۲۰۰ تومان برای بخش عمده‌ای از همشهریان زیاد است

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت:

دریافت کارمزد به مبلغ ۲۰۰ تومان برای شارژ من‌کارت برای بخش عمده‌ای از همشهریان ممکن است، زیاد باشد به همین دلیل در طرح‌هایی که در دستور کار داریم این مبلغ به ۱۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

محسن حسینی‌پویا در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص قانونی‌بودن یا نبودن دریافت کارمزد ۲۰۰ تومانی برای هر بار شارژ من کارت در باجه‌های شهرداری با عاملان انسانی اظهار کرد: شهرداری برای سال ۹۸  این سیاست را دنبال کرده که مردم بیشتر به صورت غیرحضوری من‌کارت خود را شارژ کنند و با توجه به اینکه باجه‌های فروش شارژ، هزینه‌هایی را به بودجه شهرداری تحمیل می‌کند، شهرداری  بخشی از این هزینه را در قالب بودجه ۹۸ پیش بینی کرده که وصول کند؛ از این جهت این موضوع مصوبه دارد زیرا دریافت این کارمزد، بهای خدمات است که در لایحه بودجه آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه «برای شارژ من کارت در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها کارمزدی دریافت نمی‌شود»، ادامه داد: در عین حال برای اینکه این مشکل رفع شود. طرحی در دستور کار شورا قرار گرفته و عده‌ای از اعضای شورا این طرح را مطرح کردند که اولا برای شارژ غیر حضوری مشوق‌های بیشتری در نظر گرفته شود و از طرفی هزینه شارژ حضوری در باجه‌های شهرداری از ۲۰۰ تومان به ۱۰۰ تومان کاهش یابد.

 

حسینی‌پویا تصریح کرد: طرح اصلاح دریافت کارمزد ۲۰۰ تومانی برای هر بار شارژ من‌کارت در باجه‌های شهرداری درحال حاضر در کمیسیون‌هاست و در دو هفته آینده در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت و احتمالا ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

 

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: هدف اصلی در گرفتن کارمزد ۲۰۰ تومانی تغییر رفتار همشهریان است که به سمت شارژ غیرحضوری بروند و مقداری تصدی‌گری در شهرداری کمتر شود. درآمد این کارمزدها آنقدر ناچیز است که بحث درآمدزایی مطرح نبوده و رقم قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

 

حسینی‌پویا در پاسخ به این پرسش که «آیا دریافت این کارمزد ناعادلانه نیست؟»، تصریح کرد: هدف اصلی این طرح تغییر رفتار است، پس بحث آن درآمدی نیست و در عین حال چون در همین حد هم برای بخش عمده‌ای از همشهریان ممکن است ۲۰۰ تومان زیاد باشد در طرح‌هایی که در دستور کار است این مبلغ به ۱۰۰ تومان تبدیل شده و همچنین برای شارژ غیر حضوری هم تا ۱۰ درصد مشوق دیده شده‌ اگر بخواهیم مشوق‌ها را با کارمزد مقایسه کنیم قابل مقایسه نیست.

 

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که «آیا نمی‌شود این تغییر رفتار مردم را بدون اعمال روش‌های تنبیهی انجام داد؟»، توضیح داد: دریافت کارمزد ۲۰۰ تومانی یک روش تنبیهی نیست، در حقیقت قسمتی از بهای خدمتی است که داده می‌شود. خود من کارت، الکترونیک است و تهیه شارژ آن هم می‌تواند به صورت الکترونیک باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا این بهای خدمت پیش از این دریافت نمی‌شده؟»، عنوان کرد: این اقدام برای تغییر رفتار مردم انجام شده و هر دو جنبه آن دیده شده؛ یعنی هم شارژ رایگان برای شارژ غیر حضوری در نظر گرفته شده و هم  کارمزد برای شارژ حضوری تا تغییر رفتار ایجاد شود.

منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *