تنها یک سوم ناشران مجوزدار خراسان رضوی فعال هستند

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: هم اینک از هزار و ۵۰۰ ناشر دارای مجوز در استان تنها یک سوم معادل ۵۰۰ ناشر فعالیت دارند.

مهدی نصیری زاده افزود: از سال گذشته تاکنون در نتیجه تغییر نرخ ارز و اثر آن بر اقلام وارداتی مانند کاغذ و سایر مواد اولیه نشر کتاب، هزینه های تولید در این بخش دو برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: وضعیت به گونه ای است که اگر به ناشران، کاغذ رایگان نیز اختصاص دهند قیمت سایر نهاده ها برای نشر که بیش از پنج تا شش برابر افزایش یافته است قیمت تمام شده تولید و نشر کتاب را افزایش می دهد.

رئیس تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: پارسال ارز دولتی برای ۲۸۴ هزار تن کاغذ در کل کشور اختصاص یافت که کمتر از ۱۰ درصد آن معادل ۲۳ هزار تن بین ناشران توزیع شد.

نصیری زاده افزود: پس از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه ساماندهی کاغذ را ایجاد کرد و کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را از طریق سامانه کاغذ در اختیار ناشران دارای مجوز چاپ کتاب قرار داد.

وی اضافه کرد: امسال توزیع کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق سامانه کاغذ بین ناشران آغاز شده و بخشی نیز اختصاص یافته و توزیع شده است اما این میزان کاغذ، نیاز ناشران را برطرف نمی کند و همچنین هزینه های تولید محصول را کاهش نمی دهد.

رئیس تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: الان نیز قیمت کتاب نسبت به سایر کالاها افزایش زیادی نداشته است و هر چه قیمت کتاب افزایش یابد تیراژ آن کاسته و ناشر متضرر می شود.

نصیری زاده افزود: از آنجا که مردم ایران خیلی به خرید کتاب عادت ندارند، افزایش اندک قیمت کتاب در نظر آنان بیشتر از واقعیت جلوه می کند و از سوی دیگر قشر کتابخوان جامعه طبقه متوسط به پایین را شامل می شوند که ضعف مالی دارند.

وی ادامه داد: در جامعه ای زندگی می کنیم که واقعیتهای اقتصادی، اقشار متوسط به پایین را درگیر روزمرگی و تلاش برای برطرف کردن نیازهای ضروری شان کرده است لذا وقتی شرایط اقتصادی بد می شود کتابخوانی بیشتر از همه چیز آسیب می بیند.

رئیس تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: در شرایط اقتصادی کنونی و با افزایش هزینه های تولید، افرادی که از طریق نویسندگی و ترجمه کتاب ارتزاق می کردند ناگزیر به رها کردن این بخش شده اند.

نصیری زاده افزود: کتابخوانی در فرهنگ ایرانیان نهادینه نشده است و کتاب در سبدخانوار ایرانیان جایی ندارد لذا زمانی که فشار اقتصادی بر مردم وارد می شود خرید کتاب کاهش بیشتری پیدا می کند و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، نویسندگی یکی از مشاغل پردرآمد است و به دلیل اقبال عمومی نسبت به خرید کتاب، نویسندگان و ناشران در تامین هزینه های خود دچار مشکل نمی شوند.

وی اضافه کرد: در این شرایط حمایتهای نهادهای مختلف از مقوله کتاب و کتابخوانی می تواند اثرگذار باشد لذا بهتر است این نهادها بخشی از هزینه های خود را به خرید کتاب اختصاص دهند تا بازار این محصول از رونق نیفتد.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه