منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس ایجاد می‌شود

  • ۹ ماه قبل
  • 0

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس در صحن علنی مجلس تصویب شد.

درجلسه علنی روز یکشنبه ( ۱۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن با ۱۶۳ رای موافق، ۳۳ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

درادامه نمایندگان با جزییات ماده واحده لایحه هم موافقت کردند.

پیش از رای گیری نمایندگان موافق و مخالف، کمیسیون اقتصادی و نماینده دولت نظرات خود را در این باره بیان کردند.

احمد دنیا مالی در مخالفت با این لایحه گفت: فرآیند کلی که در سیاست گذاری برای توسعه مناطق آزاد برنامه ریزی شده، به صرف و صلاح کشور نیست. چرا که الزاما ایجاد مناطق آزادگشایشی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند و بیشتر صنایع اطراف آن آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به منطقه آزاد انزلی گفت: اگر از بازاریان منطقه آزاد انزلی سوال کنید، متوجه خواهید شد که آنها راضی از وجود منطقه آزاد نیستند و در حقیقت چنین مناطقی مخالف با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سرخس گفت: ابتدا از دولت و مجلس برای ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون تشکر می کنم. اما منطقه آزاد تجاری – سرخس یکی از قویترین مناطق مرزی است و ظرفیت‌های زیادی از جانب ترکمنستان برای تعاملات مرزی و کالایی و غیره برای مراوده با ایران وجود دارد و این کشور هم علاقه وافری به این تبادل دارد.

وی افزود: مناطق آزاد تجاری سبب صادرات و تبادل کالا، اشتغال آفرینی و زیست پایدار در این مناطق می‌شود. مناطق آزاد بسیاری از کالاهایی که امکان صادرات آن را به اروپا نداریم، فراهم می‌کند و این لایحه پس از ۲ سال سرانجام در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم تربت جام در مجلس تاکید کرد: به دلیل سرمایه گذاری عظیم اقتصادی آستان قدس رضوی در مناطق آزاد تجاری سرخس، ایجاد این منطقه سبب کمک به خنثی سازی تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد شد و امیدوارم با رای انقلابی مجلس سبب رونق این مناطق شویم.

درادامه حسن محمدیاری در مخالفت با این لایحه گفت: تجربه ایجاد منطقه آزاد خوشایند نیست چرا که ساز و کار درستی را برای ایجاد مناطق وجود نداشته و قیمت کالاها و معافیت ارزی از جمله مواردی است که در این مناطق پیش بینی شده ولی این اهداف در مناطق آزاد محقق نشده است.

نماینده مردم تالش در مجلس گفـت: به عنوان مثال تردد خودرو در مناطق آزاد دارای امتیازاتی است که دیگر استان از آن امتیاز بی بهره است. از طرفی سوال این است که آیا چارچوبی برای صادرکننده فراهم شده که وی با امنیت لازم کالای خود را صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: باید مناطق آزاد تجاری به نحوی ایجاد شود که همه استان از مزایایی آن برخوردار شوند و این موضوع را شامل سایر استان‌ها نیز شود.

در ادامه سیدجواد حسینی کیا در موافقت با این لایحه گفت: یکی از خلاهایی که برای مناطق آزاد تجاری وجود داشت، در شرق کشور بود و از طرفی نقدینگی موجود در کشور می تواندبه سمت صادرات رفته و کالای صادرات محور در دستور کار قرار گیرد. همچنین این مناطق سبب جلوگیری از خروج سرمایه می شود تا سرمایه گذار به سمت دلالی نرود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افزود: مناطق آزاد سبب ایجاد اشتغال می‌شوند و بازارهای جدیدی را برای کشور ایجاد کرده و سوپاپ اطمینانی برای مواقع بحرانی شده و سبب توسعه یافتگی مناطق کمتر توسعه یافته خواهند شد.

در ادامه سید علی موسوی در مخالفت با لایحه گفت: از آقای عبدالملکی انتظار دارم نگاه ویژه‌ای به مناطق کم برخوردار داشته باشند تا اشتغال آفرینی و سرمایه گذاری در این مناطق صورت بگیرد. همچنین از ایشان می‌خواهیم دبیرخانه‌ای در این باره تشکیل دهند و برای همه مناطق محروم این مسائل در نظر گرفته شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس یادآور شد: در اصل سوم قانون اساسی به موضوع عدم تبعیض اشاره شده و آن را ممنوع عنوان کرده و تساوی و برخورداری همه مردم از امکانات درهمه مناطق تاکید کرده است.اگر بخواهیم فقط سبب توسعه یافتگی برخی از مناطق شویم، مخالف شعار سال و تولید خواهیم بود و امروز توجه به مناطق محروم و کم برخوردار لازم است.

امیرآبادی: قرار داد شرکت چینی برای توسعه جاده ترانزیتی سرخس

در ادامه احمدامیرآبادی فراهانی در موافقت با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی سرخس گفت: منطقه آزاد سرخس ویژگی‌های زیادی دارد از جمله ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای تولید محصول وجود دارد و از فرودگاه بین المللی برخوردار است.یک شرکت چینی برای توسعه جاده ترانزیتی در این منطقه قرارداد بسته و از طرفی این منطقه ۱۵ کیلومتر جاده دارد که به گمرک سرخس متصل است و به صادرات کالا کمک خواهد کرد و سبب محرومیت زدایی می شود.

نماینده مردم قم تاکید کرد: ۱۰۰ درصد سهام این منطقه بر عهده آستان قدس خواهد بود که سبب محرومیت زدایی از استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی خواهد شد.

عبدالملکی: مقررات متناقض مزیت‌های مناطق آزاد را دچار چالش کرده است

در ادامه حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد به عنوان نماینده دولت در این باره گفت: ثبات در قوانین مهمترین رکن حقوقی برای سرمایه گذاری است ولی متاسفانه مقررات متناقض در این باره وجود دارد و مزیت‌های مناطق آزاد دچار چالش شد. بر همین اساس ثبات قوانین سبب رسیدن به اهداف مناطق آزاد می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد زیرساخت های لازم را دارد و سبب می شود که کارکرد اصلی را از همان ابتدا اجرایی کنند. از طرفی سرخس راه ارتباطی با آسیای میانه است که از منطقه استراتژیک نباید غافل شد و تبدیل آن به منطقه آزاد سبب رونق بیش از گذشته آن خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع قاچاق کالا و فرار مالیاتی ثبت شرکت‌ها به نحوی انجام شده که جلوی تخلفات را بگیریم و مناطق آزاد با همین برنامه در حال راه اندازی است که امیدواریم با رای نمایندگان ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی سرخس میسر شود.

محمدرضا پور ابراهیمی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: یکی از مناطق مهمی که ظرفیت ویژه‌ای برای سرمایه گذاری دارد، منطقه سرخس است که امکان توسعه کامل را به دلیل زیرساخت های لازم فراهم خواهد کرد.

وی افزود: وجود فرودگاه، راه های ارتباطی ترانزیتی و وجود ۱۲۰ واحد صنعتی و تجاری امکان صادرات را بیش از گذشته خواهد کرد. همچنین ۲.۶ میلیارد دلار صادرات این منطقه است و تبدیل شدن آن به منطقه آزاد به رونق آن خواهد افزود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *