الیت٩٨به قیمت ٩۴

  • ۵ سال قبل
  • 0

با هدف انضباط ترافیکی هزینه پارک حاشیه‌ای در مشهد به کمتر از نرخ سال ٩۴ بازگشت

 

افزایش یا بهتر است بگوییم اصلاح تعرفه پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد اقدام جدیدی است که از نخستین روز خرداد در شهر اعمال می‌شود. بر این اساس، بهای پارک در حاشیه خیابان‌ها به ازای هر نیم ساعت، از ۶٠٠ به ٧۵٠ تومان افزایش می‌یابد، رقمی که همچنان از تعرفه‌های هشتصدتومانی سال ٩۴ کمتر است.

اما داستان بالا و پایین شدن تعرفه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد موضوعی است که رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در آخرین روز مهر ٩٧ در نشستی با عنوان «تاکتیک الیت» به آن

اشاره کرد.

بتول گندمی در همان برنامه با بیان اینکه اولین مصوبه سامان‌دهی ترافیک شهری پارک‌های حاشیه‌ای در مشهد در سال ٩٢ به تصویب رسید، افزود: پس از آن، ١١٨ معبر در دستور کار شرکت الیت قرار گرفت و بر مبنای آن، تعرفه گروه «الف» ٨٠٠ تومان، گروه «ب» ٧٠٠ تومان و گروه «ج» ۶٠٠ تومان در نظر گرفته شد.

‌طبق اعلام او، بر اساس مصوبه سال ٩٢ شورای وقت، برای توقف بیش از نیم ساعت ٢۵ درصد و مازاد بر یک ساعت توقف ٢۵ درصد افزایش در نظر گرفته شده بود. این در حالی است که براساس مصوبه سال ١٣٩۴ به ازای هر یک ساعت اضافه ١۵ درصد به نرخ ساعت‌های قبل اضافه می‌شد اما ‌یکباره در مرداد ١٣٩۶، شورای چهارم در واپسین روزهای کاری‌اش تصمیم به کاهش نرخ‌های پارک گرفت و افزایش ١۵ درصد قیمت نیز منتفی شد.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت نیز به این نکته اشاره کرد که تعرفه پارکینگ‌های مشهد کمتر از کلان‌شهرهای دیگر کشور است.

محمد‌مهدی اسدی در ادامه به پیشینه تعرفه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد اشاره کرد و گفت: ‌طی سال‌های ٩٢ تا ٩۴ به ازای هر نیم ساعت توقف در معابر درجه‌یک ٨٠٠ تومان از حساب شهروندان کسر می‌شد اما این رقم در سال ٩۶ به ۶٠٠ تومان کاهش یافت.

به گفته او، شورای پنجم در اقدامی به منظور اصلاح و رساندن تعرفه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای به سال ٩۴، در پایان به رقمی کمتر از آن سال رضایت داد و اکنون بر این اساس، قرار است ‌از نخستین روز خرداد، تعرفه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد با ٢۵ درصد افزایش به ٧۵٠ تومان به ازای هر نیم ساعت برسد که باز هم مقداری کمتر از بهای هشتصدتومانی سال ٩۴ است. او در ادامه با تأکید بر اینکه افزایش بیست‌وپنج‌درصدی تعرفه پارکینگ‌های حاشیه‌ای مربوط به سال ٩٧ است توضیح داد: طبق مصوبه مجلس، افزایش تعرفه‌ها باید به تأیید وزارت کشور برسد. بر این اساس، فرایند افزایش تعرفه‌ها حدود یک سال به طول انجامید.

به گفته او در سال ٩۶، ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار پلاک و در سال ٩٧، ٣ میلیون و ٨٠٠ هزار پلاک در بافت مرکزی شهر از سوی شرکت ترافیک هوشمند الیت ثبت شده است.

اسدی در ادامه با بیان اینکه «نگاهمان به افزایش تعرفه‌ها به‌هیچ‌وجه از جنبه درآمدزایی نیست» افزود: وقتی تعرفه را افزایش می‌دهیم، رغبت مردم برای استفاده از پارکینگ‌های حاشیه‌ای کاهش می‌یابد و در نتیجه، افزایش تعرفه‌ها هیچ آورده مالی‌ای برای شرکت الیت ندارد.

به گفته او بر اساس بودجه سال ٩٨، شرکت ترافیک هوشمند الیت در سال جاری هیچ‌گونه افزایش بهای پارکینگی در مشهد نخواهد داشت.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *