خراسان رضوی ۱۸۵ کیلومتر راه در حال ساخت دارد

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: ۸۸ کیلومتر آزادراه و ۹۷ کیلومتر بزرگراه در این استان در حال ساخت است.

مهدی سالیانی افزود: ساخت آزادراه حرم تا حرم که حرم حضرت امام رضا (ع) در مشهد را به حرم حضرت معصومه (س) در قم متصل می کند در حوزه خراسان رضوی آغاز شده و هم اکنون قطعه نخست آن به طول ۳۳ کیلومتر از محدوده ده غیبی مشهد تا شهر ملک آباد در دست ساخت می باشد.

وی اظهار داشت: ساخت قطعه نخست این آزادراه که در مسیر متفاوت از آزادراه مشهد – باغچه و جاده قدیم مشهد – نیشابور صورت می گیرد حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: دیگر پروژه آزادراهی مهم استان که در کنار بزرگراه مشهد- قوچان در حال ساخت است، آزادراه مشهد – چناران – قوچان به طول ۱۱۵ کیلومتر می باشد.

سالیانی افزود: آستان قدس رضوی و وزارت راه و شهرسازی به ترتیب با سهم ۷۰ و ۳۰ درصد هم اکنون ساخت قطعه نخست این آزادراه از مشهد تا چناران به طول حدود ۵۵ کیلومتر را آغاز کرده اند که تاکنون ۶ درصد پیشرفت داشته است.

وی همچنین به ساخت بزرگراه مشهد – فریمان – تربت جام – تایباد – دوغارون اشاره کرد و گفت: ساخت این مسیر ۲۳۰ کیلومتری بر عهده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است که در مجموع ۶۸ درصد پیشرفت داشته و تاکنون قطعاتی از این مسیر اجرا و به بهره برداری رسیده و مابقی آن که اغلب حد فاصل تربت جام تا تایباد می باشد دردست ساخت است.

وی اظهار داشت: تکمیل و توسعه کریدور شمال شرق – جنوب که مشهد را به بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی متصل می کند دیگر طرح مهم راهسازی استان می باشد و ساخت بزرگراه تربت حیدریه – گناباد به طول ۱۱۰ کیلومتر در این چارچوب تعریف شده است.

سالیانی افزود: این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با ۸۴ درصد پیشرفت در دست اجراست و هم اکنون ۲۵ کیلومتر از آن در حد فاصل مهنه تا گناباد در حال ساخت است که با بهره برداری از آن کل مسیر تربت حیدریه تا گناباد در قالب بزرگراه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی به ساخت بزرگراه سه راه شادمهر – کاشمر اشاره کرد و اظهار داشت: طول این مسیر دوبانده ۵۵ کیلومتر است که در حال حاضر ۱۴ کیلومتر از مسیر منتهی به شهر کاشمر با مشارکت راه و شهرسازی و شهرداری این شهر در حال ساخت می باشد و ساخت باقیمانده این مسیر بزرگراهی به طول ۴۱ کیلومتر با ابلاغ و تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به دوبانده کردن مسیر تربت حیدریه – رشتخوار – خواف – سنگان برای تسهیل در صادرات سنگ آهن از منطقه سنگان گفت: طول این محور ۱۳۰ کیلومتر است که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) در حال ساخت است.

سالیانی افزود: در مجموع ساخت این محور ۱۵ درصد پیشرفت داشته است و تاکنون قطعه خواف – سلامی از این مسیر به طول ۲۱ کیلومتر در دست بهره برداری است و باقیمانده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ساخت باند دوم مسیر ۱۸۵ کیلومتری مشهد – سرخس با ۸۲ درصد پیشرفت در دو قطعه ۱۷ و ۲۰ کیلومتری همچنان ادامه دارد و تبدیل این مسیر ترانزیتی به بزرگراه که از سالها پیش آغاز شده است با بهره برداری از دو قطعه باقیمانده به انجام خواهد رسید.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی این استان با ۱۱۲ کیلومتر آزاد راه رتبه نهم، با هزار و ۷۲ کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، با هزار و ۲۸۹ کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و با سه هزار و ۹۵۰ کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم کشور را در این زمینه ها دارد.

تاکنون ۲ آزادراه مشهد – باغچه و کنارگذر شمالی مشهد در مجموع به طول ۱۱۲ کیلومتر در این استان ساخته شده است.

منبع: ايرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *