نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در خراسان رضوی افتتاح شد

  • ۲ سال قبل
  • 0

نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و همچنین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مشهد افتتاح شد.

مجتبی خیام‌نکویی در نشست خبری افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود یک ماه از فرمایشات مقام معظم رهبری برای نامگذاری سال جاری به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» می‌گذرد، به همین منظور این سفر به خراسان رضوی صورت گرفته است. انتظاری که مقام معظم رهبری دارند، این است که در سال جاری حداقل شاهد افزایش کمی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقای کیفی آن باشیم.

وی افزود: خراسان رضوی دومین استانی است که معان فناوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات در آن حضور یافته و در جمع فرهیختگان و کسانی که در بخش کشاورزی می‌توانند نقش‌آفرین باشند، در خصوص دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی تمهیداتی اتخاذ می‌کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: در سال جاری دولت مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن یک آیین‌نامه به نام آیین‌نامه حمایت از دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی تصویب شد. مطابق ماده یک این آیین‌نامه وزارت جهاد کشاورزی مکلف است که با همکاری وزارت علوم تحقیقات فناوری به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور را تا ۲۰ درصد تعداد موجود افزایش دهد. همچنین باید ۱۰ درصد فروش محصولات آن‌ها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشاورزی و منابع طبیعی باشد.

وی اضافه کرد: لذا یک تفاهم‌نامه‌ای بین ۲ معاون وزیر جهاد کشاورزی و وزارت علوم امضا شد که بر اساس آن باید بتوانیم ۱۰ پردیس و دهکده فناوری و نوآوری برای استقرار واحدهای فناور در ۱۰ استان کشور ایجاد کنیم. در این میان اولین قرعه به نام خراسان رضوی افتاد و با توجه به آمادگی که در این استان وجود داشت، ما امروز شاهد افتتاح اولین دهکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی هستیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه انتظار داریم در پایان سال بتوانیم سهم مورد انتظار از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را در استان عملیاتی کنیم، عنوان کرد: مهمترین دستاورد این کار این خواهد بود که نیروهای فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی در استان به کار گرفته شوند و از ظرفیت آن‌ها برای تحول و بهره‌وری در بخش کشاورزی به نحو مطلوب در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

خیام نکویی ادامه داد: دومین دستاورد این است که مصمم هستیم یافته‌های این شرکت‌ها را در بخش کشاورزی توسعه دهیم. بنابراین امیدواریم شاهد افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات با ورود نیروهای متخصص به شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش خصوصی باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مهمی در افزایش تولید ثروت ملی و اقتدار ملی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری بازار شرکت‌های دانش‌بنیان نباید فقط در داخل ایران باشد، ادامه داد: هدف‌گذاری بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید در سطح بین‌الملل باشد. اینکه چگونه بتوانیم حوزه بین‌الملل را هدف بگیریم، در گرو این است که استانداردهای اروپایی را به دست بیاوریم. از پارک‌های علم و فناوری می‌خواهم با هماهنگی با معاونت علم و فناوری بخشی از هزینه اخذ استاندارد اروپا را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر استانداردهای اروپا برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود، ۵۰ درصد از هزینه‌های فعالیت‌های آن از طرف پارک علم و فناوری هر استان پرداخت خواهد شد. البته در کنار این یکی از هدف‌گذاری‌های ما ایجاد بازار برای این محصولات در همان ابتدای کار است.

خیام نکویی اضافه کرد: باید توجه داشت دولت الزاما بازار تمام تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌تواند باشد ولی آن مواردی که بازار آن دولت است، می‌توان برای خرید محصولات دانش‌بنیان ترغیب ایجاد کرد تا دولت خریدار تولیدات دانش‌بنیان در شرایط مساوی باشد. البته برای ایجاد رغبت در خرید محصولات دانش‌بنیان توسط آن بخشی که در درون دولت نیست، باید کمک کنیم. به عنوان مثال از حضور و مشات شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های منطقه‌ای حمایت شود. این اقدامات را پارک علم و فناوری انجام می‌دهد. البته به شرطی که محصولات شرکت‌ها استانداردهای اروپا را داشته باشد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *