جا خالیِ شهرداری مشهد در مرمت سرای تاریخی عزیزا… اف

  • ۲۳ روز قبل
  • 0

از زمان اجرای طرح مرمت «سرای عزیزا… اف» ۴ سال می گذرد، اما با وجود تاکید وزارت میراث فرهنگی بر مرمت این مجموعه تاریخی، هنوز این امر محقق نشده است. آن طور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان اظهار می کنند کمبود  اعتبارات مالی بزرگ‌ترین مانع بر سر راه پیشبرد این طرح بوده است به‌طوری‌که در سفرریاست جمهوری به مشهد در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به ترمیم این مجموعه تاریخی اختصاص یافت، اما با وجود پیگیری های مسئولان استان از این میزان تاکنون تنها ۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است. اگرچه به اعتقاد معاون سازمان میراث فرهنگی استان این پروژه طی ۳ تا ۴ ماه آینده به اتمام می رسد. بی مهریِ برخی از مسئولان به مجموعه تاریخی سرای عزیز ا…اف فقط خاص برخی مسئولان کشوری نیست چراکه آن گونه که مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان اظهار می‌کنند شهرداری مشهد نیز به تعهدات خود برای ترمیم این مجموعه پایبند نبوده است. این در حالی است که شهرداری ثامن هم با وجود پیگیری ما پاسخ روشنی در این باره داده است.
شهرداری در مرمت سرای عزیزا… اف به تعهدات خود عمل نکرد
احسان زهره وندی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره چگونگی فرایند مرمت سرای عزیز ا… اف می‌گوید: مرمت این مجموعه از دوره مدیریت قبلی در حدود سال ۱۳۹۹ شروع شد. دوره مدیریت قبلیِ میراث فرهنگی با مالکان این مجموعه توافق کرده بودند که جایی دیگر را در بیرون برای مالکان در نظر بگیرند تا کسب و کار آن‌ها انجام شود و سازمان میراث فرهنگی مرمت بنا را انجام بدهد، اما متاسفانه نتوانسته بودند این کار را انجام بدهند و مرمت آن متوقف و کسب و کار مالکان نیز مختل شده بود. وی می‌افزاید: سال ۱۴۰۱ تفاهمی با شهرداری انجام دادیم که بخشی از هزینه ها را ما و بخشی از آن را شهرداری پرداخت کند. طرح مرمت را تهیه کردیم، مصوبات را گذراندیم و کار اجرایی شروع شد. برای کار اجرایی مقرر شد ۲ میلیارد تومان شهرداری و ۴ میلیارد تومان میراث فرهنگی پرداخت کند. ما این مبلغ را گذاشتیم و پروژه در حال حاضر در حال فعالیت است، اما شهرداری به تعهد خود عمل نکرد. وی با اشاره به پیگیری ها برای دریافت اعتبارات از سوی شهرداری خاطر نشان می کند: قریب به یک سال است که ما دنبال این ۲ میلیارد تومان اعتبار شهرداری هستیم و پرداخت نمی کنند. ما دایم به شهرداری مراجعه کردیم، به فرماندار مشهد ۲ یا ۳ بار نامه زدیم که شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است، اما واقعا اهمیتی ندارد چون خودمان دنبال اعتبارات آن رفتیم و کار را جمع می کنیم.
جای خالی تخصیصِ ۱۲ میلیارد اعتبار سفر ریاست جمهوری برای مرمت سرای عزیز ا… اف 
زهره وندی درباره چگونگی تامین اعتبار مرمت سرای عزیز ا… اف ادامه می دهد: در اعتبارات سفر ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۱ هم برای سرای عزیزا… اف ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه محقق نشد. وی در توضیح جزئیات می گوید: البته ۳ میلیارد تومان آن را پرداخت کردند و ۱۲ میلیارد دیگر آن هنوز پرداخت نشده است. با استانداری، معاون عمرانی استانداری و با هر مرجعی که امکانش بود، مکاتبه کردیم اما تخصیص ها صورت نگرفته است. اخیرا دوباره به وزارتخانه مراجعه کردیم و از محل اعتبارات ملی پیش بینی هایی برای موضوع سرای عزیزا… اف کردیم. حدود ۶ میلیارد تومان دیگر لازم داریم که این پروژه جمع شود. مصوبات اعتبار آن را کاملا گرفتیم اما تخصیص آن هنوز نیامده است.
اتمام پروژه مرمت سرای عزیزا… اف؛ ۳ تا ۴ ماه دیگر
زهره وندی در پاسخ به این سوال که مرمت سرای عزیزا… اف چه زمانی به پایان می رسد، می گوید: فکر می‌کنم ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده پروژه را تمام کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر پیمانکار مشغول کار روی پروژه است یا خیر؟ بیان می‌کند: در تعطیلات عید کل پروژه های عمرانی اطراف حرم تعطیل بود ولی در حال حاضر کارگاه آن‌ها فعال است. وی ضمن اشاره به مشکلات مالی برای مرمت سرای عزیزا… اف درباره مشکلات دیگر می گوید: البته کار مرمت سخت بود. به لحاظ سازه ای بخشی از بنا در قسمت شمالی امن نبود به خصوص با آن نوع کاربری که کسبه آن‌جا دارند و وسایل سنگینی را جابه‌جا می‌کنند. به لحاظ فنی این بخش دشواری هایی داشت که سعی کردیم از تمام متخصصان سازه ای که می‌شناختیم برای طراحی کمک بگیریم. وی می افزاید: بنا به همان شکل اولیه مرمت می شود، اما مرمت به شکل اولیه دلیلی براین نیست که ما نخواهیم بر آن بنا یک عنصر سازه ای اضافه کنیم.
پاسخ بسیار کوتاه شهرداری منطقه ثامن مشهد به پرسش های خراسان!
برای پیگیری این موضوع با مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن مشهد تماس تلفنی برقرار کردیم و پس از آن سوالات خود را به صورت مکتوب از طریق فضای مجازی برای وی ارسال کردیم  که این سوالات به شرح ذیل است: «مرمت سرای عزیزا… اف به کجا رسیده است؟ این پروژه چه زمانی به اتمام می رسد؟ معاون میراث فرهنگی اظهار می‌کنند که طی تفاهم نامه ای مرمت این مجموعه باید با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی انجام میشده است، اما شهرداری مشهد که موظف به تامین اعتبار ۲ میلیارد تومان بوده است، این مبلغ را پرداخت نکرده و حدود یک سال است که پیگیر آن هستیم و حتی به خاطر این موضوع به فرمانداری نامه ارسال کردیم. حال بنا به ادعای مذکور سوال این است که چرا این مبلغ از سوی شهرداری تامین اعتبار نشده است و چرا مرمت این پروژه به تاخیر افتاده است؟» با وجود گذشت حدود سه روز و پیگیری های مکرر ما برای این موضوع، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن تنها به ارسال پاسخ کوتاهی از سوی حجت ا… قاسمی، سرپرست شهرداری منطقه ثامن مشهد بسنده کرد که در آن پاسخ  واضحی به سوالات ما داده نشد. جزئیات این پاسخ به شرح ذیل است: «با توجه به هماهنگی‌های لازم در خصوص مرمت بنای مذکور با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت‌های ایجاد شده از سوی منطقه جهت تسریع در این پروژه درحال انجام می‌باشد. شهرداری منطقه ثامن ضمن حمایت از ابنیه‌های تاریخی طی سال‌های گذشته و برنامه‌های سال جاری در راستای مرمت این بناهای ارزشمند اقدامات مناسبی در دستور کار دارد.»
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *