بررسی ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در آذرماه

  • ۹ ماه قبل
  • 0

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: برای آذرماه ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در فهرست میراث ناملموس جهانی را در دستور کار قرار دارد.

مصطفی پورعلی امروز ۱۱ مردادماه، در نشست هم‌اندیشی شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی در مشهد که در هتل جهان برگزار شد، اظهار کرد: در این برنامه از سلسله جلسات شورای ملی ثبت آثار که خارج از تهران برگزار می‌شود قرار است ۷۰ اثر ویژه خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرد. چند پرونده موضوع حریم نیز وجود دارد که بررسی می‌شود. امیدواریم تعداد قابل توجهی از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شود.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی برحسب وظیفه سازمانی خود و به دلیل اهمیتی که میراث خراسان دارد، توجه ویژه‌ای به موضوع ثبت آثار در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی دارد، عنوان کرد: موضوع ثبت جهانی در این فرایند مدنظر است و چند پرونده در خراسان رضوی در حوزه ثبت‌های جهانی داریم.

پورعلی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی ثبت جهانی بارگاه حضرت رضا(ع) است که شاید برای کشور چیزی مهم‌تر از این موضوع نباشد. اگر مقامات استانی هم‌افزایی کنند می‌توانیم امسال پرونده بارگاه منور رضوی را برای فهرست میراث جهانی ارسال کنیم. برای آذرماه نیز ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس زیارت رضوی در فهرست میراث ناملموس جهانی را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: در حوزه میراث ملموس نیز درخواست ما این است که اگر تولیت آستان قدس رضوی همراهی کنند، مجموعه بارگاه حضرت رضا(ع) به عنوان نامزد معرفی شود و در اولویت قرار گیرد. همچنین تعدادی از آثار تاریخی استان از جمله کاروانسراها در پرونده ویژه مجموعه کاروانسراها مطرح است.

وی بیان کرد: پرونده منظر فرهنگی کلات نادری هم حائز اهمیت ثبت جهانی است که می‌تواند در برنامه‌های آتی کشور قرار گیرد، برای ما نیز بسیار مهم است و در اولویت قرار دارد. این موضوع امروز رسیدگی خواهد شد. قول مساعد می‌دهیم در آینده نزدیک پرونده آن تکمیل و برای یونسکو ارسال شود. ممکن است موانعی وجود داشته باشد که نیازمند همکاری مقامات استانی است.

پورعلی ادامه داد: ما تعیین حریم منظر فرهنگی کتیبه نادری را انجام داده‌ایم، آثار بسیار کمی از دوره افشاریه در کشور داریم. اگر همکاری خوبی توسط شهرستان کلات و استان انجام شود، می‌توانیم در ۲ سال آینده ثبت جهانی منظر فرهنگی کلات نادری را مدنظر قرار دهیم.

در ادامه جلسه سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی همیشه دارای اهمیت و تمدن بوده و با وجود دست‌یافته‌های حاشیه کشف‌رود کمتر به تمدن شرق توجه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سطح مدیران استان مطالبه‌گری زیاد شده است، این جلسه در راستای ثبت آثار تاریخی ملموس و ناملموس کمک‌کننده خواهد بود و در ادامه نیز می‌توان از مراجع قضایی کمک گرفت.

موسوی خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت میراث فرهنگی بیش از ۲۰۰۰ اثر ثبت شده و در این جلسه پرونده ۷۰ اثر در استان تکمیل شده که شامل ۱۹ بنا و ۵۱ محوطه است..

منبع:ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *