• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • نظام درآمدی شهرداری باید متحول شود/ درآمد پایدار برای برنامه ریزی های بلندمدت

نظام درآمدی شهرداری باید متحول شود/ درآمد پایدار برای برنامه ریزی های بلندمدت

  • ۲ سال قبل
  • 0

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: لازم است تحولات اساسی در نظام درآمدی شهرداری مشهد شکل بگیرد و فاصله میان حوزه اقتصادی و حوزه درآمد کمتر شود و با تحول ساختاری این دو حوزه، شاهد افزایش یکپارچگی در این خصوص باشیم.

 حسین حسامی با بیان اینکه به منظور توسعه پایدار باید نگرشی فرایندمحور، برنامه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی را در فضاهای شهری به مرحله اجرا گذاشت، گفت: در این راستا شناسایی و طراحی درآمدهای پایدار به عنوان پشتوانه ای برای تحقق برنامه های توسعه شهری، امری ضروری قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها با داشتن درآمدهای پایدار می توانند گام های سریع تری در راستای توسعه و تعالی شهری پایدار بردارند، تأکید کرد: شهرداری ها باید بتوانند سیاست های اقتصاد شهری را به گونه ای تدوین کنند که شهرها به سمت توسعه پایدار، شهر پایدار و اقتصاد پایدار حرکت کنند. در این باره ابزارهای نوین و بسیاری برای تأمین مالی شهرداری ها وجود دارد که باید به فکر توسعه آن ها باشیم.

درآمد پایدار برای برنامه ریزی های بلندمدت
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه فقط در صورت وجود درآمدهای پایدار است که می توان برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت برای شهرداری ها تعریف کرد و شهرداری ها را از روزمرگی نجات داد، تصریح کرد: درآمدهای ناپایدار شهری نیازهای مقطعی شهر را برطرف می کند، اما تداوم استفاده از آن ها آسیب های جدی بر شهر وارد می کند و اعتماد شهروندان را خدشه دار می کند. آسیبی که درآمد ناپایدار بر شهرداری ها وارد می کند، طولانی مدت است. زیرا نظام مالی شهرداری به نوعی به تحقق درآمدهای ناپایدار عادت می کند و از کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و درآمدهای پویا و خلاقانه فاصله می گیرد و به سمت دیگری سوق پیدا می‎ کند.

توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان
وی در ادامه با اشاره به اینکه پویایی اقتصاد هر شهر فقط با بازنگری در طرح های شهری یا ارائه لوایحی درباره درآمدهای شهر ممکن نمی شود، گفت: نیاز است اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد پساصنعتی در شهر توسعه پیدا کند و وجود شهرک های علمی و فنی و پارک های علم و فناوری در این زمینه مؤثر است. حسامی افزود: اقتصاد دانش بنیان که اقتصاد سبز نیز نام دارد، در داخل شهر و در قالب سامان دهی نوآوری ها و بخش خدمات مولد رشد می کند که فضای لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان خود شهر و اقدام برای آن در دست شهرداری هاست.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه