چرا کولبری همچنان جان “آزادها” و “فرهادها” را می‌گیرد؟

  • ۴ سال قبل
  • 0

سید احسن علوی، نماینده سنندج، دیواندره وکامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: “اگر دولت شناسنامه خاص کولبری و مجاری قانونی تعریف کند. تا کولبران در یک چارچوب نظام‌مند اقدام به کولبری کنند، مطمئناً کسی از مسیر‌های منع شده و خطرناک کوهستانی عبور نمی‌کند. چرا که کولبر‌ها هم می‌دانند که این مسیر‌ها ممکن است جان شان را بگیرد. در این صورت آن‌ها هم در چارچوب قانون عمل می‌کنند.”
همین چند روز پیش بود که فرهاد وآزاد خسروی، دوبرادر ۱۷ و ۱۴ ساله مریوانی به خاطر معلولیت پدر به کوهستان زدند تا با اندک پول کولبری به خانه برگردند. اما بعد خبر پیداشدن پیکر یخ زده آن‌ها در ارتفاعات مرزی “ته ته” مریوان منتشر شد. خبری که به سرعت میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و احساسات عمومی را جریحه دار کرد. برخی سازمان‌های مردم نهاد گفته اند که فرهاد و آزاد تنها قربانیان کولبری در مناطق مرزی نبوده اند و در ۱۰ ماه گذشته تعداد زیادی از کولبران زخمی و یا جان خود را از دست داده اند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای اعلام کرده که “فرهاد و آزاد خسروی” بیست و ششمین کولبر‌هایی بوده اند که از ابتدای سال ۹۸، جان‌شان را در مسیر کولبری از دست داده اند. این انجمن مدعی شده که از ابتدای امسال تا کنون در مجموع ۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیر‌های بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عوامل مختلف زخمی ویا جان شان را ازدست داده اند.

“عثمان خسروی” پدر دو کولبر جان باخته هم به ایسنا گفته که ” کم نیستند خانواده‌هایی که اوضاعشان همچون خانواده او تعریفی ندارد و فرزندانشان قربانی کولبری شده اند.”

عبدالله رمضان زاده استاندار کردستان در دوران اصلاحات نیز در توئیتی نوشته است: “فرهاد خسروی، قربانی نظام اقتصادی متمرکز مرکزگرایی است که از دهه ۴۰ بر کشور حاکم بوده است که در آن هرچه از مرکز دورتر باشی از حضور در نظام تصمیم گیری و در نتیجه از سهم از منفعت ملی محرومتر می شوی. کولبری تنها یکی از نتایج این نظام است. تبعیض مثبت راه حل است.”

خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر نیز درنشست علنی مجلس به علت جان باختن کولبران اشاره کرده و گفته است که دولت علی رغم مخالفت شدید نمایندگان مناطق مرزی، معابر کولبری را تعطیل کرده و بازارچه‌های مرزی را بازگشایی نمی‌شوند. او گفته که دولت بعد از این همه مرگ و میر حداقل قدمی بردارد و مرز‌ها را بازگشایی کند.”

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد هم در واکنش به مرگ دو نوجوان کولبر مریوانی و افزایش تعداد جان باختگان کولبری گفته است که تاکنون دولت لایحه‌ای برای ساماندهی کولبران ارائه نکرده، به همین دلیل ما در مجلس این طرح را تدوین کرده ایم و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد. او گفته که در این طرح ساماندهی معابر، ممنوعیت تیراندازی و برخورد شدید با کولبران و همچنین مهیا کردن مسیری قانونی برای فعالیت آن‌ها مد نظر گرفته شده است.

البته بهمن مراد نیا استاندار کردستان، اردیبهشت ماه۹۷ وعده داده بود که “دولت مخالف کولبری و کسر شأن مردم کردستان است و می‌خواهد مراودات مرزی را به نحوی ساماندهی کند که مردم به‌عنوان بازرگانان و پیله‌وران قانونی و مورد احترام شناخته شوند. اما اجرا و روند قانونی آن نیازمند زمان، صبوری و همکاری مردم است و با شکیبایی مردم، منافع و ثمره آن را خواهند دید. ”

دولت برای کولبران شناسنامه و مجاری قانونی تعریف کند
سید احسن علوی، نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فرارو، گفت: “سال هاست که نمایندگان خواستار نظم دهی به وضعیت کولبران هستند، اما متاسفانه تاکنون اقدامی برای نظام‌مند کردن کولبری در مناطق مرزی انجام نشده است و هر روز بر تعداد جان باختگان این موضوع در اثر سقوط وسرمازدگی افزوده می‌شود.”

وی ادامه داد: “اگر دولت شناسنامه خاص کولبری و مجاری قانونی تعریف کند. تا کولبران در یک چارچوب نظام‌مند اقدام به کولبری کنند، مطمئناً کسی از مسیر‌های منع شده و خطرناک کوهستانی عبور نمی‌کند. چرا که کولبر‌ها هم می‌دانند که این مسیر‌ها ممکن است جان شان را بگیرد. در این صورت آن‌ها هم در چارچوب قانون عمل می‌کنند.”

وی با بیان اینکه جمعیت کولبری در حال گذر از ۱۰۰ هزار نفر است، گفت: “درآمد اندک مردم در مناطق مرزی از راه کولبری است ونباید برای این درآمد ناچیز جان شان را از دست بدهند. ”

علوی با بیان اینکه کولبران باید احساس مالکیت کنند، تصریح کرد: “اگر دولت در یک برنامه نظام‌مند وضعیت کولبران را ساماندهی کند و از برنامه‌های تشویقی همچون بیمه برای آن‌ها استفاده کند. در این صورت هم امنیت جانی کولبران حفظ می‌شود و هم دولت از این موضوع می‌تواند سود ببرد. ”

این نماینده مجلس اذعان داشت: ” ما بار‌ها در مورد ساماندهی وضعیت کولبران با دولت مذاکره کرده ایم، اما تاکنون عکس العمل آنچنانی نشان نداده اند. اما پس از اینکه کولبری جان خود را از دست می‌دهد، مسئولان تنها اظهار نگرانی می‌کنند و بعد با یک تسلیت همه چیز از یاد می رود. ”

تراژدی مرگ فرهاد خسروی کولبر نوجوان

وی خاطرنشان کرد: “با ابراز نگرانی و تسلیت مشکل کولبران حل نمی‌شود. دولت برای حل این مشکل باید لایحه‌ای را به مجلس ارسال کند تا در مسیر کارشناسی این وضعیت سامان یابد. ”

نماینده سنندج در مجلس با اشاره به اینکه ساماندهی وضعیت کولبران، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند، گفت: “دولت باید در نظام‌مند کردن کولبری پیشگام باشد. چرا که ساماندهی این وضعیت هم در امنیت منطقه تاثیرگذار خواهد بود وهم می‌تواند برای دولت ایجاد درآمدزایی کند. اما متاسفانه دولت تاکنون اراده انجام این کار نداشته است. ”

علوی به صدور مجوز برای کولبری اشاره کردو افزود: “در گذشته برای تعدادی بسیار محدودی مجوز کولبری صادر شده، اما در حال حاضر مجوزدهی انجام نمی‌شود و معابر قانونی هم بسته شده است. همین امر باعث شده تا کولبران مجبورشوند تا از مسیر‌های پرخطر کوهستانی و منع شده تردد کنند که متاسفانه منجر به مرگ یا معلویت آن‌ها می‌شود. ”

وی ادامه داد: “اگر مجوز برای تمامی کولبران صادر می‌شد، آن‌ها هم در چارچوب قانون و در مسیر‌های کم خطر تردد می‌کردند. کولبران به خاطر ۵۰ هزار تومان دستمزد این همه خطر را به جان می‌خرند. شکی نیست که آن‌ها هم به دنبال مسیر‌های قانونی و کم خطر هستند. ”

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: “امیدواریم که دولت به فکر کولبران باشد، آن‌ها هم بخشی از ملت ایران و این وطن هستند و نباید به این دلیل که بیکاری در منطقه بالاست و جوانان به کولبری روی آورده اند، مورد کم لطفی دولت قرار بگیرند. ”
منبع: فرارو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *