مبارزه با فساد اولویت اول شهرداری در سال ۹۸

  • ۵ سال قبل
  • 0

۱۹ آذرماه امسال بود که با حکم وزیر کشور، محمدرضا کلایی رسما کلیددار شهر بهشت شد و ردای شهرداری مشهد را بر تن کرد.

به گزارش خراسان، حالا بیش از سه ماه از حضور کلایی به عنوان شهردار مشهد می گذرد و در آخرین روزهای زمستان ۹۷ در گفت وگویی تفصیلی با وی، به بررسی عملکرد، اقدامات انجام شده و البته برنامه های مدیریت شهری برای سال ۹۸ پرداختیم.

کلایی در این گفت و گو مروری بر اقدامات شاخص انجام شده در این سه ماه و اندی داشت و البته از برنامه های ویژه اش برای سالی که از آن به عنوان یک سال پررونق عمرانی در حوزه مدیریت شهری یاد می شود، گفت.

او البته گریزی هم به چالش ها و مشکلات احتمالی مدیریت شهری در سال آینده زد و پاسخ گوی سوالات ما در حوزه های مختلف مدیریت شهری از جمله ابهامات، چالش ها و مشکلات مختلف بود که جزئیات این گفت و گو را می خوانید.

جناب شهردار، ۳ ماه از حضور شما در راس مدیریت شهری مشهد می گذرد، در این مدت چه اقدامات شاخصی برای مردم شهر انجام شده است؟

مجموعه مدیریت شهری همواره به فکر نظم بخشی در شهر است و چگونگی این نظم بخشی هم برای ما مهم است و ما به دنبال این هستیم که حضور حداکثری مردم ، ذینفعان و مسئولان را در این نظم بخشی داشته باشیم. به نظر من مهم ترین اتفاق در طول سال ۱۳۹۷ در استان خراسان رضوی ایجاد امید در بین ذینفعان مختلف برای مشارکت در طرح های متفاوت است، با توجه به تغییراتی که در استان اتفاق افتاده فضای مناسبی برای پیشبرد امور در فضای اقتصادی وجود دارد و همدلی مناسبی بین مسئولان ایجاد شده است. مدیریت شهری هم در همین زمینه چند موضوع را مد نظر قرار داده و در هر کدام تا حدودی به توفیقاتی دست پیدا کرده است. یکی از اهداف تعریف شده مدیریت شهری دفاع از حقوق مردم در مقابل دولت بوده به این معنا که منابعی که باید در اختیار شهر قرار بگیرد و مجوزهایی که نیاز بود از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گرفته شود. اقدامات مناسبی انجام شده و در این زمینه باید به این نکته اشاره کنیم که دولت اولا باید این که مشهد یک شهر ملی است را درک کند و ثانیا پای کار بیاید، ظرفیت پای کار آمدن دولت در خراسان رضوی وجود دارد و ما امروز توانسته ایم در کسب منابع از مسیر های دولتی به توفیق های نسبی دست پیدا کنیم و هرچه این اتفاق بیشتر بیفتد به این معناست که بار کمتری از وظایف ملی مشهد روی دوش شهروندان خواهد بود. این یک ظلم آشکار است که خدمات به عموم مردم ایران داده شود و بار مالی آن بر دوش مردم مشهد بیفتد.

نکته دومی که تا امروز درباره آن به توفیق نسبی رسیده ایم مکانیزم برقراری ارتباط با جامعه و دخیل کردن آن ها در فرایند انجام کارهاست و این موضوع مهمی است؛ استفاده از معلولان برای مناسب سازی شهری یکی از این اقدامات است و استفاده از دوستداران طبیعت برای طراحی پهنه های مستعد کوهنوردی و دوستی با طبیعت نیز همین طور. در این زمینه امیدوارم در سال ۹۸ در ایجاد مسیرهای کوهپیمایی و تسهیل رفت و آمد مردم برای صعود به ارتفاعات جنوبی اقدامات مناسبی داشته باشیم.

مبارزه با فساد اولویت اول مدیریت شهری در سال آینده
موضوع سوم مبارزه با فساد است، اگر بخواهیم به صورت سیستماتیک با فساد مبارزه کنیم باید اصلاح ساختاری همراه با آرامش انجام شود وبه نظر من یکی از وظایف مدیریت شهری طی امسال این بود و ما به صورت مداوم می بینیم که این اتفاقات به نحو رضایت بخشی در حال انجام است و شاید تا زمانی که این تغییرات به چشم مردم بیاید تا حدودی زمان نیاز داشته باشد. ما از دو جنبه با موضوع فساد مواجهیم یکی خواست مردم برای مبارزه با فساد است و دوم این که مبارزه با فساد به نفع همکاران خودمان است، این که افراد سالمی هستند و فعالیت می کنند و با اصلاح ساختار زحمات این عزیزان توسط مردم نادیده گرفته نشود. ما درباره مبارزه با فساد عملکرد خوبی داشته ایم و در سال آینده نیز این موضوع اولویت اول ماست. چهارمین نکته، رونق بخشی به اقتصاد شهر مشهد و توجه به توانمند سازی حاشیه شهر و بهبودی برند سرمایه پذیری شهر مشهد است. گام های جدی شروع شده است که در سال های آینده شاهد نتایج رضایت بخش این موضوع خواهیم بود و در سال ۹۸ نتایج این بخش را مردم خواهند دید.

پنجمین بخش هم اجرای برنامه عملیاتی ۱۳۹۷ – ۱۴۰۰ است، بعضی از افراد تهیه این برنامه را توفیق چندانی احساس نمی کنند ولی  باید به این نکته اشاره کرد که اگرما سندی تولید کنیم که بتواند چشم انداز روشنی از شهر مشهد ارائه دهد و میان ذینفعان وفاق ایجاد کند و سندی باشد که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد به نظر من دستیابی به آن سند می تواند یکی از دستاوردهای مهم ما به شمار آید.

در مصاحبه ای که در کسوت معاون مالی شهردار سابق با شما داشتیم، به شش سرمایه کلان برای رشد و توسعه اشاره کردید، فکر می کنید در این مدت که سکان مدیریت شهری را درا ختیار داشتید تا چه میزان برای تحقق این شش سرمایه موفق بوده اید؟
درباره سرمایه فرهنگی نیاز به یک رویکرد دراز مدت است و ما هنوز ابزار مناسب را برای این موضوع پیدا نکرده ایم و در این حوزه هنوز در آغاز راهیم. در سرمایه دموکراتیک به نظر من کارهای خوبی انجام شده که نتایج را در سال ۱۳۹۸ خواهیم دید. درباره سرمایه محیطی تصمیمات مهمی گرفته شده است و با توجه به این که ذینفعان اصلی این سرمایه پای کار آمده اند به سمت افزایش جدی حرکت خواهیم کرد. در سرمایه زیر ساختی تصمیم مان بر این است که تمرکز جدی روی این موضوع در سال آینده داشته باشیم و در سرمایه مالی هم درخشان ترین موفقیت ها را داشته ایم.

 گویا سال آینده قرار است اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه عمرانی انجام شود، بفرمایید که جزئیات این فعالیت های عمرانی چیست و چه مشکلاتی از شهر را مرتفع خواهد کرد؟

ما به آینده تعهدی داریم و تعهد ما این است که پروژه ها را به صورت مکمل همدیگر برای رفاه مردم طراحی کنیم و این موضوع مهمی است. به عنوان مثال تا حدود دو سال آینده میزان  تردد در بزرگراه آیت ا… رفسنجانی به شدت زیاد می شود و در این نقطه از شهر و بزرگراه امام علی (ع) شاهد میزان بالایی از ترافیک خواهیم بود و از طرفی آزادراه مشهد – چناران به اتمام می رسد و ترافیک سنگینی را وارد میدان نمایشگاه خواهد کرد و از سمت جنوب غرب مشهد نیز ترافیک به سمت پل نمایشگاه سرازیر خواهد شد. شما فرض کنید اگر امروز در میدان نمایشگاه یک تقاطع غیر همسطح ایجاد نکنیم بی شک دوسال دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایندی در زمینه ترافیک این مسیر خواهیم بود و باید ما از همین امروز ایجاد این تقاطع غیر همسطح را شروع کنیم. مثل این پروژه فراوان داریم که از آن جمله می توان به صد متری مشهد اشاره کرد که این روزها نقش جداکننده شهر از حاشیه شهر را بازی می کند و برای از میان برداشتن این موضوع باید عملا تقاطع های غیر همسطح بر روی صد متری ایجاد کنیم تا این مشکل از میان برداشته شود. تقاطع غیر همسطحی که در انقلاب اسلامی و انتقال بار ترافیکی از خیابان امام خمینی (ره) به عنوان مسیر مهم به بولوار نماز اتفاق خواهد افتاد، احداث تقاطع در بخشی از انتهای خیابان مصلی نیز در دستور کار ماست. همه این پروژه ها اهداف اجتماعی و آینده نگرانه ای را در نظر دارد و ما سعی داریم منابع را تامین و این پروژه هارا آغاز کنیم.

 یکی از حواشی که در این روزهای آخر سال مطرح شده است، بحث هزینه های میلیونی برای برگزاری جشن های آخر سال کارکنان شهرداری است، هزینه هایی که ادعا می شود در حد شبی ۱۰۰ میلیون تومان بوده، بودجه این جشن ها از کجا هزینه می شود؟

مبلغ به این میزان نبوده است، هزینه سرانه هر نفر ۴۶ هزار تومان بوده که آن از محل بودجه رفاهی کارکنان هزینه شده است.

شهرداری از طرف استاندار به عنوان فرمانده سامان دهی حاشیه شهر انتخاب شده است، شهرداری پیش از این نیز اقدامات شاخصی در حوزه سامان دهی حاشیه شهر انجام داده است، آیا این انتخاب باعث به وجود آمدن تحولات ویژه ای در این زمینه می شود؟

یکی از ابعاد مهم حاشیه شهر که کمتر مورد عمل قرار گرفته ابعاد کالبدی این منطقه از شهر است، با توجه به این که بخش عمده حاشیه شهر مشهد در حریم شهر مشهد قرار گرفته و این حریم منبع بسیار مستعدی برای تولید حاشیه ها در سال های آینده است، ما باید در قدم اول یک سامان دهی راجع به مناطق کم برخوردار و حاشیه فعلی شهر مشهد انجام دهیم و در گام دوم از ایجاد حاشیه جدید جلوگیری کنیم . شهرداری مشهد در یک سال اخیر اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده که شناسایی و تهیه شناسنامه روستاها از جمله این اقدامات است که این کار در قالب یک اطلس اتفاق افتاده که این موضوع به تهیه سند پهنه بندی حریم شهر مشهد کمک زیادی می کند. در سال ۹۵ درهنگام تصویب طرح جامع مشهد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از بندها این بود که ظرف سه ماه سند پهنه بندی حریم شهر مشهد تهیه شود و به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی ارسال شود، دو سال و نیم از این تکلیف گذشته  و برای تعیین تکلیف این موضوع ما تصمیم گرفتیم طی تفاهمی با اداره کل راه و شهرسازی، بپذیریم که این طرح را با یک سرعت مناسب انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.

چقدر زمان می برد تا سند پهنه بندی حریم مشهد تنظیم شود؟
من فکر می کنم اگر ما اهتمام لازم را انجام دهیم تا پایان خردادماه سال آینده این سند قابلیت ارائه خواهد داشت.

شبهه در مالکیت بانک دی در کوهستان پارک شادی
 خراسان  در دوره شما رایزنی های جدی برای تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی انجام شد، امیدی به نتیجه دادن این رایزنی ها وجود دارد؟

درباره کوهستان پارک شادی ما به سمت تملک آن رفتیم و با بانک دی هم به توافقاتی رسیدیم ولی برخی از شبهه ها در خصوص اصالت مالکیت بانک دی پیش آمد که باعث شد از ادامه کار دست بکشیم  و در این زمینه باید نهادهای قضایی به موضوع رسیدگی کنند تا این مسئله تعیین تکلیف شود. اولویت ما از روز اول این بوده که شهربازی مشهد باید در محل نوستالژی آن ایجاد شود و از دادستان هم خواهش کردم با سرعت بیشتری این موضوع بررسی شود که ایشان هم کمال همکاری را انجام داده اند. اگر موضوعات مالکیتی قابل حل بود که کوهستان پارک همچنان اولویت اول ماست ولی اگر نباشد ما باید یک جایگزین برای آن پیدا کنیم. البته ما به دنبال این هستیم که هر چه سریع تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

در حوزه شفافیت اگرچه شفافیت عملکرد در حوزه های مختلف از جمله بودجه نسبت به سال های گذشته بهتر شده اما در واقع سرعت این شفافیت به شدت کند است.

بخشی از این کار به اصلاح و هماهنگی ساختاری بر می گردد و بخشی از آن نیز به مطالبه مردمی. شهرداری مشهد هیچ هدفی جز فعالیت برای رفاه مردم ندارد پس هر متغیری که بر رفاه مردم شهر مشهد تاثیر داشته باشد متغیر مورد توجه مدیریت شهری است و واقعیت این است هر چه این مطالبه شکل بگیرد تلاش برای انجام این کار بیشتر می شود و کم کم گروه های ذینفع و گروه های طرفدار منافع عمومی این موارد را در زمینه مطالبه گری توسعه می دهند و آن ها به مدیریت شهری جهت خواهند داد.
در دوره گذشته مدیریت شهری نقدهایی در زمینه المان های نوروزی وجود داشت مبنی بر این که پس از اعلام نظر هیئت انتخاب، شهردار به صورت مستقیم در انتخاب المان های نوروزی دخالت داشته است، آیا شما در این دوره در انتخاب المان ها دخالتی داشته اید؟

بنده مطلقا در این موضوع ورود نکرده ام و حتی درباره یک المان هم دچار این مسئله نشده ام. امسال با توجه به مطالبات مردم و شرایط اقتصادی سعی کرده ایم به سمت المان های دایمی و سازگار با محیط شهری مشهد برویم و تا حدودی این اتفاق هم افتاده است.

 برای احیای توس امسال شاهد بودیم که شهرداری در عمل اقدامات اجرایی قابل توجهی را آغاز کرده است، این روند را به صورت جدی تر تا رسیدن به احیای توس انجام خواهید داد؟

درباره توس اقدامات عمرانی اجرایی و سرمایه گذاری باید تابع اقدامات میراثی باشد و از این نظر حساسیت های زیادی وجود دارد که باید به آن توجه لازم را داشت. البته تا امروز نیز با میراث فرهنگی همکاری های خوبی داشته ایم و با توجه به انعقاد قرار داد برای پردیس با یکی از بهترین مشاوران که مدت ۲۵ سال مشاور پارک کوهسنگی بوده، اتفاقات خوشایندی در حال رخ دادن است، امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن موضوع احیای توس تعیین تکلیف شود، با همکاری های خوبی که بین ما و سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده، هم اکنون شاهد پیشرفت خوبی در انجام این کار هستیم.

جناب کلایی ، شما پیش از این و قبل از انتخاب به عنوان شهردار، گفته بودید خوش بین هستید که بتوانید تمام ذینفعان را کنار هم جمع کنید، آیا امروز هنوز به این موضوع خوش بین هستید؟

من قطعا این توان و ادعا را ندارم ولی همچنان تاکید دارم هر جایی که قرار باشد اتفاقی به نفع مردم و به نفع مشهد رخ دهد ما حاضریم تمام توان خودمان را بگذاریم و آماده هر نوع همکاری هستیم. واقعیت این است امروز فضای بین مدیران خراسان رضوی با فضای مدیران خراسان رضوی در سال های گذشته متفاوت و بهتر است. در گذشته مشاهده می شد برخی دستگاه ها حتی درون دولت هماهنگی و همکاری لازم را باهم نداشتند ولی امروز همکاری مدیریت شهری و دستگاه های مختلف بی نظیر است.

 به عنوان آخرین سوال بفرمایید که سخت ترین و مهم ترین چالش شما در سال ۹۸ چه خواهد بود؟

بدون تردید مبارزه با فساد مهم ترین و سخت ترین کار من در سال آینده است، این مهم ترین و موثر ترین چالش برای من است.

دعوت از مردم برای حضور پرشور در مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری
در پایان هم امیدوارم سال آینده برای شهروندان مشهدی پر از توفیق و حال خوب و لبخند باشد. سال ۹۸ سال همراهی و همدلی است، سال آینده سال لبخند زدن است. چون لبخند در بحران بیشتر دیده می‌شود و پژواک و تاثیر بیشتری دارد و ارزش افزوده خوشرویی و حال خوب با هیچ زمان دیگری قابل قیاس نیست. از همه مردم نیز دعوت می کنم تا با حضور پر شور خود در روز اول سال نو، در حرم مطهر رضوی از فرمایش های مقام معظم رهبری بهره مند شوند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه