• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • لزوم فعال کردن موتور محرکه شهر با استحصال زمین های بزرگ مقیاس

لزوم فعال کردن موتور محرکه شهر با استحصال زمین های بزرگ مقیاس

  • ۵ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد بر لزوم فعال کردن موتور محرکه شهر در طرح های بالادستی با استحصال زمین های بزرگ مقیاس تاکید کرد.
محمدرضا کلائی با بیان این مطلب در مراسم تکریم و معارفه مدیر عامل سازمان زمین و مسکن که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، موضوع اراضی بزرگ مقیاس را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مسئله در برنامه های کلان‌‌ شهر دارای اهمیت است و موتورهای محرکه شهر را باید در طرح های بالادست و در ساختار شهر فعال کنیم. به هر حال شهرداری متولی توسعه شهر است و برای آن سند بالادست و سند توسعه در اختیار داریم. این مسئله ای است که برای شهر هویت سازی می کند و برای استحصال زمین های بزرگ مقیاس باید متمرکز شد.
وی با سنگین خواندن مسئولیت مدیرعامل جدید سازمان زمین و مسکن، بیان کرد: ۲۳ خواسته دارم که مهمترین آن راه انداختن کار مردم است. مهم نیست اجرای این مهم در وظایف محوله نوشته شده باشد یا نه. مهم آن است که اجرای این موضوع در اولویت قرار گیرد.
شهردار مشهد با تاکید بر لزوم جلب رضایتمندی مردم، گفت: دامنه برخی فعالیت های انجام نشده بسیار وسیع است و باید کاری کرد که مردم به رضایتمندی حداکثری از فعالیت های صورت گرفته برسند.
کلائی با اشاره به توجه به تحقق عمق استراتژیک از سوی مدیرعامل این سازمان، بیان کرد: عمق استراتژیک سازمان مدیریت شهری را باید درک کند و توسط مدیران سطح استراتژیک هدایت شود. درک نگاه استراتژیک در سازمان باید توسط این مدیریت فعال شود.
وی افزود: در اختیار قرار دادن ابزارهای سازمان برای فرم کالبدی و سیما و منظر شهر دارای اهمیت است و در این زمینه به شدت نیازمند همکاری سازمان هستیم. همچنین توجه به ثبات و دانش کارشناسی حوزه املاک و مستغلات دارای اهمیت است و نیروها باید آموزش مستمر ببینند و حفظ و صیانت شوند.
*لزوم بیرون کشیدن استخوان های زیرخاک حوزه املاک و مستغلات
شهردار مشهد بیرون کشیدن استخوان های زیر خاک حوزه املاک و مستغلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: بررسی هر موقعیتی به نفع شهر باید لحاظ شود.
کلائی با اشاره به لزوم توجه به دعاوی علیه مدیریت شهری، اظهار کرد: مهم است طرف مقابل چه می خواهد و چه نگاهی دارد و سازمان زمین و مسکن باید این مسائل را احصاء کرده و برای آن برنامه ریزی کند. متریال حوزه اقتصادی توسط املاک و مستغلات تامین می شود و تا وقتی پروژه های شهرداری زمین محور باشد، این مسئله وجود دارد. مهم است راهبردهای اقتصادی حمایت شده و بخشی نگری در این زمینه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم تعامل با اداره کل راه و شهرسازی و وزارت شهرسازی، بیان کرد: انتظار است سازمان زمین و مسکن با راه و شهرسازی همکاری تنگاتنگی داشته باشد تا با رویکرد حفاظت مدیریت شهری و رفع معضلات مردم به رفع مسائل موجود پرداخته شود. در این راستا دنبال بازی برد-برد با راه و شهرسازی هستیم.
شهردار مشهد همچنین به تعامل با آستان قدس تاکید کرد و گفت: سازمان زمین و مسکن در موضوع آستان قدس باید به مسائلی چون ورود به محدوده، حق تقدیم ها، خزانه و غیره ورود کرده و مسائل را پیگیری کند. همچنین همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه دارای اهمیت است.
* تامین فضای مورد نیاز برای متعادل کردن برخورداری شهری
کلائی به تامین فضای مورد نیاز برای متعادل کردن برخورداری شهری تاکید کرد و گفت: اگر فشردگی جمعیت در برخی نقاط شهر وجود دارد و بوستان در آنجا نیست، تامین زمین و در اختیار قرار دادن آن برای خدمات شهری دارای اهمیت است. در این زمینه تعامل با اوقاف، راه و شهرسازی و آستانه قدس و حرکت هماهنگ باید مدنظر باشد.
وی با اشاره به استحصال زمین های در اختیار شهرداری، بیان کرد: زمین های بسیاری در حر عاملی، میدان شهدا، هفت تیر و غیره داریم و منابع باید مدیریت شود.
شهردار مشهد به تشکیل بانک اطلاعات زمین اشاره کرد و ادامه داد: مدت ها است فعالیت این بانک شروع شده اما جای کار دارد. همچنین در تولید واحدهای مسکونی بازآفرینی شهری باید فعال تر عمل کرد و به سازمان بازآفرینی برای تولید زمین کمک شود.
کلائی با اشاره به تشکیل تالار مبادلات املاک و مستغلات، توضیح داد: آئین نامه های مختلف بازنویسی شده اما ما دنبال شفافیت و رقابت هستیم و باید تجربیات مثبت یکپارچه شود.
وی خاطرنشان کرد: همراهی کردن در اخذ سند برای اراضی در مالکیت شهرداری و ایجاد شفافیت ثبتی، برقراری رابطه خوب با مناطق شهرداری برای پاسکاری اراضی و منابع، چرخاندان املاک و مستغلات و در اختیار قرار دادن ظرفیت املاک و مستغلات در خدمت تمامی بخش های شهرداری نیز از دیگر وظایف مورد انتظار سازمان زمین و مسکن است.
شهردار مشهد تصریح کرد: این سازمان باید تا سال آینده نتواند ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش املاک در مدیریت شهری اعم از توافقات کلی، تعیین تکلیف ها، امتیازات، خدمات برای بازگشایی معابر، زیرساخت های شهری و سایر داد و ستدها کسب کند.
کلائی بیان کرد: باید با سایر حوزه های خدمت رسان به مردم همکاری شود. شهر یکپارچه است و باید در مدیریت یکپارچه شهر کوشید. همچنین پروژه هایی که موتور محرک توسعه شهر هستند، باید به طور ویژه پیگیری شود.
وی مردم داری مدیرعامل قبلی این سازمان را قابل ستایش دانست و گفت: نگرانی ها و دغدغه های بسیاری برای رفع مشکل مردم داشتند و از این بابت از وی متشکرم.
*لزوم تعیین تکلیف زمین های مردم
در ادامه، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: سلامت سیستم موضوع جدی است و در این مدت فعالیت هیچ مشکلی در این خصوص در سازمان زمین و مسکن وجود نداشت.
خواجه نائینی اخلاق مدیرعامل پیشین سازمان زمین و مسکن را در پذیرش تصمیم مدیریت شهری قابل ستایش دانست و افزود: رویکردی که امید است همه مدیران شهری آن را لحاظ کنند.
وی به مدیرعامل جدید پیشنهاد کرد سرعت انجام کار را افزایش داده و زمین های مردم را تعیین تکلیف کند.
وی بیان کرد: اگر قرار است زمینی از مردم خریداری شود، این کار انجام شود. در غیر این صورت تکلیف مشخص گردد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه