موارد اثبات شده نیست و در حد فرضیه است.

 

استریل بودن خیلی هم خوب نیست

 

وی با بیان اینه «کم شدن بیماری‌های عفونی هم در این زمینه موثر است»، عنوان کرد: بسیار جالب است در جوامعی که بچه‌ها بیماری‌های عفونی می‌گیرند، انگل دارند، کرم روده‌ای دارند، سرما می‌خورند و… چون سیستم ایمنی آنها در مواجهه با میکروب‌ها و انگل‌ها که از خارج بدن حمله می‌کنند، قرار می‌گیرد، قوی می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی کارآمدی را ایجاد می‌کند. کودکانی که از شر عفونت‌های کودکی نجات پیدا نمی‌کنند در آینده یک سیستم ایمنی خیلی قوی دارند و این سیستم نمی‌گذارد بدن بیماری‌های التهابی سیستم مغز و نخاع بگیرد و بالتبع بیماری‌های شبیه به آن را هم کمتر می‌گیرد. بهترین مثال در این زمینه این است که  ام‌اس  در شهرها و جوامعی که پیشرفته‌اند و واکسن می‌زنند و عفونت نمی‌گیرند بیشتر است و در افرادی که در جوامع عقب‌مانده‌تر هستند، کمتر. که به این  نتیجه می‌رسیم استریل بودن خیلی هم خوب نیست.

 

در شهرهای صنعتی ام‌اس بیشتر شیوع دارد

 

رئیس سومین همایش بین ‌المللی التهاب سیستم عصبی یادآور شد: صنعتی شدن هم در بیماری‌های التهاب سیستم عصبی تاثیر دارد. آلودگی‌های تنفسی و آلودگی‌های آب هم در این زمینه نقش دارند. اگر بخواهیم در این زمینه مثال بزنیم باید بگوییم ام.اس  در شهری مثل اصفهان و اراک زیاد است، به این دلیل که این شهرها صنعتی هستند و پتروشیمی و پالایشگاه و کارخانه‌های زیادی دارند.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به طور تحقیقاتی این موارد را ثابت کنیم باید مدارک خیلی قوی  به‌دست بیاوریم، اما تحقیقات ما این شک را ایجاد کرده است. ممکن است ۱۰ سال دیگر شک ما به یقین تبدیل شود. مورد دیگر پارازیت‌ها هستند که در معرض اتهام هستند. امواج کیهانی، پارازیت‌هایی که در فضا وجود دارد، امواج رادیویی، حتی امواج مایکروفرها و موبایل همه در مظان اتهام هستند. اگر بخواهیم این متهم‌ها را یکی یکی دسته‌بندی کنیم، اولین مورد را می‌توانیم استرس بگذاریم.

 

فروغی‌پور در رابطه با میزان بالای سکته‌های مغزی در مشهد و ارتباط آن با التهاب سیستم عصبی گفت: سکته‌های مغزی کمتر در رابطه با التهاب هستند. البته انواع سکته‌ها را داریم که با التهاب سیستم عصبی در ارتباط هستند، اما بیشتر سکته‌های مغزی ارتباطشان با التهاب سیستم عصبی کم است و  با سیگارکشیدن، قند بالا و فشار خون بالا در ارتباط هستند.

 

وی افزود: در مشهد  وقوع سکته‌های مغزی بالاست و علت آن هم این است که بسیاری از موارد را رعایت نمی‌کنیم. اگر درست غذا بخوریم، سیگار نکشیم، چاق نشویم و… کمتر هم بیمار خواهیم شد.

 

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به پوشش بیمه‌ای در ایران تصریح کرد: در برخی کشورها می‌گویند چرا باید همه افراد را بیمه کنیم و هزینه درمان کسی که مراقب خودش نیست و نکات سلامت را رعایت نمی‌کند و بیمار می‌شود را باید بقیه مردم بدهند؟

 

شمال ایران در رابطه با ام‌اس به منطقه پرخطر رسیده است

 

فروغی‌پور در رابطه با شیوع بیماری‌های التهاب سیستم عصبی گفت: این بیماری‌ها  در حال شیوع هستند. هرچه بیماری‌های عفونی مثل سل، مالاریا و.. در ایران کم می‌شود، برعکس، بیماری‌های خود ایمنی در حال ازدیاد می‌شود. تعریف دقیقی از جایگاه ایران در زمینه بیماری‌های التهاب سیستم عصبی در جهان نداریم، اما در مورد ام.اس تعریف نسبتا دقیقی داریم. در مورد ام‌اس ۴۰ سال قبل جزو مناطق کم خطر بودیم، اما در سال‌های اخیر به مناطق با خطرِ متوسط رسیده‌ایم و متاسفانه برخی مناطق ایران به منطقه پرخطر رسیده‌اند. اصفهان، اراک، شیراز، تهران، مشهد، تبریز و به نوعی شمال ایران به منطقه پرخطر رسیده‌اند، اما جنوب ایران جزء مناطقی است که در این زمینه فعلا جزو مناطق خوب است.

 

وی ادامه داد: از نظر تشخیص بیماری‌های سیستم التهاب عصبی تصور نمی‌کنم خیلی از دنیا عقب باشیم و از نظر درمانی هم  از بهترین کشورهای دنیا خیلی عقب نیستیم. هموطنان ما از کانادا، انگلیس و.. برای درمان به ایران می‌آیند و می‌گویند چند سال است در آن کشورها مریض هستند و بیماری‌شان تشخیص داده نمی‌شود. چرا از این کشورهای عربی انقدر به ایران می‌آیند؟ آیا همه به‌خاطر این است که پزشکی در ایران ارزان است؟ البته که پزشکی در ایران ارزان هم است، اما صرفا فقط ارزانی است یا نه کیفیت خوب آن هم در مراجعه افراد به ایران تاثیر دارد؟

 

پزشکی ما قوی‌ست، زیرا ساختارِ انتخاب پزشک درستی دارد

 

رئیس سومین همایش  بین ‌المللی التهاب سیستم عصبی ادامه داد: واقعیت این است که پزشکی ما بسیار قوی و کارآمد است، به این علت که ساختار و زیربنای آن را قوی درست کرده‌اند. بهترین‌های کنکور به رشته پزشکی می‌آیند. همیشه آیکیو بالاها و کسانی که سخت‌کوش هستند پزشک شده‌اند. بنابراین به این دلیل که یک ساختار قوی برای آن تعریف شده پزشکی ما قوی است.

 

فروغی‌پور بیان کرد: حیطه درمان بیماری‌ها مقداری به پزشک و مقداری به دارو و امکانات تجهیزاتی مربوط می‌شود. اکثر داروهایی که ما لازم داریم در ایران وجود دارند؛ حالا یا تولید خودمان است یا از خارج می‌آید. برخی افراد می‌گویند ما فامیلی در کانادا، انگلیس و.. داریم که هر دارویی بخواهیم برایمان می‌آورند، در حالی که اینگونه نیست و در کشورهای دیگر به راحتی دارو نمی‌دهند، مثل ایران نیست که داروخانه سوپرمارکت باشد و دارو بدهند. تا نسخه نباشد دارو نمی‌دهند. پس این حرف اشتباه است.

 

وی افزود: دومین مسئله این است که اکثر داروها در ایران وجود دارد. اگر دارویی را خودمان نمی‌سازیم مشابه خارجی آن وجود دارد. انصافا پوشش‌های بیمه‌ای هم در ایران بسیار قوی است. بیماران ام.اس یک قران پول درمان نمی‌دهند. در بسیاری از کشورهای دنیا ام.‌اسی‌ها بیچاره می‌شوند، زیرا پوشش بیمه ندارند.

انتقاد از خوب معرفی نشدن داروهای ایرانی در کشورهای منطقه

 

فروغی‌پور خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که داروهای ما داروهای خوبی هستند؛ به طور مثال اگر به داروی فرانسوی امتیاز ۱۰۰ بدهیم داروی مشابه داخلی امتیاز ۹۸ می‌گیرد. تفاوت داروی ایرانی با داروی خارجی آنقدر کم است که از نظر ما پزشکان قابل چشم‌پوشی است، اما تعجب من این است که چرا داروهای ما در کشورهای منطقه خوب فروش نرفته و به خوبی معرفی نشده است. بیماران عراقی که به ما مراجعه می‌کنند اغلب  داروهای اردنی و بیماران  افغانی هم داروهای پاکستانی دارند. انگار که اردن در این زمینه خوب کار کرده احتمالا ضعف شرکت‌های دارویی ما بوده است که وضعیت به این صورت است.

 

وی یادآور شد: برخی موارد اولیه داروها را خودمان می‌سازیم و برخی را هم از خارج می‌آوریم. علت اینکه از خارج مواد اولیه وارد می‌کنیم الزاما این نیست که نمی‌توانیم آن مواد را بسازیم  بلکه مسئله این است که ساخت آن مواد صرف نمی‌کند و اگر  مواد را از خارج بخریم برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود.

منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه