مرگ های وحشتناک تا درگیری های خونبار!

  • ۳ سال قبل
  • 0

سیر صعودی پرونده مرگ های وحشتناک و افزایش آمار نزاع در خراسان رضوی، بسیار نگران کننده است.
۵۵ هزار پرونده نزاع
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: سال گذشته حدود ۵۵ هزار پرونده نزاع در پزشکی قانونی تشکیل شده که آماری تکان دهنده است به همین دلیل مدیران و برنامه‌ریزان کشور، رسانه ها و انجمن ها باید به میدان بیایند تا درباره موضوع خشم و عصبانیت و ریشه های آن در جامعه واکاوی صورت گیردچرا که این گونه آسیب های اجتماعی، پیامدهای خطرناکی به دنبال دارد. دکتر آریا حجازی با اشاره به سهم ۱۱ درصدی خشونت های خانوادگی از آمار نزاع افزود: این موضوع یکی از چالش های اساسی در پزشکی قانونی است که توسط کارشناسان بررسی می شود اما پزشکی قانونی قدرت اجرایی ندارد و تنها می تواند با بیان این آمار نگران کننده، تلنگری را در جامعه ایجاد کند.
وی در عین حال با توجه به آمار مجروحان با سلاح گرم که در سال ۹۹ با رشد ۷۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ روبه رو بود، تصریح کرد: اگرچه این رق م در دو ماه ابتدایی امسال با کاهش ۸۰۰ درصدی روبه رو شده است اما قاچاق این گونه سلاح‌ها به کشور باید زیر ذره بین مسئولان مربوط قرار گیرد و از سوی دیگر نیز در اعطای مجوزهای سلاح شکاری باید سخت‌گیری های ویژه ای وجود داشته باشد تا هر کسی به راحتی نتواند سلاحی را تهیه کند که در هنگام خشم و عصبانیت فاجعه به بار بیاورد.
رشد ۴۵ درصدی مرگ های وحشتناک
این مقام مسئول در حالی که از فوت بر اثر سوختگی به عنوان «مرگ های وحشتناک» یاد می کرد به افزایش ۴۵ درصدی این گونه مرگ های دلخراش در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۵۶ نفر بر اثر عوارض ناشی از سوختگی جان باختند که اجساد آنان در پزشکی قانونی تحت بررسی های تخصصی قرار گرفته است.
۲۵ هزار مجروح تصادف
دکتر حجازی در ادامه این نشست خبری همچنین به معاینه ۲۵ هزار و ۳۷۷ مجروح تصادفات طی سال گذشته در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: حکایت تصادفات نیز در کشور ما به حکایت غریبی تبدیل شده است که عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند اما هیچ گاه به خسارت های هنگفت و آسیب های روحی و جسمی بعد از وقوع تصادفات توجه جدی نشده است .
وی اضافه کرد: روند افزایشی ۶۵ درصدی این آمار در دو ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که محدودیت های کرونایی در کاهش تصادفات نقش بسزایی داشته است.
کلاهبرداران رو دست خوردند!
وی خاطرنشان کرد: پزشکان قانونی هنگام معاینه افرادی که در سوانح رانندگی مجروح شده بودند، ۷۰ پرونده را درحالی مختومه اعلام کردند که برخی کلاهبرداران سعی داشتند با ایجاد تصادف ساختگی و جراحت‌های عمدی از بیمه،خسارت و دیه دریافت کنند که با هوشیاری متخصصان پزشکی قانونی رو دست خوردند و به مراجع قانونی معرفی شدند! دکتر آریا حجازی تصریح کرد: سال گذشته ۹۴۵ نفر در خراسان رضوی بر اثر تصادفات جان باختند که آمار قابل توجهی است و باید برای کاهش آن برنامه ریزی شود.
مرگ ۱۳۰ نفر بر اثر مسمومیت
گزارش خراسان حاکی است: در این نشست خبری که دکتر ناصر غروبی (رئیس بازرسی پزشکی قانونی خراسان رضوی) و دکتر نقش (معاون بالینی و تشریح) حضور داشتند،درباره وقوع دو هزار حادثه حین کار، تجزیه و تحلیل صورت گرفت و سپس دکتر حجازی ادامه داد: برق گرفتگی با ۳۶ مورد مرگ در سال گذشته رشدی ۲۳ درصدی داشت که بیشتر این حوادث مربوط به بی احتیاطی در نصب و راه اندازی کولرهای آبی است. مدیرکل با تجربه پزشکی قانونی خراسان رضوی ۱۳۰ مورد مرگ بر اثر مسمومیت را نیز آماری نگران کننده دانست و افزود: باید برای کاهش این گونه مرگ و میرها فرهنگ سازی شود و رسانه ها آگاهی های لازم را به جامعه ارائه دهند.
سقط جنین و تغییر جنسیت
وی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری از تشکیل هزار و ۲۲ پرونده سقط جنین خبر داد و گفت: برای ۸۱۷ مورد مجوز صادر شده است که خود موضوعی بحث برانگیز است و دستورالعمل های سخت گیرانه ای نیز در این باره وجود دارد. دکتر حجازی همچنین از مراحل طولانی و بررسی‌های دقیق کارشناسی برای تغییر جنسیت افراد معروف به «ترنس» سخن گفت که به خاطر پیامدها و عواقب بازگشت ناپذیر آن بسیار مراحل طولانی دارد. وی افزود: این مراحل با وجود متخصصان و کارشناسان به صورت دقیق بررسی می شود و تجزیه و تحلیل‌های روان شناختی صورت می گیرد تا فرد متقاضی تغییر جنسیت با همه ابعاد و زوایای جسمی و روحی و روانی این موضوع به طور کامل آشنا شود و در پایان بعد از حدود دو سال این مجوز صادر می شود.
منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه