نبود بازارچه فروش محصولات سنگ و هنر سنگ‌تراشی در مشهد

  • ۱۱ ماه قبل
  • 0

مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: ده‌ها مجتمع تجاری در شهر مشهد محصولات کریستال‌های خارجی را به‌فروش می‌رسانند اما یک بازارچه برای فروش محصولات سنگ و هنر سنگ‌تراشی نداریم.

رضا عباس زاده امروز در نخستین همایش تخصصی هنر سنگ‌تراشی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهارداشت: تامین مالی یکی از مسائلی است که می‌تواند به توسعه مشاغل صنایع‌دستی کمک کند ما اکنون تحت عنوان مشاغل خرد و متوسط تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم.

وی افزود:از محل اعتبارات تبصره قانون بودجه نیز به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

عباس زاده با بیان این‌که هنر ارزشمندترین ثروت دنیاست، تصریح کرد: هنرمندان با کمترین هزینه ارزشمندترین آثار را خلق می‌کنند و آثارهنری بیشتری ارزش افزوده را دارند اما به دلیل این‌که به کالای مصرفی تبدیل نشده‌اند، هنرمندان درآمد بالایی ندارند و هنوز هنر آن‌ها به ارزش ریالی تبدیل نشده است.

مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان‌ اینکه محصولات هنری سنگ و سنگ‌تراشی در بازار شهر مشهد شناخته شده یادآور شد: ده‌ها مجتمع تجاری در شهر مشهد محصولات کریستال‌های خارجی را به‌فروش می‌رسانند اما یک بازارچه برای فروش محصولات سنگ و هنر سنگ‌تراشی نداریم.

وی به ظرفیت‌های غنی معادن سنگ ایران و خراسان اشاره کرد و گفت: باید با فرآوری و تولید محصولات سنگ و فرآورده‌های سنگی از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

عباس زاده خاطرنشان کرد:در کشور ما ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن سنگ تزئینی وجود دارد اما فقط حدود ۱۰ میلیون تن تولید و صادر می‌کنیم در حالی که ترکیه در همسایگی ما حدود ۱۰ برابر ما سنگ تزئینی صادر می‌کند.

ایجاد کمیسیون صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی

محمدحسین روشنک،عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: با توجه به ظرفیت‌های که در حوزه صنایع‌دستی استان به‌ویژه سنگ هرکاره و هنر هرکاره تراشی و حکاکی روی سنگ وجود دارد، ایجاد این کمیسیون توسط مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان پیشنهاد و در هیئت رئیسه  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصویب شده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: صنایع‌دستی پیشکسوت و پیشینه تاریخی صنایع است و باید این داشته‌های ارزشمند را حمایت و به دنیا معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در حال برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی هستیم.

روشنک گفت: امیدواریم بتوانیم با افزایش صادرات و ایجاد بازارهای جدید برای فروش محصولات صنایع‌دستی به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی کمک کنیم.

 ۱۵۰۰ هنرمند در زمینه هرکاره‌ تراشی

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: بیش از ۱۵۰۰ هنرمند استان در زمینه هنر تراش سنگ هرکاره‌ اشتغال دارند که بیشترین آن‌ها در مشهد حضور دارند و تلاش این هنرمندان باعث شده این هنر زنده بماند.

وی افزود:با وجود برخی مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه هنرمندان بیشترین نقش را در حفظ و احیای این هنر قدیمی داشته‌اند.

موسوی تصریح کرد: اگر چه در گذشته مشهد بازار سنگ‌تراشان داشته است اما با تغییراتی که در بافت اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفت این بازار نیز از بین رفت و اکنون این نیاز وجود دارد که یک مجتمع یا بازار فروش محصولات سنگ ایجاد تا هنرمندان محصولات خود را برای فروش به زائران عرضه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت فن و هنر هرکاره تراشی در فهرست آثار ملی نقش بسزائی در حفظ، احیا، توسعه و ترویج سنگ تراشی دارد.

منبع:تسنیم

 

انتهای پیام ://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *