کشف ۲۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق

  • ۵ سال قبل
  • 0

ارزش محموله کشف شده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است
 یک گزارش ساده مردمی و پیگیری ماجرا از سوی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی، موجب شد تا یک محموله هزار باکسی سیگار قاچاق کشف و ضبط شود و پرونده این کشف به مراجع قضایی ارجاع و با عوامل این ماجــرا، برخـورد قانونی شود. چند روز پیش، یکی از شهروندان ساکن در خیابان عنصـری طی تماسی با معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مدعی شد افرادی در یکی از خانه‌های مسکونی این محله به صورت مخفیــانه مشغول پخش سیگار قاچاق هستند. درپی تماس این شهروند، مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان با همراهی تیمی از کلانتری محله عنصری و البته با حکم قضایی ورود به منزل، برای رصد و بررسی ماجرا به نشانی این خانه رفتند و موفق به کشف بیش از هزارباکس سیگار قاچاق، با ارزش ریالیِ یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال شدند. مهدی مقدسی در این باره و در گفت‌وگو با صفحه جامعه خراسان رضوی توضیــح می‌دهد: «همه‌ می‌دانیم مصرف دخانیات، از جمله سیگار، عوارض جبران ناپذیر جسمی و روانی به دنبال دارد و این روزها دیگر ضررهای مصرف سیگار بر هیچ کس پوشیده نیست. از طرفی همه‌ از آسیب‌های اقتصادی واردات غیرقانونی اجناس و ورود جنس قاچاق به بازار آگاهیم و یکی از مهم‌ترین وظایف و ماموریت‌های سازمان صمت، مبارزه با ورود و عرضه کالای قاچاق است منتها وقتی سیگار و قاچاق در کنارِ هم قرار می‌گیرند، تبعات منفی ماجرا چندبرابر و نگران‌کننده‌تر می‌شود.»
سیگار قاچاق، خطرناک‌تر از سیگار قانونی
مقدسی در تبیین ضرورت واکنش سریع به توزیع محموله سیگار قاچاق، ادامه می‌دهد: «همه می‌دانیم که استعمال دخانیات عامل ابتلا به انواع سرطان‌هاست، به ریه‌ها آسیب شدید وارد می کند  و موجب وابستگی روانی افراد به دخانیات می شود منتها همه این‌ها، عوارض و عواقب مصرف سیگارهایی است که به صورت قانونی تولید می شوند و نظارت های بهداشتی بر آن ها صورت می گیرد. باید به این نکته اشاره کرد آسیب هایی که مصرف سیگارهای قاچاق به بدن وارد می کند به مراتب بیشتر است  چــرا که به‌تجربه ثابت شده سیگارهای قاچاق  به دلیل این که از فیلتر آزمایش و نظارت‌های قانونیِ رایــج نمی‌گذرند، حاوی توتونِ مانده، نیکوتینِ بالا و محتویات مبهم هستند و دور از ذهن نیست اگر مصرف‌کنندگان را بیش از سیگارهای قانونی، درگیر بیماری و امراض کنند. به  همین دلیل، واکنش سریع و جدی به گزارش‌هایی مبنی بر واردات و توزیع سیگار قاچاق، از اولویت‌های ماست و در این مورد اخیر هم با هوشیاری و در اسرع وقت وارد عمل شدیــم.»
محموله کشف و ضبط شد و عاملان در انتظار تعیین تکلیف هستند
مهدی مقدسی، در تشریح عملیات کشف محموله مذکور، توضیــح می‌دهد: «در این بازرسی و کشف، بیش از هزار باکس سیگار، معادل ۲۰۰هزار نــخ و به ارزش یک میلیارد و چهارصدمیلیون ریــال، از یک منزل مسکونی در خیابان عنصری کشف و محموله ضبط و جهت ضمیمه شدن به پرونده برای بررسی‌های بیشتر  به انبار سازمان تعزیرات منتقل شد. پرونده این ماجرا هم به مراجع قضایی و دادسرای انقلاب ارجاع شده تا برخورد قانونی با عوامل این قاچاق، صورت بگیرد. در بررسی‌های بعدی مشخص خواهد شد آیا این پرونده، یک قاچاقِ سازمان یافته است؟ (به این معنی که بیش از ۳نفر در قاچاق کالا دست داشته‌ باشند) یا یک قاچاق حرفه‌ای است؟ (به این معنی که بیش از سه بار تکرار شده و هر بار، بیش از یک‌میلیون تومان پول جابه جا شده باشد) طبق نتایج به‌دست آمده، با عوامل کالای قاچاق  برخوردهایی از جریمه نقدی تا ۵برابر ارزش کالای قاچاق و حتی حبس خواهد شد. در پایان از همشهریان و هم‌استانی‌هایم می‌خواهم با تعهد و مسئولیت‌پذیری، چشم و گوش سازمان صمت باشند و چنان چه با مواردی شبیه این برخورد کردند با تماس با شماره ۱۲۴ ما را برای آگاهی و بررسی، یاری دهند و به‌شکل غیرمستقیم در مبارزه با کالای قاچاق و تامین امنیت و سلامت جامعه، سهیم باشند.»
منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه