گردشگری سلامت، تابستان امسال در مشهد رکورد می‌زند

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امیدوارم تابستان امسال بسیار خوب باشد، زیرا محدودیتی نداریم. پیش‌بینی من این است که در تابستان ۱۴۰۲ در گردشگری سلامت رکورد بزنیم.

داوود خوش‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آمار گردشگری سلامت در بهار سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال آمار گردشگران سلامت ما در فروردین ماه به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان مسلمان و شیعه بودن بسیاری از گردشگران سلامت مقداری کاهش داشته است اما در اردیبهشت و خرداد رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. در مجموع امسال در بهار حدود ۲۰ هزار گردشگر به مشهد سفر کردند.

وی افزود: این گردشگران به ترتیب برای بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، جراحی‌های چشم و عمل‌های زیبایی مراجعه کرده‌اند. درآمد ما در این ۳ ماه در مجموع دولتی و خصوصی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که سه چهارم در بخش خصوصی و یک چهارم در بخش دولتی حاصل شده است.

خوش‌شکن بیان کرد: امیدوارم شرایطمان در تابستان امسال نیز به خوبی پیش برود؛ زیرا محدودیتی نداریم، محدودیت بیماری کرونا برداشته شده، ماه مبارک رمضان نیست و محرم هم نزدیک است و زائران داخلی و خارجی در این ماه به ویژه در دهه پایانی صفر به مشهد سفر می‌کنند. پیش‌بینی من این است که در تابستان ۱۴۰۲ در گردشگری سلامت رکورد بزنیم.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نظر مسئولان استان این نیست که مشهد به عمل‌های زیبایی معروف شود، بلکه تلاش این است برای درمان‌ بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج معروف شود. ما در حال حاضر در زمینه تجهیزات و ساختمان‌های پیشرفته برای درمان بیماری‌های خاص مانند سرطان که مراجعات زیادی از منطقه به ویژه کشورهای افغانستان و CIS داریم، اقداماتی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: چند بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان داریم. بیمارستان امید به پیشرفته‌ترین دستگاه درمان شیمیایی بیماری‌های سرطان مجهز شده است. در بخش خصوصی نیز بیمارستان ناظران در حال تبدیل شدن به قطب درمان سرطان است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رتبه مشهد در زمینه مراکز درمان ناباروری در کشور در حال افزایش است و بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد شد. مشهد در حال تبدیل شدن به قطب درمان بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج برای گردشگری سلامت است.

خوش‌شکن در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته شده برای فعالان حوزه گردشگری سلامت عنوان کرد: در استان کارگروهی وجود دارد که به شدت از فعالان این حوزه حمایت می‌کند. استاندار، معاون زیارت استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیر کل حج و زیارت هر هفته کارگروهی دارند که مسائل و مشکلات گردشگری را رصد، به تهران منتقل و حل می‌کنند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: امسال مشوق‌های دیگری به گردشگری سلامت اضافه شده که توسط سازمان توسعه تجارت بیان شده است. سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش اتکای به نفت از هر کسی که بتواند ارز وارد و کالایی را صادر کند، حمایت کرده و آنها را تشویق می‌کند. سلامت نیز کالایی خدماتی است و فروش آن ارزآوری دارد، بنابراین از نظر سازمان توسعه تجارت صادرات کالا محسوب می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت تشویق‌های خوبی را در حوزه گردشگری سلامت در نظر گرفته است، تصریح کرد: به مراکز درمانی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت دارند، اعلام کردیم که از مالیات معاف هستند. برای جذب هر بیمار در منطقه ۱۵۰ دلار و از مناطق دور مانند اروپا و آمریکا ۲۰۰ دلار تشویقی پرداخت می‌شود.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اگر فردی قصد ساخت ساختمان و تجهیز آن در گردشگری سلامت را دارد، هزینه ساخت و تجهیزات را سازمان پرداخت می‌کند. اگر فردی قصد شرکت در رویدادهای خارجی مانند نمایشگاه بین‌المللی و معرفی ظرفیت‌های خود برای جذب حوزه گردشگری سلامت را دارد، سازمان توسعه تجارت هزینه‌های این رویداد را پرداخت می‌کند.

خوش‌شکن اضافه کرد: ۱۴ بند قانونی برای تشوق و حمایت از مراکز ارائه خدمات سلامت به گردشگری سلامت در قانون پیش‌بینی شده و ما این مشوق‌‎ها را به مراکز درمانی آموزش دادیم. در سطح استان ۲ نفر از مسئولان بخش خصوصی برای اولین بار عضو کارگروه قرارگاه اقتصاد زیارت و درمان بیماران خارجی شدند که می‌توانند مشکلات خود را در سطح استان مطرح کنند، بخش دولتی نیز از آن‌ها حمایت می‌کند. امیدوارم با این حمایت‌ها صنعت گردشگری سلامت در مشهد مجدد رونق بگیرد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما باید فرهنگ برخورد با زائر یا بیمار خارجی را ارتقاء دهیم و زائر را جدا از ملیتی که دارد تکریم کنیم؛ زیرا هم زائر امام رضا(ع) بوده و شهر امام رضا(ع) شهر امام مهربانی‌ها است و هم اینکه ارز وارد کشور می‌کنند. در دنیا گردشگر سلامت را تکریم می‌کنند؛ زیرا می‌دانند ارزآوری دارد و اقتصاد را رونق می‌دهد. اگر ما در زمینه این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم، وابستگی ما صددرصد از نفت جدا و اقتصاد استان نیز متحول می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *