همایش همیاران وقف و رونمایی از کتاب حاج حسین آقا ملک برگزار شد

  • ۶ ماه قبل
  • 0

همایش همیاران وقف و رونمایی از کتاب حاج حسین آقا ملک روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

در این مراسم مهندس جعفر عباسپور، مدیرعامل سازمان موقوفات ملک اظهار کرد: ۸۶ سال پیش در چنین روزهایی یعنی ششم آبان سال ۱۳۱۶، حسین ملک در دفترخانه ۲۸ تهران با ثبت سند ۷۹۱۶، عمارت پدری خود معروف به کتابخانه ملی ملک را وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) کرد که این موقوفه اولین سلسله از وقف‌های هشت‌گانه او به شمار می‌رود.

مهندس جعفر عباس‌پور ادامه داد: امیدوارم اقدام خیرخواهانه حاج حسین آقا ملک متوقف نشود و رسالت او را ادامه دهیم و در عین حال شاهد افزایش بهره‌وری از موقوفات این واقف گرانقدر باشیم.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک افزود: حسین آقا ملک پیشران و صف شکن وقف فرهنگی بوده و امروز ما رسالت داریم که الگوی حاج حسین های ملک را به ایرانیان و جهانیان معرفی کنیم و شاهد هزاران حاج حسین ملک باشیم.

ایشان با اشاره به لزوم تکریم از همیاران وقف خاطرنشان کرد: در این همایش از نماینده ناظر موقوفات حاج حسین آقا ملک و همچنین منتخب مشاوران، مزارعه کاران، تامین‌کنندگان و بازنشستگان این سازمان که سال‌ها یار و یاور موقوفات ملک بودند، تقدیر شد.

در حاشیه این مراسم از کتاب زندگینامه حاج حسین آقا ملک با حضورجمعی از مسئولین رونمایی شد.

کتاب «حاج حسین آقا ملک؛ شخصیت، اقدامات، خدمات» و حاصل یک دهه پژوهش درباره منابع و مآخذ دوره قاجار به ویژه اسناد آرشیوی است که اطلاعات ارزشمندی درباره زندگی و اقدامات حاج حسین آقا ملک، پدر و پدربزرگ او ارائه می‌دهد که تاکنون در جایی چاپ نشده است.

مدیر عامل سازمان موقوفات ملک، حاج حسین آقا ملک را بزرگ‌ترین واقف آستان قدس رضوی در تاریخ معاصر ایران دانست و افزود: وسعت املاک و مستغلات وقفی او به اندازه‌ای است که گفته می‌شود از زمان صفویه تاکنون رقباتی به این وسعت به آستان قدس رضوی بخشیده نشده است.

جعفر عباسپور با بیان این‌که موقوفات ملک علاوه‌بر وسعت، از تنوع زیادی برخوردار است، گفت: اراضی مزروعی و مسکونی، باغ، عمارت، رودخانه، قنات، کاروانسرا، حمام، مسجد، مدرسه، دکان، سرا، بیمارستان، کتابخانه، موزه و… از جمله رقبات وقفی آن مرحوم به شمار می‌رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *