رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در پایان سال ۹۷ به شرح جزئیات برنامه بودجه شهرداری مشهد در سال آینده پرداخت.
به گزارش ایسنا، بتول گندمی، در نشست خبری رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد که در اتاق جلسات شورای شهر مشهد برگزار شد عنوان کرد: در بخش درآمدهای ساختمانی، مهمترین کدهایی که شهروندان با آن بیشتر سروکار دارند، کد عوارض نوسازی است. پیشبینی ما در سال ۹۷، ۷۵ میلیارد تومان بود که ۶۵ میلیارد تومان در اصلاح انجام شد که حدود دو از آن درصد بود. در سال ۹۸ هم باز هم همان پیشبینی ۷۵ میلیارد تومان را برای نوسازی داریم که سهم آن از کل بودجه یک درصد است.
عوارض و نوسازی
وی افزود: از منظر سرانه ما در سال ۹۷، در بخش عوارض و نوسازی، میانگین سرانه هر شهروند ۲۴ هزار و ۸۰ تومان بود و در سال ۹۸ به ۲۳ هزار و ۶۲۸ تومان میرسد، ما در بخش عوارض نوسازی کاهش اندکی داریم. عوارض نوسازی را براساس ابلاغیه هیئت وزیران که معمولاً در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت انجام میشود اعلام میکنیم که نگاه افزایشی هم برای آن دولت نداشتهاست. این سرانه برای یک سال در بخش عوارض و نوسازی است.
از محل تخلفات و عوارض ساختمانی و امثال آن
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در حوزه تخلفات در سال ۹۷ در کل درآمد شهرداری، ( آلبوم عمومی، آلبوم اقتصادی، سازمانها) ۸۵۱ میلیارد تومان پیشبینی شده، که ۲۵ درصد از سهم آن بودهاست. اما در سال ۹۸، هزارو ۸۴ میلیارد تومان پیشبینی درآمد از محل تخلفات داریم، که ده درصد سهم آن بودهاست. در بخش عوارض ساختمانی و امثال آنها، در سال ۹۷، هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان که سهم آن ۳۷ درصد است؛ در سال ۹۸ پیشبینی ما از محل عوارض ساختمانی، صدور پروانه و غیره هزار و هشتصد و ۵۷ میلیارد تومان یعنی ۲۲ درصد است و دلیل آن، توسعه در برخی از مناطق شهرداری است که رخ میدهد. مشوقهایی که تنظیم شده و محرکهایی که در بخش دیگهای از مناطق در برنامه شهرداری و برنامه ۴ ساله دیده شدهاست.
هزینههای جاری و نگهداشت شهر
گندمی با اشاره به اینکه«ما عمدتا دو بخش هزینه را در شهرداری و به طور عام در مورد آن صحبت میکنیم»، گفت: هزینههای جاری و هزینههای عمرانی و آلبوم شهری معمولا در سه عنوان ذکر میشود. در بحث هزینههای جاری و نگهداشت شهر در سال ۱۳۹۷هزار و سیصد و۶۷ میلیارد تومان، ۱۹ درصد بودجه برای هزینه جاری نگهداشت شهر بودهاست، اما در سال ۹۸ این عدد به هزار و ششصد و پنجاه و سه میلیارد تومان یعنی ۲۳ درصد رسیدهاست.
وی ادامه داد: ما در آلبوم اقتصادی، اعتبارات عمرانی و بازپرداخت تسهیلات را میبینیم. هزینه جاری در آلبوم اقتصادی نداریم و زمانیکه صحبت از اعتبارات هزینهای میکنیم ملاک ما آلبوم عمومی است؛ براین اساس سرانهای که شهرداری برای هر شهروند سالانه هزینه میکند در نگهداشت شهر در سال ۹۷، ۴۳۰ هزار و ۶۵۱ تومان و این عدد در سال ۹۸ به ۵۱۰ هزار و ۶۹۸ تومان رسیدهاست.
پروژههای عمرانی
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: در بخش هزینههای پروژههای عمرانی، در سال ۹۷، ۸۱ درصد از اعتباراتمان عمرانی بوده، ولی در سال ۹۸ این عدد به ۷۷ درصد رسیده، در حالیکه افزایش اعتبارات عمرانی داریم اما چون عدد بودجه بیشتر شده، سهمش را کمتر میبینیم.
گندمی اظهار کرد: در بخش عمده هزینههای عمرانی، ما در احداث کمربند، خیابانهای اصلی و فرعی و آسفالت، ۳۱۶ میلیارد تومان پیشبینی کردهایم. ۸ درصد، در احداث سالنهای ورزشی و فرهنگسراها که ۳۹ میلیارد تومان پیشبینی کردیم حدوداً یک درصد است. سه سالن ورزشی در مناطق ۲، ۸ و ده و سه فرهنگسرا هم در مناطق دو، ۵ و هفت در برنامه برای احداث وجود دارد.
توسعه زیرساختها
وی افزود: در توسعه زیرساختهای شهر هوشمند، ۶۹ میلیارد تومان پیشبینی کردیم؛ معادل ۲ درصد از کل اعتبار. در حوزه المانهای هنری، ۱۳ میلیارد تومان یعنی ۳ دهم درصد پیشبینی شده. ۵۰ میلیارد تومان در خرید تجهیزات کنترل ترافیک، یعنی ۱ درصد پیشبینی شده. ۹۰۴ میلیارد تومان برای احداث خطوط مترو در بودجه پیشبینی شده که سهمش از کل ۲۱ درصد است. لازم به ذکر است که هزینه احداث هر ۱ کیلومتر احداث مترو، ۳ برابر شده، با توجه به افزایش قیمت و شرایط اقتصادی و ۲۵۰ میلیارد تومان به۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافتهاست. در خط سه اتمام تونل را داریم و سه ایستگاه را در دستور کار داریم، شهدا، بابالجواد و پایانه. اما بیشترین بحث ما اتمام خط دواست که خط دو فردا قرار است تا جام عسل که به اتمام رسیده، آزمایشی استفاده شود و پایان خردادماه به جام عسل برسد و تکمیل ایستگاهها در دستور کار قرار دارد.
پارکها و کمربند سبز، اتوبوسرانی و آتشنشانی
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با اشابه به اینکه «در بحث پارکها و کمربند سبز، ۲۵۰ میلیارد تومان معادل ۶ درصد پیشبینی شده»، گفت: پارکینگهای عمومی ۱۰۴ میلیارد تومان، ۲ درصد خرید اتوبوس و نوسازی واگان پیشبینی ما،۴۴ میلیارد تومان بوده است. احداث ایستگاه و تجهیزات آتشنشانی، ۶۲ میلیارد تومان پیشبینی شده و برای سال ۹۸ ساخت سه ایستگاه، شهدا، پایانه، بابالجواد، در دستور است که در مناطق ۵، ۷ و ۱۰ خواهد بود اینها عمده اعتبارات در بخش عمرانی بود.
گندمی در بخش هزینههای جاری و نگهداشت شهر، بیان کرد: چند کد مهم است. در بخش رفت و روب و تنظیف شهری، در سال ۹۷ ۲۲۱ میلیارد تومان هزینه کردهایم، تقریبا سرانه هر شهروند، ۷۰ هزارتومان و در سال ۹۸، ۲۸۱ میلیارد تومان شده که سرانه به ۸۷ هزار تومان هرشهروند رسیدهاست. در نگهداری فضای سبز و پارکها در سال ۹۷، ۲۰۹ میلیارد تومان هزینه کردهایم، سرانه هرشهروند، ۶۶ هزار تومان است. این رقم در سال ۹۸، به ۲۶۳ میلیارد تومان رسیده که سرانه هر شهروند،۸۱ هزار تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: درسال ۹۷ در عملیات امداد و اطفا حریق هزینه جاری که برای هر شهروند بوده،۱۳۴ میلیارد تومان، سرانه هر شهروند۴۲ هزار تومان بوده و برای سال ۹۸، ۱۵۹ میلیارد تومان پیشبینی شده، که این سرانه حدودا ۴۹ هزار تومان است.
در سال۹۷ بخش یارانه پرداختی، بابت جابجایی مسافر با اتوبوس و قطارشهری ۲۷۷ میلیارد تومان یارانه پرداخت کردهایم، یعنی سرانه ۸۷ هزار تومان به ازای هر شهروند، یارانه پرداخت شده. برای سال ۹۸، ۳۱۷ میلیارد تومان، پیش بینی کردهایم که سهم سرانه هر شهروند ۹۸ هزار تومان خواهد بود، این درصورتیاست که افزایش قیمت نداشته باشیم و عمده این هزینه در نگهداری و تجهیزات و تعمیرات اساسی، قطعات و لاستیک باشد. که بعضا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشتهاند، شاید این بحث مطرح شود که ما افزایش قیمت سوخت نداریم، چرا باید افزایش قیمت بلیط داشتهباشیم؟ بهای تمام شده بلیط در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بر خلاف پیشبینی ما افزایش چشمگیری داشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در ابتدای سال پیشبینی ما این بود که بهای تمام شده بلیط ۱۲۰۰ تومان باشد اما الان به بیش از ۲۴۰۰ تومان به ازای هر سفر شهروند با اتوبوس است که بخشی از آن را از شهروند میگیریم و بخش دیگری را شهرداری از منابع درآمدی خودش پیگیری میکند.
و ی افزود: ما در بخش مشارکتها و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی ۵۶ میلیارد تومان در سال ۹۸ پیشبینی کردهایم و در بخش ورزشهای همگانی ۲۶ میلیارد تومان. در حوزه نظارت بر ساخت و سازها و جلوگیری از ساختوسازهای غیر مجاز ۶۰ میلیارد تومان. در بخش ترویج فرهنگ شهروندی ۷۷ میلیارد تومان پیشبینی شده، اینها عمده کدهای هزینههای جاری ما بود.
گندمی در خصوص تحقق بودجه سال ۹۸ گفت: اگر شرایط بر اساس شش ماهه دوم سال ۹۷ باقی بماند و تغییرات ارزی شدیدی نداشته باشیم و تغییرات اقتصادی و تورم بر اساس همان ۳۵ تا ۴۰ درصد باشد، پیشبینی میکنیم که بتوانیم مشابه سال ۹۷ مشکل چندانی با کسب منابع درآمدی نداشته باشیم، اما اگر تعییرات شدید در حوزه تورم و ارز داشتهباشیم، قطعا باید تجدید نظر کنیم و برای این بخش هم پیشبینیهای لازم انجام شده.
وی مطرح کرد: ما زمانیکه برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ را تدوین میکردیم، سه حالت و یا سه مدل را در بحث منابع درآمدی به ما پیشنهاد دادند که نگاه بدبینانه را انتخاب کردیم و در سال ۹۷ هم برخلاف پیشبینی پایان سال ۹۶ تغییرات شدیدی داشت اما تلاش مجموعه مدیریت شهری و استفاده ازاین فرصت که در شرایط سخت هم میشود فرصتهای زیادی را احیا کرد، وضعیت شهرداری را نسبت به گذشته رو به رشد نشان داد.
گندمی با بیان اینکه«در سال ۹۸، پیشنهاداتی از طرف کمیسیونهای تخصصی آمد»، گفت: در زمان بررسی بودجه پیشنهادها، ۵۲ میلیارد تومان افزایش هزینههای جاری بود و ضمن اینکه سقف پیشنهادی را افرایش ندادیم در هزینههای جاری شهرداری تقریبا ۵۲ میلیارد تومان هم کاهشی عمل کردیم. مدیریت هزینه را یکی از راهکارهای موثر میدانیم، این سیاست را شورا از ابتدای حضور خودش به مجموعه شهرداری تکلیف کرده . محاسبه بهای تمام شده، تمام خدماتی که شهرداری ارائه میکند جزو تکالیفی بوده که در تبصره ۱۱ مورد تاکید بود.
وی ادامه داد: یکی از شکافهایی که معمولا وجود دارد و مورد نقد کارشناسان و خبرگان است، این است که باید در این بخشها باید ورود جدیتری داشتهباشیم و بهای تمام شده را احصا کنیم بر اساس بهای تمام شده، خودمان را تنظیم کنیم این را هم در سال ۹۷ بخش زیادی را مدیریت شهری پیگیری کرده و در دستور کار سال ۹۸ هم وجود دارد.
گندمی در خصوص درآمدهای پایدار شهرداری و کاهش هزینهها تصریح کرد: در بخش درآمدهای پایدار، شاید یکی از مشکلات اساسی این باشد که در حوزه قانونگذاری، تعریفی که قانون اساسی از نظام شورا میکند این است که بتوانیم اداره محلی را برای شهرها و روستاها به شوراها واگذار کنیم. لازمه آن این است که به طور کامل اداره محلی، بجز بخشهای نظامی و انتظامی، درحوزههاییکه قانون اساسی پیشبینی کرده، بتوانیم این اختیار را واگذار کنیم و تصمیمات را در اختیار نمایندگان مردم بگذاریم. قطعا ظرفتیتهاییکه در شهر مشهد است، د ربحث کسب درآمد، با ظرفیتهاییکه در سایر کلانشهرها و مراکز استانها میتواند متفاوت باشد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد خاطر نشان کرد: اما متاسفانه از آغاز به کار شروع نظام شورایی، مجلس شورای اسلامی و دولت، به طور مشخص، در الگوهای متفاوت سعی بر این دارد که کاهش اختیارات شورا را در دستور کار خود قرار دهد. یکی از این بخشهاییکه در اختیار شورا بوده، بحث عوارض و بهای خدمات بوده که اگر اینگونه پیش رویم در بحث کسب درآمدهای پایدار، نمیتوانیم امیدی به شوراها و نظام شورایی داشتهباشیم.
وی افزود: باید منتظر باشیم دولت و حوزه قانونگذاری مجلس چه تصمیمی میخواهند برای نحوه اداره شهرها بگیرند که یکی از آسیبهای جدی جامعه است، باید و نخبگان جامعه کمک بکنند، مجموعه مدیریت شورایی تلاش کند ازاین وضعیت خارج شود و تکلیف خودش را یکبار برای همیشه مشخص کند. آنچه که مجلس شورای اسلامی وضع میکند، به عنوان مثال در بخش مالیات بر ارزش افزوده، همان ابهامات جدی که در این شهر بزرگ دومین شهر جمعیتی ایران با آن روبرو هستیم و اختلاف آماری داریم که برخی از مراکز استانها حداقل در سال ۹۷ بیش از دو برابر آنچه شهر مشهد در بخش مدیریت بر ارزش افرود، کسب کرده، آنها کسب کردهاند.
گندمی عنوان کرد: اطلاعات داده نمیشود، سهمبندیها درست نیست، همه این دلایل ما را به سمتی میبرد که سهم درآمدهایی که براساس برنامه عملیاتی پیشبینی کردهایم، نرسیدهایم. اما ما سعی کردهایم تا از اختیارات خودمان استفاده کنیم. به عنوان مثال در سال ۹۷ بحث عوارض گردشگری و توریسیم مطرح شد که متاسفانه اعلام کردند، سیاست دولت در این بخش برخلاف مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه«در بحث عوارض بانکها که در قانون پیشبینی نشده بود»، گفت: تمام اینها میتواند درآمدهای پایداری باشد. از اواخر سال ۹۶ستاد درآمد پایدار شورای شهر با شهرداری شکلگرفته، در چند حوزه مشخص وارد کار شدند، در بخشهایی کارهای خوبی انجام شده. عمدتا در بخش تعیین بهای تمام شده، کاهش هزینهها افزایش راهکارهای درآمدی برای سازمانها است، امید داریم که این ستاد هم بتواند تلاش کند و سهم درآمدهای پایدار ما را با توجه به ظرفیتهای شهر مشهد افزایش دهد.
وی ادامه داد: اما عمده چالشهای ما در سهم درآمدهای پایدار قوانینی است که در حوزه دولت و مجلس مصوب میشود و این تسلی پیدا میکند. نگاه یکسان و یکنواختی را برای تمام شهرها دارد، شهری با جمعیت ۳ میلیون ۲۶۰ هزار نفری را معادل شهر ۵۰ هزار نفری میبیند که تمام اینها مشکلاتی است که ما دراین حوزه با آن روبرو هستیم.
گندمی در رابطه با افزایش حضور زائر در شهر مشهد اظهار کرد: اینکه حضور زائر را افزایش بدهیم، قطعا آماده کردن شرایط برای پذیرایی از زائربیشترین دغدغه ما بوده که یک بخش آن توسعه زیرساختهای گردشگری و زیارت است که این پیشبینیها صورت بگیرد، دربرنامه عملیاتی پیشبینیهای لازم انجام شده. اما نیاز به یک همکاری بین دستگاهی هم داریم، در حوزه زیارت و گردشگری دستگاههای متفاوتی در سطح شهر مشهد فعال هستند که سعی کردیم تا تعاملاتمان را با آنها افزایش دهیم و هماهنگی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با قیمت تمام شده بلیط اتوبوس و قطارشهری، مطرح کرد: سیاستی را که شورا دارد که شهرداری به آن بپردازد، راههای تمام شده را بر اساس بعد مسافت به آن بردازند و مطالعات اجتماعی آن صورت گیرد و همچنین تخفیفهایی که بتوانیم برای اقشار خاص داشتهباشیم، منتظر بودیم که شهرداری در پایان سال ۹۷مطالعات خودش را کامل کند که متاسفانه این اتفاق رخ ندادهاست .
گندمی بیان کرد: پیشبینی ما این است که سه ماهه اول سال، این سیاست شورا و مطالعات شهرداری به سمت عملی شدن برود. ما ناچارا مجبور به افزایش بهای تمام شده بودیم، به دلیل اینکه بهای تمام شده افزایش چشمگیری داشتهاست. بهای تمام شده ۱۲۰۰ تومانی که برای پایان سال ۹۷ پیشبینی میکردیم در شش ماه دوم به ۲۴۰۰ تومان رسیده و بهای تمام شده برای شهرداری به دوبرابر رسیدهاست.
وی ادامه داد: اما درمورد افزایش قیمت بلیط اتوبوس آنچه که در کمیسیون تخصصی نهایی شد ۶۵۰ تومان برای بلیط اتوبوس بود، که با وجود تمام این بحثها یارانه پرداختی ما در حوزه حملونقل به ۳۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده. در این حوزه سیاست ما این است که تعداد ناوگان را افزایش دهیم. نوسازی در دستور کار قرار گرفته. اتوبوسی که در سال ۹۶، ۶۵۰ میلیون تومان خریداری میشد در سال ۹۷ به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، درحوزه خرید اتوبوس این امکان برای ما وجود نداشت که بتوانیم پیشبینی داشتهباشیم.عددی که الان در بودجه گذاشتهایم ۴۴ میلیارد تومان است که مبلغ ناچیزی است. و در حال حاضر هم تمرکز ما برروی نوسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوسی است که الان در سیستم فعال نیستند و نیاز به تغییرات اساسی دارند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: یک تبصره و تکلیف هم به شهرداری داده شد که برای استفاده از طرفیت بخش خصوصی، خرید اتوبوس و فعال شدن در این حوزه ما بتوانیم زمینه تسهیلات را افزایش دهیم به گونهای که چهاردرص این تسهیلات را بخش خصوصی بپردازد.تفاوت بهره ۴ درصد تا ۱۸ درصد را پیشبینی کردیم که شهرداری به عنوان کمک به بخش خصوصی د رراستای ازای تعداد ناوگان خودش پیشبینی کند و امیدوارم با توجه به این شرایط اقتصادی و افزایش قیمتها بتوانیم بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و تعداد اتوبوسهایی را افزایش دهیم. تمام تلاش این بود که افزایش قیمت نداشته باشیم اما این امر ناچارا و الزاما صورت گرفته و چارهای وجود نداشت که ما حداقل یکچهارم بهای تمام شده را از شهروند بتوانیم دریافت کنیم.
گندمی دررابطه با بودجه ورزشی گفت: سیاست شورای پنجم، در حمایت از شورای قهرمانی و همگانی بوده و هست ودر آغاز به کار شورا اعلام کردیم که چون یکی ازمتغیرهای اصلی برای افزایش نشاط اجتماعی ورزش است، پس نگاه ما درحمایت از ورزش بودهاست، بخش نشاط اجتماعی که در حوزه ورزش قهرمانی کلید میخورد و سعی کردیم حمایتهای خودمان را درسال ۹۷ از این تیمها داشتهباشیم.
وی ادامه داد: پیشبینی ما در سال ۹۷ برای ورزش قهرمانی با اتفاقاتی که رخداد تفاوت پیدا کرد، به عنوان مثال اتفاقاتی که برای تیم پدیده رخداد، و ظرفیتی که در لیگ فوتبال باقی مانده بود، سمت و سو به صورتی بود که این پیشبینی نشده بود ما برای دو بخش فوتبال و والیبال اعتبارات زیادی بزاریم. اما مشخصا برای تیم پدیده جلسهای را با حضور تمام اعضای شورا و شهردار سابق تصمیماتی گرفته شده و این بحثی که از پدیده حمایت کنیم و بخشی از بدهیها در آغاز مسابقات پرداخت شد. عمده پرداختی ما در حوزه قهرمانی به دو تیم پیام و پدیده بوده، اما از تیمها و هیئتهای دیگری هم در حوزه مردان و زنان انجام شده و چیزی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ هزینه شدهاست.
گندمی مطرح کرد: به دلیل اینکه از نظرات همه حوزه ورزشی داشته باشیم و ظرفیتی مغفول نماند و عدالت جنسی رعایت شود، آییننامهای در حال تدوین و بررسی است، که در این آییننامه نحوه حمایت ما از حوزه ورزش و قهرمانی مشخص میشود. در حال حاضر ما در آلبوم بودجه شهرداری ۵ میلیارد تومان برای حمایت از ورزش قهرمانی گذاشتیم اما قطعا با توجه به عملکردی که ما در سال ۹۷ داریم این باید افزایش پیدا کند که منوط به تصویب همان آییننامه است. که در صورت تصویب سهم کمکی که باید در حوزه باشد را مشخص میکنیم و فرآیند تعریف میشود که از این حالتی که در این یکسال دو سال داشتیم خارج شویم.
وی افزود: ما معتقدیم بر اساس ازریابیها و کارشناسیهایی که خود صاحبنظران حوزه ورزش دارند، اتفاق بزرگ و چشمگیری در بحث حمایت از تیمهای قهرمانی صورت گیرذ، این تحول چشمگیر در حوزه نشاط اجتماعی خودش را نشان میدهد و میخواهیم از تمام ظرفیتهای ورزشهای قهرمانی بهرهمند شوند.
گندمی در خصوص بودجه شهرآرا خاطر نشان کرد: شهرآرا هیئت مدیره دارد شورای مشخص دارد، زمانیکه از بودجه موسسه شهرآرا صحبت میکنیم با بودجه روزنامه شهرآرا فرق میکند و انتظار من این است که این دو مورد را یکی ندانند و از هم تفکیک کنند، موسسه شهرآرا، بر اساس مصوبات گذشته شوراهای قبل تکالیفی را برای خودش در نظر گرفته و بر اساس اساسنامه خودش انجام میدهد و میتواند به آنها برسد و کسب درآمد کند. اتفاقی هم خارج از چارچوب دراین یک سال و خوردهای نیوفتادهاست.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد خاطر نشان کرد: مجوزویژهنامههایی را درفرآیندهای قانونی گرفته، به جمع مجموعهای که منتشر میکند، این مجموعهها اضافه شده. قطعا باید برای کسب درآمد برای پرداخت هزینههایش تلاش کند. آنچه که مهم است، ما در بودجه ۹۸ تا ۹۷ شهرآرا رشد زیادی نداشتهایم، تاکید میکنم، من در مورد موسسه شهرآرا صحبت میکنم، نه روزنامه شهرآرا. روزنامه شهرآرا یکی از آن مجموعه هاست. ما ۱۴ درصد بودجه شهرآرا را نسبت به سال۹۸ افزایش دادیم سهم درآمدی که محل شهرداری بودهاست، یک میلیارد و ۶۰۰ تومان، حدود ۲ میلیارد است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اما براساس اساسنامهای که دارد میتواند کسب درآمد کند ودرمناقصهها شرکت میکند و قانونا کنترلها و نظارتهای لازم صورت میگیرد، تاکید کردهایم براساس مصوبه سال اصلاح بودجه در سامانه ثبت کنند و چون تمام قراردادها را در سامانه فاش بارگذاری میکنیم، احتمالا در اردیبهشتها میتوانند مردم به کلیه قراردادهاییکه در سازمانها انجام میشود از جمله این موسسه دسترسی داشتهباشند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه چرا به مدیران خانم در حوزه معاونتها و مدیران هنوز انتخاب نشدهاند و یا سهمی داده نشده، گفت: شهردار اخیرا در مصاحبهای گفته که یکی از معاونین خودش را در سال ۹۸ خانم میگذارند، این وعدهای بوده که از برنامهشان درشورا دفاع کردند به اعضای شورا دادند. من هم درهفته بزرگداشت مقام زن از ایشان خواستم تا به وعدهشان عمل کنند وامیدواریم که این خبر خوش را اوایل سال بدهند.
وی افزود: همچنین انتظار دارم که در بخش انتخاب مدیران عامل سازمانها ظرفیت خانمهای توانمند را دراین بدنه تخصصی شهرداری، استفاده کنند. اما بعضا خیلیها بحث را به این ربط میدهند که بزرگانی شاید در این بخش دغدغهها و نگرانیهایی دارند اما من چیزی نشنیدهام و باید در این مورد گفتگو کنیم. وقتی در مردانهترین کار، صنعت، رئیس سازمان صنعت و معدن یک خانم است پس خانمها میتوانند در حوزه اداره یک منطقه، محله و سازمان نقش داشتهباشند اما بیشتر اینها شیطنتهای جمع خاصی میدانم که همواره در جهت بهرهمندی تخصص پنجاه درصد از جامعه مخالفت میکنند.
گندمی در رابطه با کسری بودجه خاطر نشان کرد: در زمان بررسی لایحه اصلاح بودجه شهرداری، بحث کسری بودجه مطرح نشد و امیدواریم با فرایندی که شهرداری دارد بتواند همان عملکردی که در سال ۹۶ داشته و حتی مطلوبتر داشته باشد و با کسری بودجه مواجه نشویم. پیشبینی ما این است که مشکلی در این زمینه بوجود نخواهد آمد.
اما در بخش بدهیهای شهرداری، شاید یکی از نکات مهم این بود که در رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سال ۹۷ وارد کلید زدن پروژههای عمرانی بزرگ نشدیم و توقع خودمان را در این گذاشتیم که بتوانیم حوزه بدهیهای شهرداری را تا حد زیادی سامان دهیم این به منزله پرداخت تمام بدهیها نیست اما تعیین کردیم بخشی از بدهیها را تامین کنیم.
گندمی بیان کرد: درنقاطی مانند صلحنامهها و تملکی که درگذشته انجام شده بود حدود ۲۳۰ صلحنامه که شهروندان از شهرداری طلب داشتند املاکشان در مسیرپروژههای عمرانی قرار گرفته بود تعیین تکلیف کردیم. درحوزه بدهیها به بانکها بخش زیادی را مشخص کردیم تاکید میکنم که به منزله پرداخت کامل نیست، توافقاتی صورت گرفته با این نگاه که اگر ما تعیین تکلیف نمیکردیم روزشمار سودی که تعلق میگرفت خودش منجر به افزایش حجم بدهیهای ما میشد اما از ظرفیتهاییکه در اختیار داشتیم در راستای کاهش بدهیها و یا تبدیل به تسهیلات انجام دادیم و جلوی افزایش سود و بدهی را گرفتیم.