آب ۶۳ روستا در شهرستان مشهد با تانکر تأمین می‌شود

  • ۹ ماه قبل
  • 0

فرماندار مشهد با بیان اینکه نظارت ناقص دهیاران بر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و خارج از بافت باعث شده تا در مسئله تأمین نیاز آبی خانواده‌هایی که در برخی روستا‌های شهرستان زندگی می‌کنند، مشکلاتی به وجود بیاید، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۳ روستا در شهرستان درگیر تنش آبی جدی هستند که از این میان آب ۶۳ روستا با تانکر تأمین می‎‌شود.

نهمین جلسه قرارگاه عملیاتی پایش آب با حضور محسن داوری، فرماندار مشهد، حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، صبح امروز، ۱۵ مرداد، به میزبانی اتاق جلسات شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد.

آبرسانی به روستا‌ها در اولویت امور

فرماندار مشهد در این نشست با بیان اینکه نظارت ناقص دهیاران بر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و خارج از بافت باعث شده در مسئله تأمین نیاز آبی خانواده‌هایی که در برخی روستا‌های شهرستان زندگی می‌کنند، مشکلاتی به وجود بیاید، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۳ روستا در شهرستان درگیر تنش آبی جدی هستند که از این میان آب ۶۳ روستا با تانکر تأمین می‎شود.

 

داوری تأکید کرد: طبق گزارش‌های رسمی در برخی روستا‌های بزرگ شهرستان، فقط در یک روستا بیش از هزار انشعاب غیرمجاز و خارج از بافت شناسایی شده است. علاوه بر این محدودیت مالی در برخی روستا‌ها همچون سلطان‌آباد، کورده، راک، سرغایه، انداد، ده‎غیبی، بش‎ساروق و چند روستای دیگر در اجرا و بهره‎برداری از پروژه‎های آبرسانی بر ابعاد ماجرا افزوده و بعضی از روستا‌هایی هم که از نعمت آب شرب بهره‌مند هستند، با استفاده از این منبع برای مصارف غیرشرب نظیر دامداری در جریان هدررفت آب در شهرستان نقش دارند.

وی افزود: در شرایطی که از ۳۳۷ روستای بخش مرکزی شهرستان، ۲۲۷ روستا بالای ۱۰ خانوار جمعیت دارند، این قابل‌قبول نیست که ۲۱۵ روستا از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند باشند و در ۱۲ روستا دچار مشکل باشیم. حق اهالی این روستا‌ها بر ما آن است که حتی به قیمت افزایش هزینه‌ها، حق آن‌ها در بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم برآورده کنیم. به همین دلیل، قرار شده تا شورا‌های اسلامی روستا و دهیاران همگی پای‌کار بیایند و با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، شرایط لازم را برای اجرای پروژه‌ها فراهم کنند.

رسیدگی به ۶۷ انشعاب غیرمجاز شهری

داوری در واکنش به اضافه برداشت و فعالیت غیرقانونی برخی باغ‌تالار‌های تصریح کرد: فعالیت باغ‌تالار‌های غیرمجاز در برخی نقاط شهرستان، یکی از دلایل اصلی محدودیت آبرسانی به روستا‌های پیرامونی است. به همین دلیل، هر باغ‌تالار‌های که با اضافه برداشت آب در شبکه مشکل ایجاد کند و زمینه‌ساز تخریب شبکه لوله‌ها شود، در ابتدا اشتراک آب آن قطع خواهد شد و حتی حکم به قلع تالار غیرمجاز خواهیم گرفت.

وی تأکید کرد: در جلسه گذشته یکی از مصوبات مهم قرارگاه عملیاتی پایش آب مربوط به شناسایی و برخورد با آن دسته از پیمانکاران شهرداری بود که در پروژه‌های خود از انشعابات غیرمجاز استفاده می‌کنند. به همین دلیل، کارگروه شناسایی قرارگاه به‌طور کلی ۴۵ انشعاب غیرمجاز مربوط به آبیاری فضای سبز و ۲۲ انشعاب غیرمجاز در حوزه‌های دیگر شناسایی شده‌اند که روال قانونی در قطع انشعاب و برخورد با متخلفان در جریان است.

فرماندار مشهد بیان کرد: بنابر مصوبه رسمی قرارگاه عملیاتی پایش آب، مقرر شده میزان مصرف همه اشتراکات پرمصرف شهرستان از ادارات گرفته تا برج‌های مسکونی و مراکز رفاهی و ورزشیموردرصد و پایش قرار بگیرد و گزارش مصرف هفتگی آن‌ها در جلسات قرارگاه اعلام شود. فعالیت ۱۹۷ کارواش پرمصرف در مشهد نیز تک‎تک با حضور رئیس اتحادیه و نماینده‌ای از فرمانداری موردرسیدگی قرار خواهد گرفت.

هشدار به ۳۵۰۰ مشترک پرمصرف مشهدی

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: مسئله تعرفه اندک حق انشعاب‌های روستایی باعث شده تا ایجاد شبکه‌هایآبرسانی در برخی روستا‌ها که مشکل دسترسی داشته و یا از منابع زیرزمینی محدودی برخوردار هستند، با مشکل جدی مواجه باشد. در این باره، باید این ناترازی اعتباری از محل تخصیص بودجه تأمین شود تا بنابر دستور فرماندار مشهد، موضوع آبرسانی در هر شرایط در اولویت امور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مسئله قطع اشتراک پرمصرف‎ها در هفته گذشته با شناسایی و مهلت‎دهی به ۳۵۰ مشترک پرمصرف مشهدی انجام شد که خوشبختانه نیمی از این تعداد، الگوی مصرف خود را به استاندارد بهینه رساندند و بنابراین برای مابقی مشترکین، دستور قطع اجرا شد. در هفته جاری هم ۳۵۰۰ مشترک پرمصرف دیگر شناسایی شده‎اند که هم‎اکنون در دوره مهلت کاهش مصرف آن‎ها هستیم و حداکثر تا پایان هفته جاری، آن دسته از مشترکانی که از این بین نتوانند مصرف خود را با الگو تطبیق بدهند، قطع اشتراک خواهند شد.

منبع:شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *