• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • هشدار بهداشتی دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران جهت پیشگیری از خسارات سیل

هشدار بهداشتی دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران جهت پیشگیری از خسارات سیل

  • ۲ سال قبل
  • 0

در برخی از استان ها و نیز بارش شدید نزولات آسمانی در استان و احتمال وقوع سیل، ضروری است دامداران توصیه ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی را جهت مصون ماندن سرمایه دامی خود اجرایی کنند. رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به مخاطرات سیل، ضروری است تا دامداران نسبت به ذخیره علوفه به میزان کافی در دامداری‌ها و عدم نگاهداری علوفه در قسمت هایی از دامداری که احتمال نفوذ آب دارد اقدام کنند. دکتر محمدرضا بهروزیان، ایجاد راه آب در اطراف دامداری به منظور دفع آب باران و جلوگیری از ورود آب به واحد دامداری، شناسایی واحدهای دامداری غیرفعال در مناطق امن تر جهت تخلیه اضطراری و انتقال دام در واحدهای سیل زده در صورت لزوم و اطلاع رسانی سریع به اکیپ های دامپزشکی از میزان دقیق تلفات دامی و کمک و همکاری جدی در دفن بهداشتی تلفات دامی و خودداری از رهاسازی تلفات در محیط را از دیگر نکات مهم دانست. وی افزود: با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماریهای دامی متعاقب تغییرات آب و هوایی و کمبود مواد غذایی مناسب، همکاری نزدیک با اکیپ های مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی جهت مایه کوبی دامها علیه بیماریهای مختلف ضروری است. وی، پاشیدن مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محوطه دامداری پس از فروکش کردن سیل، سمپاشی جایگاه و بدن دامها در مقابله با انگل های خارجی پس از خاتمه رخداد سیل و همکاری در اعمال مقررات قرنطینه ای وضع شده توسط دامپزشکی منطقه را از دیگر نکات بسیار مهم خواند. بهروزیان در پایان، پیگیری از طریق مقامات مسئول جهت تامین آب سالم و مناسب برای دامها را نیز توصیه نمود.در پایان طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در خراسان رضوی اعلام شد؛
۲۷۰ پرونده قضایی تشکیل و ۹ مرکز متخلف پلمب شد
رقم بازدیدهای گروهای نظارتی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از ابتدای اجرای طرح تشدید نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی تا پایان ماه مبارک رمضان به بیش از ۳۱ هزار و ۷۰۰ مورد رسید.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: در این راستا از ۱۵ اسفند ماه که آغاز اجرای طرح نظارتی دامپزشکی با ۱۱۶ اکیپ و حضور ۲۳۲ نفر کارشناس بوده ۲۷۰ متخلف به مراجع قضایی معرفی و طی مدت یاد شده با نظارت کارشناسان دامپزشکی بیش از ۲۷۵ تن از فرآورده های غیربهداشتی ضبط و از ورود این میزان به بازار مصرف جلوگیری شده است.
دکتر جواد اعلمی افزود: با توجه به ضرورت تامین سلامت و امنیت غذایی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج، حضرت امام رضا علیه السلام، هیچگونه اغماضی در مورد متخلفان نشده و با افرادی که امنیت و سلامت غذایی جامعه را به مخاطره بیندازند با همکاری دستگاه قضایی به شدت برخورد خواهیم کرد و دراین راستا تا کنون، ۹ مرکز عرضه فرآورده های خام دامی، پلمب شده است.
وی گفت: از آغاز اجرای طرح نوروزی دامپزشکی در خراسان رضوی و نظارت این مجموعه بر کشتارگاه های طیور تا پایان طرح، بیش از ۲۹ هزار تن گوشت مرغ از ذبح بیش از ۱۶ میلیون قطعه طیور استحصال شد.
مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به استقبال زائران و مجاوران حریم مقدس رضوی از مصرف گوشت مرغ طی ایام نوروز ماه رمضان و حساسیت این فراورده خام دامی و با توجه به نظارت های انجام شده در تمامی کشتارگاه های طیور استان طی مدت یاد شده ۱۱۷ هزار قطعه از لاشه های طیور کشتارشده نیز به دلیل غیربهداشتی بودن از چرخه مصرف حذف شده و در همین مدت و با نظارت کارشناسان دامپزشکی در استان، ۱۰ هزار تن گوشت قرمز بهداشتی نیز در کشتارگاه های دام استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.
یادآور می شور طرح یادشده از ۱۵ اسفندماه سال قبل آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *