درحوزه کشاورزی باید به سمت دانش بنیان پیش برویم

  • ۱۱ ماه قبل
  • 0

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت :در حوزه کشاورزی باید از خام فروشی خارج شویم و به سمت توسعه دانش بنیان و فناوری پیش برویم.

غلامرضا قنبری درنشست خبری به مناسبت هفته “جهاد کشاورزی ” که با حضور اصحاب رسانه برگزار شده بود بیان کرد:خراسان رضوی هزار و۰ند۰۰ ۵ تا ۲ هزار تن راس دام را به سایر استان های کشور صادر می کند و در حوزه تولید پسته ،خربزه ، زرشک ،انگور،چغندرقند،آلو وگندم رتبه سوم را در کشور دارد.

وی همچنین افزود:سهم خراسان رضوی از تولید شیر نیز یک میلیون و۲۲ هزار و۵۹۶ تن می باشد که در این حوزه نیز سهم تولیدات استان درجایگاه سوم قرار دارد و درتامین این محصولات خودکفا هستیم .

قنبری با اشاره به ضایعات محصولات کشاورزی گفت:بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولاتی که در حوزه کشاورزی تولید می شود جزو ضایعات است و کشور ایران در این زمینه رتبه ۳ ضایعات کشاورزی را در جهان دارد.

مدیرکل جهادکشاورزی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه مهمترین برنامه دولت سیزدهم “الگو کشت” است خاطرنشان کرد:برنامه الگو کشت پاییزه در استان خراسان رضوی با کمترین انحراف درحال پیش روی است و الگوی کشت بهاره نیز شروع شده ،اما دراین رابطه باید سایر دستگاه های دیگر نیز پای کار بیایند.

کوتاه کردن دست دلالان با تکمیل زنجیره تولید

وی با اشاره به تکمیل زنجیره های تولید درمحصولات کشاورزی تصریح کرد:تکمیل این زنجیره نقش اساسی در محصولات دامی و کشاورزی دارد و یکی از محورهای اصلی توسعه کشاورزی است و اگر این اتفاق بیوفتد،دست دلالان و واسطه ها از زنجیره محصولات کشاورزی که سود بیشتری نیز می برند حذف خواهد شد و همچنین اگر بخواهیم محصول سالم با کیفیت بالا تولید کنیم به طوری که قابلیت برندسازی و صادر به خارج از کشور را داشته باشد ،تکمیل زنجیره تولید بسیار مهم است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه آب و خاک دو عنصر اساسی در بخش کشاورزی هستند ادامه داد:درکشاورزی باید به سمت ارائه الگوها در همه حوزه های تولید برویم و الگو در چگونگی مصرف آب در کشاورزی اهمیت دارد و به دلیل اهمیت مصرف آب در کشور و صرفه جویی در این زمینه ،هدف جهادکشاورزی این است که از آبیاری مدل های جدید زراعت به منظور تولید محصولات استفاده کند و به همین منظور نیز بالغ بر ۶ هزار هکتار از اراضی را مجهز به سامانه آبیاری و ۵۰۰ رشته قنات را احیا کردیم  که خراسان رضوی در این مورد رتبه نخست را درکشور کسب کرد.

۲۵ درصد سهم ایران از گردش زعفران 

قنبری در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص گیاهان دارویی افزود:خراسان رضوی جایگاه  ویژه ای در تولید گیاهان دارویی درکشور دارد به طوریکه سهم خراسان رضوی از تولید گیاهان دارویی ۴۳ درصد در کشور بوده است و تولیدات گیاهان دارویی می توانند به تنهایی جایگاه صنعت نفت را بگیرند و اگر ما تولید در این حوزه را افزایش ندهیم سایر کشورهای دیگر به آن می پردازند و جایگاه را تصاحب می کنند.

وی تصریح کرد:در حوزه تولید و صادرات زعفران کشورایران جایگاه نخست را در دنیا دارد به طوریکه تولید ما دراین زمینه ۷۶ درصد است اما سهم گردش مالی که از زعفران نصیب ایران می شود فقط ۲۵ درصد است و ما باید درحوزه کشاورزی به سمت فعالیت های دانش بنیان برویم و از خام فروشی خارج شویم.

مدیرکل جهادکشاورزی همچنین با اشاره به فعالیت های بازرگانی در حوزه محصولات کشاورزی توضیح داد:دراین زمینه هیچگونه برنامه و هدفی وجود ندارد درحالیکه در جهان در خصوص کشاورزی برنامه راهبردی وجود دارد و باید به سمت دیپلماسی عمومی برویم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *