حرم مطهر امام رضا (ع) مهیای ضیافت الهی

  • ۵ سال قبل
  • 0

آستان ملائک پاسبان رضوی در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه میهمانی بزرگ پروردگار متعال است میزبان خیل مشتاقانی است که از هر سو برای متنعم شدن از خوان متبرک حضرت رضا (ع) و اقامه نماز و دعا به این مکان مقدس می شتابند.

سالهاست که صحن و سرای حرم حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در ماه ضیافت الهی میزبان روزه دارانی است که به امید آرامش جسم و زدودن زنگار از دل به دیوارهای حرم شریفش تکیه کرده، بر پنجره فولادش بوسه می زنند و دل را همراه کبوتران این حرم بر گرداگرد گنبدش می چرخانند.

تاریخ میزبانی این صحن و سرا به قرنها قبل بازمی گردد اما بهترین پذیرایی از روزه داران توسط خادمان بارگاه منور رضوی در دوران کنونی رخ داده است که به ویژه در ساعات افطار و سحر هر ماه به خوبی جلوه گر می شود.

همه اماکن متبرکه آستان مقدس امام رضا (ع) به یمن فرا رسیدن ماه مهمانی خدا به بهترین گلها و خوشبوترین عطرها مزین می شود، تشعشع نور چلچراغهای حرم بیش از گذشته چشم را خیره می کند و زمزمه زیرلب عاشقان خداوند بیش از همه نوازشگر روح و جان می شود.

در ماه مبارک رمضان از هر صحن و سرای این آستان مبارک، آوای خوش قرآن و دعا به گوش می رسد، خطبا و ذاکران از هر فرصتی برای خوشبو کردن فضا با ذکر دعا و آیات بهره می گیرند، علما آماده پاسخگویی به سوالات شرعی مومنان می شوند و کرسیهای وعظ و هم اندیشی دینی شور و گسترش خاصی می یابد.

متولیان آستان قدس رضوی برای میزبانی شایسته از زائران در ماه خدا برنامه های مختلفی تدارک دیده اند که ارائه خدمات رفاهی در مناسبتهای مختلف به ویژه هنگام افطار و سحر و برنامه های تبلیغی و فرهنگی از آن جمله است.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان ‌قدس رضوی در تشریح برنامه‌ های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: سبک زندگی قرآنی، تعمیق معارف و بینش دینی، تهذیب نفس و رفتارشناسی قرآنی بر اساس نیازهای جامعه اسلامی و جهان اسلام با بهره‌ مندی از بهترین مبلغان عرصه تبلیغ در حوزه‌های گوناگون، محور برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان امسال است.

حجت الاسلام سعید آخوندی افزود: جلسات ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر هم که به صورت زنده از شبکه‌ های سیما پخش می‌شود در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز صبح در صحن انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در رواق امام خمینی (ره) و از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می ‌شود.

وی با اشاره به این که همزمان با ماه مبارک رمضان روزانه ۱۱ نوبت مراسم ترتیل خوانی در حرم مطهر رضوی برگزار می ‌شود ادامه داد: مراسم ترتیل خوانی صحن انقلاب به صورت زنده از شبکه یک، ترتیل خوانی رواق امام خمینی (ره) از شبکه قرآن و ترتیل خوانی مسجد گوهرشاد از شبکه افق و خراسان رضوی پخش خواهد شد.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برنامه ترتیل خوانی قرآن کریم ویژه خواهران روزه دار نیز همه روزه از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر در رواق حضرت زهرا (س) برگزار می ‌شود.

آخوندی افزود: برنامه ‘درسهایی از قرآن’ حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی امسال نیز همچون سالهای گذشته هر شب ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار می ‌شود.

وی اضافه کرد: حرم مطهر رضوی در شبهای قدر میزبان میلیونها زائری است که از اقصی نقاط ایران و کشورهای مختلف برای حضور در این آیین معنوی به حرم مطهر می‌ آیند لذا برنامه ریزی ویژه ای برای این شبها در حرم مطهر رضوی شده است.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مراسم شب قدر در سه شب قدر ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ تا یک بامداد برگزار می شود که در این شبها علاوه بر ویژه برنامه سخنرانی و مراسم احیاء، دعای جوشن کبیر نیز قرائت می‌ شود و پس از پایان مراسم شب احیاء در مسجد گوهرشاد از ساعت یک و ۳۰ دقیقه تا نماز صبح برنامه مناجات خوانی دایر است تا زائرانی که مشتاق عبادت تا سحر هستند از آن بهره‌ مند شوند.

آخوندی افزود: امسال نیز طبق سنت هر ساله از ساعت ۱۲ بامداد برنامه مناجات خوانی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر و یک برنامه مناجات خوانی دیگر نیز با عنوان ‘کبوتران حرم’ هر شب از ساعت یک بامداد تا ۲ و ۳۰ دقیقه با حضور مداحان و شاعران رضوی در رواق دارالهدایه حرم امام رضا (ع) برگزار می شود.

وی ادامه داد: در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) برنامه شب شعر کرامت غزل با حضور شاعران آئینی برگزار می ‌شود، همچنین در راستای تبلیغ معارف اسلامی به صورت روزانه برنامه سخنرانی قبل و بعد از نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا با حضور حجج اسلام و المسلمین ماندگاری، کازرونی، نظافت، حلوائیان و اسلامی ‌فر برگزار می ‌شود.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ دینی یکی از برنامه‌ های محوری آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان است که در قالب ۶۰ جلسه پرسمان دینی، هزار و ۵۰۰ حلقه معرفت و نشست‌های تخصصی ویژه خواهران و برادران در اماکن متبرکه تشکیل می ‌شود.

آخوندی افزود: در ضلع غربی صحن جامع رضوی در ماه مبارک رمضان پایگاه مهمانسرای اندیشه ویژه زائران پیش بینی شده تا در لحظات ناب زیارت از کتابهای معارفی آستان قدس رضوی نیز بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ های ویژه‌ ای نیز برای زائران غیرایرانی به زبانهای عربی، اردو، انگلیسی و آذری در اماکن متبرکه رضوی پیش بینی شده است.

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برنامه شبهای قدر برای زائران غیرایرانی به صورت ویژه و با حضور مداحان و سخنرانان کشورهای مختلف برگزار می شود و همچنین یک جلسه ترتیل ‌خوانی در رواق‌های دارالرحمه و تفسیر و قرائت فرازهایی از کتاب شریف نهج البلاغه در صحن غدیر برای زائران غیرایرانی برنامه ‌ریزی شده است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز با اشاره به مهیا کردن امکانات برای پذیرایی از زائران در ایام ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان امسال به جای پهن کردن سفره اکرام رضوی در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته افطاری سبک در صحنهای حرم مطهر توزیع می شود.

سید خلیل منبتی افزود: این بسته ها شامل خرما، کیک، شیرعسل و مقداری نان و سبزی است که نمازگزاران حرم مطهر رضوی می توانند بعد از نماز با آن افطار کنند.

وی ادامه داد: بنابر دستور تولیت آستان قدس رضوی و در راستای خدمت‌ رسانی به هموطنان آسیب دیده از سیل اخیر، بخشی از افطاری سفره‌های اکرام رضوی به مناطق سیل زده کشور اختصاص یافته است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در ماه مبارک رمضان روزانه هزار و ۵۰۰ پرس غذای متبرک هنگام افطار در مساجد حاشیه شهر مشهد توزیع می شود.

منبتی افزود: دو مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) نیز هنگام افطار از دو هزار زائر پذیرایی می کنند.

وی با اشاره به سازماندهی بیش از ۱۰ هزار خادمیار برای برگزاری مراسم لیالی قدر در حرم مطهر رضوی ادامه داد: در این شبها خادمیاران با نظم بخشیدن به صفوف نماز و حضور زائران در صحنها و رواقهای مختلف، بین مردم بطریهای آب توزیع می کنند.

او اضافه کرد: به منظور پذیرایی شایسته از زائران در ماه مبارک رمضان، علاوه بر گل آرایی و نظافت همه اماکن، خدمات فرش آرایی به میزان چهار هزار و ۹۰ مترمربع در تمام صحنها انجام و کتابهای دعا نیز هر شب به تعداد ۶۵۰ هزار جلد بین زائران توزیع می شود.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه