خیرین یاری کنند تا هیچ بیماری بدلیل فقر از درمان انصراف ندهد

  • ۱ سال قبل
  • 0

در دیدار مدیران موسسه «میزبانان خورشید» با هیات مدیره کانون وکلای خراسان رضوی مطرح شد: خیرین یاری کنند تا هیچ بیماری بدلیل فقر از درمان انصراف ندهد

 

مدیران موسسه خیریه «میزبانان خورشید» روز گذشته در دیدار با هیات مدیره کانون وکلای استان خراسان رضوی، ضمن بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در حمایت از بیماران کم بضاعت در استان خواستار حمایت های فکری و معنوی نهادها و گروه های صنفی و مردمی برای توسعه فعالیت های خیرخواهانه و ایجاد زمینه لازم جهت درمان تمام بیماران شدند.

در ابتدای این جلسه، دکتر عبدالله بهرامی رئیس هیات مدیره موسسه ضمن ارائه گزارش خلاصه ای از اقدامات انجام شده در موضوع کمک و حمایت از اقشار آسیب پذیر گفت: هدف اصلی موسسه میزبانان خورشید تامین هزینه های درمانی از جمله معاینه و ویزیت پزشکان، تهیه دارو، تجهیزات و خدمات درمانی برای بیماران و اقلام کمک درمانی و معیشتی برای بیمار و خانواده ایشان است تا در دوره بیماری فشار کمتری به وی و خانواده تحمیل شود.

وی با تاکید بر اینکه « لباس پزشکی برای خدمت به مردم است» افزود: امروز در موسسه حدود هزار نفر خیر در کنار خود داریم که خدمات بسیار ارزشمندی به حوزه درمان مشهد ارائه کرده اند اما با توجه به افزایش سهمگین هزینه های درمانی و قیمت داروها، و نیاز مبرم بسیاری از خانواده ها برای حمایت در حوزه درمان، در تلاشیم تعداد خیرین همراه و همکار در کنار خود را افزایش دهیم تا به تمام افرادی که برای اخذ کمک به ما مراجعه می کنند پاسخ درخور و شایسته ارائه کنیم.

بهرامی با بیان اینکه حضور شخصیت های معتبر و سرشناس در کنار موسسه می تواند به تسریع روند خدمات رسانی به مردم کمک کند گفت: استفاده از ارتباطات گسترده با کادر درمان و پزشکان معتبر در کشور یکی از راه هایی است که می تواند راه را برای کمک بیشتر به بیماران هموار سازد. ما بر این باوریم جامعه پزشکی پشتیبان مردم است و از هرجا بیمار نیازمندی به ما معرفی شده با رعایت ضوابط و قواعد تعریف شده خودمان وی را زیر چتر پوششی خیرخواهانه خیران پذیرفته ایم و بدون منت به ایشان خدمت کرده ایم.

این پزشک خووش سابقه مشهدی همچین یادآور شد: تا پیش از این قرراردادهایی با نهادهای مختلف صنفی از جمله کانون بازنشتگان، سازمان زندانها و… برای کمک به خانواده های معرفی شده از جانب ایشان داشته ایم و حضور و همراهی کانون وکلا چه از باب حمایت های مالی و چه از نظر حل گره های قانونی و حقوقی برای توسعه خدمات و امکانات موسسه می تواند منشا خیر باشد.

غلامرضا عباسی، پیش کسوت حوزه مددکار اجتماعی در مشهد هم در این جلسه گفت: از گذشته ها درمان رایگان کم و بیش در بیمارستان های آموزشی دولت با مدیریت کادر مددکاری رایج بوده و امروز با پیشرفت علم، درمان بیماران آسانتر شد و امید به زندگی در این گروه بیشتر. اما در روزگار جدید اقشار نیازمندی که درگیر بیماری های صعب العلاج باشند دچار گرفتاری خواهند شد. صعب العلاج در دو معنی قابل درک است اول اینکه بیماری سخت و جانفرسایی است و امید به بهبود و درمان نیست و یا درمان آن نیازمند صرف زمان و انرژی طولانی مدت است. دوم آنکه درمان بیماری مستلزم صرف هزینه های گزاف باشد و درمان گرانقیمت هم برای افراد کم بضاعت در حکم بیماری صعب العلاج است.

وی که از بنیانگذاران موسسه «میزبانان خورشید» و عضو فعال موسسه به شمار می رود در توضیح تاریخچه فعالیت خیریه این موسسه گفت: حمایت از بیماران قشر کم بضاعت را در دهه هفتاد با استفاده از مدل مددکاری فردی و با تمرکز بر روی گروه بیماران صعب العلاج آغاز کردیم و بیمارانی که روند درمان آنها طولانی بود و در حاشیه درمان احتیاج به پشتیبانی داشتند را با لینک کردن مستقیم با یک یا چند نفر از خیرین همراهی کردیم و به مرور این فعالیت ها و حمایت ها سازمان یافته تر شد و با گسترش گروه ها و زمینه های کاری، تشکیل بنیاد خیریه میزبانان خورشید در دستور کار قرار گرفت.

عباسی ادامه داد: امروز و به مدد حمایت و همراهی دلگرم کننده خیرین از یک سو و کادر درمانی دلسوز و متعهد از سوی دیگر شرایط را برای توسعه دوباره مهیا دیدیم به نحوی که تمایل داریم در تمام شهر اعلام کنیم هر کس بیمار بی بضاعت یا کم بضاعتی سراغ دارد که توان انجام و پیگیری امور درمان خود یا افراد تحت تکفل خود را ندارد به ما معرفی کنند و از سوی دیگر با آغوش باز پذیرای مددکاران، پزشکان، پرستاران و همه افرادی هستیم که تمایل دارند به طور داوطلبانه برای کمک به اقشار نیازمند کمک در جامعه یاری برسانند.

وی با تاکید براینکه در موسسه حقوق و مزایا وجود ندارد و حقوق کارکنان هم توسط بانیان خیر اهدا می شود اضافه کرد: کمک های خیرین تنها برای بیماران هزینه می شود. در این موسسه به تمام خیرین تعهد می دهیم پولی که برای رضای خداوند و درمان بیماران درنظر گرفته اند کاملا به جا و درست، پس از غربال کارشناسی توسط کادر متخصص، انجام بازدیدهای میدانی و بررسی شرایط بیمار و خانواده ایشان هزینه خواهد شد و در هیچ مسیری خیر از نیت خیر خرج نمی شود.

این پیش کسوت حوزه مددکاری درمان مشهد ادامه داد: کانون وکلا خانواده بزرگی است که می تواند منشا اتفاقات بزرگ باشد، چه به صورت گروهی چه انفرادی چنانچه بخواهند کار ماندگاری به نام خود و خانواده شان انجام دهند و یادگار باقیات صالحات برجای بگذارند. البته تشکل زنان همکار در موسسه فعالیت گسترده ای داشته اند و ریشه تشکل این موسسه هم از گروه «زنان حامی» پا گرفت، لذا خیرین می توانند مدیریت امور خیریه خود را به زنان خانواده سپرده از طریق ایشان با موسسه در ارتباط باشند.

وی در توضیح توقعات موسسه از افراد حامی و همراه گفت: ما دوست داریم همه بیماران و پزشکان ما را بشناسند و به ما مراجعه کنند. البته مراجعه بیماران به ما احتیاج به معرفی هم ندارد و راسا می توانند به دفتر موسسه مراجعه کنند. خود کانون وکلا هم می تواند در بسیاری از موارد یاور و همراه موسسه بوده و در پیگیری امور حقوقی موثر باشد. از جمله تعیین تکلیف برخی ساختمان های وقفی که امروز در گیرودار مسائل حقوقی و اداری بلااستفاده مانده و می توان از ظرفیت آنها برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران نیازمند و خانواده مستاصل ایشان استفاده کرد.

عباسی خاطرنشان کرد: روند اهدای کمک به بیماران طبق قواعد مشخصی و پس از بررسی جامع انجام می شود تا حقی از کسی ضایع نشده دینی از خیرین بر موسسه باقی نماند. اول آنکه شماره حساب های جداگانه ای در نظر گرفته شده تا خیر متناسب با موضوع نذر خود اعم از تامین دارو، کودکان، سادات و… مبلغ مورد نظر خود را پرداخت کند. همچنین میزان کمک موسسه به هر بیمار پس از بررسی همه جانبه شرایط و تعیین شاخص هایی از جمله لاعلاج بودن بیماری، بررسی هزینه های جانبی و مستمر طول درمان، تحت پوشش بودن بیمار در سازمانهای حمایتی، تائید پزشکان معتمد موسسه و… مشخص می شود و موسسه به خیرین میزان مبلغ مورد نیاز برای هر بیمار را اعلام می کند تا خیر نسبت به عدد مورد نیاز میزان کمک خود را اعلام کند.

ضمن اینکه پیش از روی آوردن به خیرین هم همه کانال های قانونی در دسترس را بررسی و پیگیری می کنیم از جمله بودجه های دولتی و امکان کمک های دولتی، انجمن های تخصصی حمایت از بیماری های خاص و… و در نهایت هزینه های درمان و دارو و تجهیزات مورد نیاز از جانب موسسه تامین می شود و به هیچ بیماری وجه نقد پرداخت نمی شود.

وی گفت: روند کاری موسسه تاکنون توانسته اعتماد گروه قابل توجهی از خیرین را جلب کند به طوری که گروهی از خیرین همراه ما نیز تصمیم گرفتند بودجه سفره های نذری خود را نیز برای کمک به موسسه صرف کنند. در دوران کرونا جمع کمک های غیرنقدی موسسه به دولت و شهرداری به عدد بی بدیل ۱۶ میلیارد تومان رسید.

ما بر این باوریم که در قالب همکاری با موسسه می توانیم زکات تخصص خود را بپردازیم و از آبروی خود برای بیماران خرج کنیم. جلسات موسسه و مجمع خیرین نیز به صورت هفتگی برگزار می شود در آن جلسه هیات مدیره جمع مبالغ حواله شده برای بیماران در همین دوره زمانی را به همراه ریز هزینه ها و نام بیماران گزارش می دهد و در همان جلسه خیرین مبلغ مورد نیاز را تامین می کنند.

خانم عنبری، یکی از خیرین عضو هیات مدیره موسسه هم در سخنانی گفت: از زمانی در مورد درمان بیماران نیازمند به آسودگی خاطر رسیدیم که مسیر تامین درمان را اصلاح کردیم و دیگر پول به جای اینکه به دست بیمار سپرده شود مستقیما و از جانب موسسه جهت تامین هزینه های درمان خرج می شود. متاسفانه قیمت دارو و درمان بسیار گران شده و هرچقدر خیرین برای همراهی با موسسه داوطلب شوند بازهم جای کار بیشت فراهم است. به عنوان مثال یک دوره رادیو تراپی که تا سال قبل رایگان بوده امروز با پوشش بیمه مبلغ ۳۷ میلیون تومان هزینه دارد و این معضل سبب شده بسیاری از بیماران از ادامه درمان انصراف دهند. آرمان ما آن است که هیچ بیماری بدلیل نداشتن توان مالی از مراجعه به پزشک خودداری نکند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه