خسارت چندباره کلات از سیل

  • ۵ سال قبل
  • 0

باران شدید دو روز پایانی هفته گذشته، علاوه بر آب گرفتگی در برخی شهرها، خسارت هایی را به بخش کشاورزی وارد کرد. شهرستان کلات که در باران های سیل آسای نوروز امسال خسارت فراوانی دید، این بار نیز یکی از کانون های بارندگی های سیل آسیا بود و روز جمعه ۵/۲۲ میلی متر بارندگی را تجربه کرد. ناصری فرماندار شهرستان کلات گفت: در پی توفان شدید، بارش باران و تگرگ و جاری شدن سیل اخیر تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت ها، مزارع و تاسیسات شهرستان خسارت وارد شده که بخش عمده آن مربوط به بخش کشاورزی است.

از بین رفتن مزارع دیم و شالیزارها

وی افزود: در ادامه بارش باران و تگرگ در غرب شهرستان کلات در منطقه هزار مسجد، تقریبا بیشتر مزارع دیم و شالیزارها از بین رفته و خسارات جدی به تاسیسات آب، برق و مخابرات وارد شده است. فرماندار کلات اظهارکرد: هم اکنون آب سه روستای کرناوه، عزیزآباد و سنگدیوار و همچنین به دلیل آسیب دیدگی تیر برق در روستای کرناوه شیرین، برق تعدادی از واحدهای مسکونی قطع شده است. محور ارتباطی کلات درگز محدوده روستا کالو- کرناوه نیز به علت حجم سیلاب به طور موقت قطع (تا عصر دیروز) و محورهای روستاهای سنگدیوارو  چهارراه لایین کهنه به علت تخریب بر اثر سیلاب، مسدود است. در روستای کرناوه شیرین نیز پنج واحد مسکونی دچار آب گرفتگی شد. ناصری افزود: برق منازل روستایی آسیب دیده وصل شده و گروه آبفار نیز برای حل مشکلات به روستاها اعزام شدند. روز گذشته همچنین پیگیری ها برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده اعلام شد.

۱۲ میلیارد خسارت به کشاورزی کلات

«ایزدی» مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کلات نیز گفت: در پی بارش های دو روز آخر هفته، حدود ۱۲۰ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی دیم و آبی خسارت وارد شده و تقریبا تمامی خزانه های برنج ازبین رفته است. وی افزود: فراوانی بارش ها باعث تخریب گندمزارها و بافت خاک و افزایش بی سابقه رطوبت باعث تشدید بی اندازه بیماری های قارچی مخصوصا در  باغ ها و درختان گردو شده است. «بیات» رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نیز گفت: محورهای فرعی درگز، کلات و برعکس حوزه ادارات درگز و کلات  مسدود بود که بازگشایی شد اما محورهای روستایی سنگ دیوار، چهارراه خاکسترو لاین کهنه به دلیل نبود ایمنی کافی ناشی از وقوع سیلاب و طغیان رودخانه کماکان مسدود است.

ساختمان هلال احمر کلات هم دچار آب گرفتگی شد !

اما به دنبال بارش های سیل آسای روز گذشته، اداره امداد و نجات هلال احمر شهرستان کلات که در مجاورت پل خوارزم کلات بود نیز گرفتار سیل شد. «ناصری» رئیس ستاد بحران شهرستان کلات با اعلام این خبر گفت: حجم سیلاب روز گذشته کلات به حدی بود که زیر گذر پل خوارزم شهر کلات با ارتفاع حدود شش متر و عرض بیش از ۱۰ متر لبریز شد. فرماندار کلات افزود: در پی بارش شدید باران و تگرگ در کلات، ۱۰ مورد آب گرفتگی و یک مورد تخریب منزل داشتیم که اداره هلال احمر جزو همین موارد است. وی با بیان این که شهرستان کلات هنوز درگیر ترمیم تخریب های سیل فروردین ماه امسال است، افزود: کلات یک شهر بحران خیز است و مادامی که طرح های آبخیزداری  و آبخوان داری و همچنین احداث دیوارهای حفاظتی و ساحلی  مسیل های منتهی به شهر کلات انجام نشود ما همیشه درگیر سیل و خسارت های زیاد آن خواهیم بود. وی ادامه داد: در حوزه آب روستایی متاسفانه پس از سیل ۲۰ مرداد ۹۶ برای شبکه های آب رسانی و لوله کشی ها هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است و کوچک ترین سیل به قطع آب روستایی منجر می شود که نیازمند توجه ویژه مسئولان ذی ربط است. ناصری در ادامه گفت: به رغم حجم قابل توجه بارش خوشبختانه تا عصر دیروز تلفات و صدمات جانی نداشتیم.

۲۰ نقطه در مشهد دچار آب گرفتگی شد

بارندگی پنج شنبه شب در مشهد نیز به آب گرفتگی ۲۰ نقطه شهر منجر شد. سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، با اعلام این خبر گفت: در پی بارندگی عصر پنج شنبه، بولوار مجیدیه، تقاطع فلاحی شاهد، تقاطع معلم سید رضی، ورودی امامت به وکیل آباد، میدان امام علی(ع) تقاطع کوشش جمهوری، پل انقلاب، بولوار امیریه، نجف ۸، توس ۵۴ و پل مجلسی به دلیل حجم زیاد بارش ها دچار آب گرفتگی شدند که توسط نیروهای خدمات شهری رفع شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، «مهدی یعقوبی» تصریح کرد: همچنین خیابان های شهرک حجت، میدان استقلال، خیابان جانباز، بولوار شاهنامه، بولوارامامت، چهارراه میدان بار، بولوار حجاب، میدان آزادی و آزادشهر که از سوی کانال اخبار مشهد به آب گرفتگی آن ها اشاره شده بود در اسرع وقت رفع آب گرفتگی شد. وی افزود: در کنار ۵۲۰ نیروی خدماتی، ۸۰ دستگاه تانکر، ۱۴ دستگاه پمپ خود مکش، ۱۱۰ دستگاه پمپ سیار و شش دستگاه لودر در مناطق مختلف به ویژه محل هایی که احتمال آب گرفتگی داشتند مستقر بودند که از آن ها استفاده کردیم.

خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی مزارع روستاهای درگز

همچنین بر اثر بارش شدید تگرگ و باران عصر پنج شنبه و جاری شدن سیل، خسارات زیادی به مزارع و باغ های روستاهای ارتیان، خاخیان، رمضان قلعه، فضل آباد، بهمن آباد، محمود آباد، جشن آباد و محدوده بخش نوخندان وارد شد. مهندس «صدر» معاون جهاد کشاورزی درگز با اعلام این خبر گفت: خسارت وارد شده به مزارع کشاورزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و در مواردی کشاورزان ۱۰۰درصد جو و گندم خود را از دست داده اند.

آب گرفتگی در برخی معابر فریمان

در فریمان هم بارش شدید باران و تگرگ موجب کند شدن تردد و آب گرفتگی برخی معابر و خیابان ها شد که البته خسارتی در شهر به همراه نداشت.

هرچند بارش شدید باران حدود نیم ساعت به طول انجامید موجب خوشحالی کشاورزان و مردم شد اما در برخی موارد خساراتی را به باغ ها و مزارع شهرستان وارد کرد.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *