“مجتبی زمانیان وحیدی” در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان روایت شهر، در تشریح اقدامات شرکت بهرهبرداری قطار شهری افزود: مطالعات ایجاد شبکه ریلی درونشهری مشهد ازسال ۷۰ آغاز و سال ۷۸ به اتمام رسید. وی بابیان اینکه بر اساس این مطالعات ۴ خط برای مشهد پیشبینی شد اظهار کرد: عملیات احداث خط اول به شکل قطار شهری از انتهای وکیلآباد تا فرودگاه، ازسال ۷۹ آغاز و ۱۲سال پیش در دوم اسفند ۸۹ به بهرهبرداری رسید. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: خط دوم نیز که از طبرسی تا رضاشهرامتداد دارد،به شکل مترو اجرا و سال ۹۵ به بهرهبرداری رسید. زمانیان وحیدی تصریح کرد: خط سه نیز که از الهیه تا شهرک ابوذر امتداد دارد نیز در حال احداث است و در تلاش هستیم تا فاز یک آن در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد؛ با افتتاح خط۳ علاوه بر فرودگاه و راهآهن مترو به پایانه مسافربری و حرم مطهر متصل خواهد شد. وی تصریح کرد: خط چهارم مترو مشهد نیز از خواجه ربیع تا شهرک باهنر امتداد دارد و اکنون در مرحله حفاری تونل با استفاده از دستگاه حفار قرار دارد. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای بهرهبرداری از خطوط تاکنون بیش از۴۲۵ میلیون سفر با مترو انجامشده است خاطرنشان کرد: از ابتدای بهرهبرداری آماران جام سفر با مترو افزایشی بود تا سال ۹۸ که کرونا موجب کاهش سفر شد اما امسال اقبال سفر با مترو افزایشیافته و پیشبینی میشود تا پایان امسال، ۵۷ میلیون مسافر جابهجا شوند. زمانیان وحیدی در خصوص کمبود واگن در خط یک قطار شهری گفت: یکی از معضلاتی که پیش روداریم کمبود ناوگان در خط یک است، این خط با ۱۲۰ واگن طراحیشده اما در حال حاضر با ۶۰ واگن فعال است. وی افزود: این در حالی است که با افتتاح فاز یک خط۳ حجم مسافر افزایش خواهد یافت، در کنار آن بهر برداری از مترو مشهد گلبهار که در دپو وکیلآباد به خط یک متصل خواهد شد حجم مسافر را بسیار بیشتر میکند، لذا تأمین ۶۰ واگن برای خط یک ضروری است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه با مصوبه شورای اسلامی شهر در آبان امسال شهرداری موظف به تأمین واگن موردنیاز برای خط یک شده است خاطرنشان کرد: برخی تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کردند و در حال انتخاب مشاور برای برگزاری مناقصه هستیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد انجام و بتوانیم طی سه یا چهار سال آینده ۶۰ واگن را بهتدریج تحویل بگیریم. زمانیان وحیدی در ادامه افزود: یکی دیگر از چالشهای موجود در حوزه بهرهبرداری از قطار شهری تأمین قطعات یدکی و تجهیزات است که با توجه به تحریمها بهشدت محدودیت داریم، بر همین اساس همکارانم در شرکت ازسال ۹۴ مطالعات جهت شناسایی قطعاتی که میتوان با استفاده از مهندسی معکوس آنها را بومیسازی کرد آغاز کردند. وی اضافه کرد: در همین راستا قراردادی با دانشگاه شریف و فردوسی منعقد و همکاری با شرکتهای دانشبنیان ، مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نواری آغاز و در حال حاضر ۲۵ درصد قطعات بهوسیله مهندسی معکوس در داخل تولید میشود. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه بومی و تولید قطعات یدکی در داخل طی یک سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیارد تومان صرفهجویی در هزینهها را به دنبال داشته است اظهار کرد: درمجموع سال ۱۴۰۱ تعمیرات اساسی ۱۱ واگن را در دستور کار قرارداده بودیم که بهزودی اورهات یازدهمین واگن به پایان خواهد رسید. زمانیان وحیدی ادامه داد: باوجود تلاشهای انجامشده در تعمیر و نگهداری ناوگان تا امروز سرفاصله زمانی خطوط بهجز در مناسبتها تغییری نداشته و خط یک با سرفاصله حدود ۵دقیقه و خط۲ با سرفاصله ۱۰ دقیقه حرکت میکنند. وی در خصوص تعیین بهای بلیت مترو نیز گفت: عرف براین است که یکسوم بهای خدمات مترو توسط شهروند پرداخت و دوسوم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد افزود: بر اساس بررسیهای انجامشده سال جاری بهای تمامشده سفر ۷۸۵۰ تومان بوده که ۱۲۰۰ تومان آن توسط مسافر و مابقی با یارانه توسط شهرداری پرداختشده است،زیرا در سال ۱۴۰۱ پرداخت هزینهای از سمت دولت نداشتهایم. زمانیان وحیدی با اشاره به اینکه هزینه تمامشده هر سفر در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱هزارو ۵۰۰ تومان بدون استهلاک برآورد شده است (با در نظر گرفتن استهلاک بهای واقعی هرسفردر سال آینده ۲۲۵۰۰ تومان) تأکید کرد: اما بااینوجود طبق مصوبه شورا سهم مسافر از این هزینهها در سال آینده ۱۵۰۰ تومان درنظرگرفته شده است و ۱۰هزار تومان دیگر نیز باید توسط شهرداری و دولت پرداخت شود. وی تصریح کرد: براین اساس سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد از سهم هزینه تمامشده از هر سفر و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ درصد از این هزینهها توسط مسافر پرداخت می شود. یعنی با وجود افزایش قیمت دو درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت.