حدود ۱۰ درصد از معتادان خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند

  • ۲ سال قبل
  • 0

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: حدود ۱۶۰ هزار معتاد در این استان وجود دارد که از مجموع جمعیت معتادان استان بین هشت تا ۱۰ درصد را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند.

محمدحسین صالحی  افزود: شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در کشور هر چهار سال یک بار انجام می‌شود که میانگین کشوری و استانی آن تا حدودی به هم نزدیک است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین شیوع شناسی انجام شده در سال ۹۶، حدود ۰.۶ درصد از مجموع جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۶۴ سال خراسان رضوی را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: همچنین میانگین سن مصرف مواد مخدر زنان در کشور و در خراسان رضوی، ۲۶ سال است.

وی افزود: هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و خسارت‌های اقتصادی ناشی از مواد مخدر در کشور در سال ۹۶ معادل ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است که شامل هزینه‌های نظامی و انتظامی دولت، هزینه‌های قضایی و زندان، هزینه‌های کاهش تقاضا، درمان و بازپروری، کاهش درآمدهای مالیاتی به دلیل بیکاری و کاهش مشارکت اجتماعی، هزینه ترک اعتیاد و… بوده است.

صالحی ادامه داد: همچنین طبق برآوردی که در سال ۹۸ صورت گرفت مجموع هزینه های مصرف مواد، استعمال دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: همچنین میزان شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور ۵.۴ و در استان خراسان رضوی ۲.۷ است که شیوع مصرف این مواد در جمعیت عمومی استان خراسان رضوی از میانگین کشوری آن کمتر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان در استان خراسان رضوی به ترتیب بیشترین مصرف شامل تریاک ۵۳ درصد، حشیش، گل، ماری جوانا ۱۱.۹ درصد، شیشه ۸ درصد و هرویین ۷ درصد است.

وی ادامه داد: با نگاهی به ۱۵ سال گذشته می توان دریافت که اعتیاد معضلی غالباً مردانه و در زنان بسیار کمرنگ بوده است، اما بر اساس شواهد و آمارها، چند سالی است که زنان نیز به سمت مصرف موادمخدر گرایش پیدا کرده‌اند و در اصطلاح اعتیاد به سمت زنانه شدن پیش می‌رود.

صالحی گفت: زنان به دلیل رابطه‌ مستقیم و بیشتری که با خانواده دارند، اعتیادشان می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به همراه داشته باشد، چرا که زن نقش اساسی در خانواده دارد و هر زمان که بحرانی برای او به وجود آید، بنیان خانواده متزلزل می‌شود.

وی افزود: اعتیاد زنان نسبت به مردان معضلات اجتماعی و فرهنگی بیشتر و عوارض خطرناک‌تری نسبت به اعتیاد مردان دارد، چراکه اعتیاد زنان زمینه‌ساز انحرافات دیگری چون افزایش خانه‌های مجردی، روابط خارج از چهارچوب، فحشا، تکدی‌گری و غیره می‌شود و آنان حاضر هستند برای تأمین هزینه‌ موادمخدر خود تن به هر کاری بدهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی ادامه داد: سرعت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان از مواد سبک (سنتی) به سنگین (صنعتی) در زنان نسبت به مردان بیشتر است، همچنین درمان اعتیاد زنان نسبت به مردان به دلیل بیماری‌های روانی همراه با اعتیاد سخت‌تر است.

وی گفت: موضوع قابل توجه دیگر بارداری زنان است که اعتیاد از طریق جفت از مادر به جنین و همچنین از طریق شیر به کودک منتقل و باعث اعتیاد نوزاد می‌گردد که درمانی به مراتب سخت‌تر از افراد بالغ و بزرگسال دارد.

منبع :

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *