۲۰۴۰ میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل در استان

  • ۵ سال قبل
  • 0

خسارت یک میلیارد تومانی به مددجویان خراسان رضوی فوت 2 مددجوñr

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموع میزان خسارت‌های وارد شده به‌دلیل وقوع سیل در بخش‌های مختلف استان، ۲۰۴۰ میلیارد ریال بوده است.

به نقل از ایسنا- خراسان رضوی، حجت‌علی شایان‌فر در رابطه با سیل‌های اخیر در استان و میزان خسارت‌های وارد شده، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۱۶ فروردین به‌دلیل سامانه‌ای که در استان مستقر شد به‌طور متوسط ۳۴ میلی‌متر به میانگین بارندگی استان افزود. همچنین سامانه‌ بارندگی که در پنجم و ششم فروردین‌ماه در استان مستقر شد حجم بارش‌ها افزایش داد و منجر به ایجاد خسارت‌هایی شد.

وی افزود: در مجموع میزان خسارت‌های وارد شده به‌دلیل وقوع سیل در بخش‌های مختلف استان، ۲۰۴۰ میلیارد ریال بوده است. از این میان ۱۱۸۸ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی، ۴۶۰ میلیارد ریال مربوط به تأسیسات زیربنایی بوده که قسمت زیادی از این خسارات مربوط به به بخش راه است. همچنین مجموع خسارت‌های وارد شده بر مکان‌های مسکونی و تجاری استان ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

شایان‌فر در رابطه با اقدامات صورت گرفته مدیریت بحران استان در مواجهه با سیل توضیح داد: بایستی توجه داشت به محض صدور اطلاعیه از سوی سازمان هواشناسی، اقدامات پیشگیرانه توسط مدیریت بحران استان صورت گرفت، برای نمونه آماده باش لازم به همه فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی صادر شد، همچنین نقاط مشکل‌دار که احتمال آب‌گرفتگی در این نقاط، وجود داشت در استان مشخص شده و ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات و موتور پمپ‌ها را در این نقاط به‌ویژه در شهر مشهد مستقر کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: از سویی دیگر تخلیه برخی از روستاهای استان چون پنج روستای نیشابور را در دستور کار قرار دادیم، البته تنها تخلیه واحدهایی در روستای «سرولایت» نیشابور که در معرض خطر بودند، این افراد به نقاط مرتفع‌تر و یا به نزد خانواده یا اقوامشان و یا مکان‌های عمومی‌ منتقل شدند و پس از گذشت سیل به محل زندگی خود بازگشتند.

وی تشریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته باز کردن دریچه‌های برخی از سدها و مدیریت آب ورودی سدها بوده است، اعمال محدودیت تردد در برخی از نقاط تفرجگاهی به‌ویژه در منطقه طرقبه، شاندیز و در پارک تندوره درگز و در دیگر نقاط تفرجگاهی نیشابور و چناران. همچنین اماکن عمومی چون سوله‌های بحران، اماکن ورزشی، رواق‌های حرم مطهر، برخی از مدارس و مساجد آماده پذیرش مردم در صورت بروز مشکل بودند.

شایان‌فر با بیان اینکه «به محض صدور هشدار از سوی سازمان هواشناسی، این هشدار به تمامی دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ می‌شود» بیان کرد: با انجام این اقدامات پیشگیرانه مشکل خاصی در سامانه‌های پیشین نداشتیم و متأسفانه تنها در شهر مشهد یک نفر جان خود را از دست داد که به‌دلیل هجوم مستقیم سیل نبود بلکه پسر بچه ۷ ساله‌ای که در حاشیه رودخانه کشف‌رود مشغول بازی بود متأسفانه جان خود را از دست داد.

وی در رابطه با برنامه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری از وقوع سیل تشریح کرد: برای دیشب و امروز سازمان هواشناسی اخطاریه‌ای را صادر کرده و ما آن را برای همه فرمانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردی، همچنین دیروز جلسه شورای مدیریت بحران به ریاست استاندار برگزار شده است. همچنین در این جلسه تعداد زیادی از فرمانداری‌ها چون مشهد،گناباد و به ویژه مناطقی که احتمال خسارت و بارندگی زیاد در آنجا وجو دارد، برگزار خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چه زیرساخت‌هایی برای مقابله با این شرایط بحرانی در استان نیاز است، تصریح کرد: طبیعتا نیازمند بخشی از ماشین‌آلات سنگین هستیم، سیستم‌های هشدار سیل استان بایستی به روز شود، آزادسازی حریم بستر رودخانه‌ها در دستور کار باشد. متأسفانه برخی از رودخانه ها به‌ویژه در مناطقی که دره رود است این مشکلات وجود دارد چون طرقبه و شاندیز و دیگر نقاط کوهستانی استان. در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته برای نمونه بخشی از این رودخانه‌ها لای‌روبی و بازگشایی شده است.

 

شایان‌فر اظهار کرد: طبیعتا تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها ظرفیت آب‌گذاری آن‌ها را در برخی نقاط  کاهش داده است؛ بنابراین خواهشمندیم مردم در این بازگشایی‌ها با ما همکاری لازم را داشته باشند. از سویی دیگر جمع‌آوری برخی رستوران‌هایی که در حریم و به‌ویژه بستر رودخانه بوده و اخیرا انجام شده، ادامه خواهد داشت؛ چراکه جزو سهم و ملک رودخانه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *