آنچه که باید مردم از کالابرگ بدانند

  • ۲ ماه قبل
  • 0

دولت سیزدهم که با نگاه ویژه به قشر ضعیف و آسیب‌پذیر همواره تلاش کرده طرح‌های حمایتی خاصی را در مقاطع مختلف تعریف نماید، حالا با طرح فجرانه و افزایش میزان یارانه برای گروه‌های هدف، تلاش کرده در آستانه شب عید، قدرت خرید خانوارها را اندکی افزایش دهد.

 کافی است سری بزنید به فروشگاه‌های مختلفی که اجناس خود را با کالابرگ به فروش می‌رسانند، تا با پرسش‌های مختلف مردم از کارکنان فروشگاه مواجه شوید. مجموع این سؤالات نشان می‌دهد نه‌تنها کسبه بلکه مردم هم در مورد این یارانه اضافه و یا تشویقی سردرگم هستند؛ چراکه اطلاع‌رسانی مفید و مؤثری در این باره انجام نشده یا حداقل این اطلاع‌رسانی کافی نبوده است.

اطلاعاتی درباره این طرح نداریم

به سراغ یکی از شعب فروشگاه‌های سطح شهر می‌رویم، فروشگاهی که تا روز قبل مملو از خریداران اجناس مختلف با استفاده از طرح کالابرگ بودند و به‌سختی می‌توانستی وارد شوی، اما امروز جز مسئول فروشگاه و چند فروشنده‌اش کس دیگری نیست.

خودش را نظیف معرفی می‌کند درباره از این طرح، گفت: ما اطلاعاتی درباره این طرح نداریم و مردم به‌ویژه به دلیل تأخیری که در واریز یارانه صورت می‌گیرد، مکرر به ما مراجعه می‌کنند و سؤال می‌پرسند.

وی هم‏چنین با گلایه از اینکه چرا در این باره اطلاع‌رسانی نمی‌کنند تا مردم از این سردرگمی نجات پیدا کنند، اظهار کرد: با اجرای این طرح فقط بازار وابسته به کالابرگ‌ها شده است.

این کاسب بیان کرد: قبلاً بازار نظم داشت و کاسب تا حدودی می‌دانست در روز چقدر فروش دارد اما از زمان شروع این طرح بازار هیجانی شده به‌طوری‌که برای سه روز فروش خوب است اما روزهای دیگر را باید دست به دعا برداشت تا کسی برای خرید مراجعه کند.

وی تصریح کرد: مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا در همان دو تا سه روز اول همه کالابرگ‏شان را خریداری نمایند.

نظیف با اشاره به این‏که هرچند در طرح کالابرگ فجرانه اعلام شده به هر نفر ۲۲۰ هزار تومان داده می‌شود اما نگفته‌اند که باید ۷۵۰ هزار تومان خرید کنند تا ۲۲۰ هزار تومان شامل حالشان شود، گفت: دولت باید واقعیت‌های کالابرگ‌ها را به مردم بگوید.

وی با انتقاد از این‏که امروز جنس را می‌فروشیم اما ۱۰ تا ۱۵ روز بعد پول را به‌حساب واریز می‌کنند، گفت: هرچند در روز اول اجرای طرح کالابرگ فجرانه که جنس را می‌فروختیم فردا پول به حسابمان واریز می‌شد اما اکنون نه‌تنها این‌گونه نیست بلکه هیچ‌کسی هم در این خصوص پاسخ نمی‌دهد.

وی با بیان این‏که شرکتی به نام فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) وابسته به دولت اجراکننده طرح است، افزود: بسیاری از مغازه‌داران تلاش دارند از این طرح خارج ‌شوند چون بیشتر به ضررشان است، ماه قبل ۴۴۵ میلیون کالابرگ کشیده‌ام اما ۱۵ روز بعد به‌حساب واریز شد.

نظیف تصریح کرد: پیگیری هم که می‌شود اعلام می‌کنند سیستم قطع بوده است، چطور فقط روزهایی که مبالغ سنگین است دستگاه‌هایشان قطع می‌شود در این ماه ۴۰۰ میلیون طلبکار هستم که هنوز واریز نشده است.

وی با بیان این‏که نه‌تنها مبالغ را دیر واریز می‌کنند بلکه تمام پول را هم نمی‌دهند، اظهار کرد: ماه قبل ۸ میلیون تومان کمتر واریز به‌حساب کرده‌اند، کسی که برنامه حسابداری داشته باشد می‌فهمد چقدر ضرر می‌کند این را در کل کشور محاسبه کنید که چگونه از این عدم واریزها به نفع خود کار می‌کنند.

نظیف در ادامه با اشاره به این‏که برای کالابرگ فجرانه ۱۱ کالا در نظر گرفته شده است و برای هرکدام هم‌وزن خاص خودش را در نظر گرفته‌اند، عنوان کرد: عملاً برای یک خانواده ۴ نفره ۸۸۰ هزار تومان تعلق گرفته درصورتی‌که باید بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید کرد تا اعتبار کالابرگ آزاد شود.

نظیف با اشاره به این‏که بازار وابسته به کالابرگ شده و هر کس مراجعه می‌کند اگر حساب شارژ نشده باشد خریدی نکرده و بر می‌گردد، گفت: برخی کسبه از این وضعیت سوءاستفاده کرده‌اند و چون امکان بررسی نیست قیمت کالاها را افزایش داده‌اند.

بی انصافی کسبه

به سراغ یکی دیگر از فروشگاه‌های سطح شهر می‌رویم، باید زمان طولانی در صف بایستی تا فرجی شود و بتوانی وارد فروشگاه شده و از طرح فجرانه برای خرید کالای اساسی بهره‌مند شوی. یکی از شهروندان که به همراه همسر و دو فرزندش برای استفاده از طرح فجرانه در کناری فاکتور خریدشان را محاسبه می‌کردند توجهم را به خودشان جلب می‌کنند، وقتی می‌فهمد خبرنگارم به خنده می‌افتد و می‌گوید من که اصلاً متوجه نشدم چگونه محاسبه می‌کنند شما اگر می‌دانید راهنمایی کنید.

او که خود را رضا غفوری معرفی می‌کند در گفت و گو با ایسنا افزود: همه‌چیز را بر اساس کالاهای اساسی برداشتیم و خرید کردیم اما نمی‌دانم چرا بازهم این‌همه از جیب‏مان پول دادیم؟

وی با بیان این‏که بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان هم با این طرح آشنا نیستند، اظهار کرد: چون به طرح‌ها اعتمادی نیست و از سویی هر روزه شاهد تورم و گرانی هستیم عملاً بسیاری از شهروندان به‌محض این‏که اعلام می‌شود پولی به حسابشان واریز شده سعی می‌کنند در همان روزهای ابتدایی اقدام به خرید کالاها کنند و این موجب می‌شود شاهد صف‌های طولانی و نارضایتی در برخی مغازه‌ها باشیم.

غفوری با اشاره به این‏که هرچند بر اساس آنچه اعلام شده فقط ۱۱ کالا مشمول طرح کالابرگ می‌شود اما سایر کالاهای غیرمرتبط را هم می‌توان با این روش خریداری کرد، بیان کرد: برخی کسبه که منصف نیستند نه‌تنها رسید به مشتریان نمی‌دهند بلکه قیمت کالا را بیشتر از حد معمول محاسبه می‌کنند و از سویی ما هم نمی‌دانیم چه قیمتی را ثبت کرده‌اند.

این شهروند خراسانی افزود: علیرغم این‏که برخی ماه‌ها میزان کالای خریداری شده را یادداشت کرده‌ام اما اضافه یارانه واریز نشده و پس از بررسی اعلام می‌شود تمام اعتبار را خریداری نموده‌اید درصورتی‌که اینگونه نبوده است.

وی با اعلام این‏که بسیاری مواقع چون سامانه قطع است عملاً امکان خرید نیست، گفت: این‏که بعضاً به برخی مغازه‌ها مراجعه می‌کنیم و اعلام می‌شود به دلیل شارژ نشدن یارانه‌ها امکان خرید نیست و مغازه کناری می‌گوید شارژ شده و امکان خرید وجود دارد به‌شرط این‏که تمام و یا نهایت نصف یارانه را خرید کنید موجب اعتراض‌های شدید مردم شده است.

بر اساس این گزارش میدانی از مراکز فروش این اقلام که اکثراً سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک هستند نشان می‌دهد فروشندگان با سوءاستفاده از وضعیت نابسامان اجرای این طرح آنچه که در مغازه دارند و مردم طلب می‌کنند از جمله چیپس و پفک را در قالب این طرح به فروش می‌رسانند و این‌طور نیست که صرفاً ۱۱ اقلام مصوب به فروش برسد.

برخی مغازه‌داران هم در این میان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و در برابر فروش جنس در ازای مبلغ ۲۲۰ هزار تومان کالابرگ، ۲۰ هزار تومان از مردم اضافه دریافت می‌کنند، همچنین یک فروشنده دیگر مردم را مجبور به خرید اجناس به مبلغ ۸۰ هزار تومان غیر از آن مبلغ ۲۲۰ هزار تومان می‌کند تا سود بیشتری عایدش شود.

مردم از اجرای این طرح اطلاعات کافی ندارند و مشخص نیست چرا دولت با وجود اجرای این طرح تشویقی، به‌طور مناسب اطلاع‌رسانی نمی‌کند و شهروندان سردرگم شده اند؟!

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *