پلنگ باغ وحش مشهد بیماری کلیوی و کبدی دارد

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

سرپرست تیم درمان ارس پلنگ بیمار باغ وحش مشهد گفت: نتایج آزمایشهای تشخیصی تخصصی بر روی “ارس” تنها پلنگ باغ وحش مشهد نشان می دهد که این گونه ارزشمند حیوانی بیماری کلیوی ، مشکلات کبدی و عفونت در بدن دارد.

ایمان محمدی آبیز افزود: نتایج آزمایشهای تخصصی نشان از یک نوع بیماری کلیوی و فعالیت آنزیمهای کبدی بیشتر از حد تشخیص کیت بار آزمایشگاهی به علت مصرف طولانی مدت داروی ضد تشنج “فنوباربیتال” در این گونه دارد.

وی با بیان این که مصرف داروی فنوباربیتال تنها گزینه پیش رو برای کنترل حملات صرع “ارس” است ادامه داد: همچنین در آزمایشهای تکمیلی عفونت بالا در بدن این پلنگ ۱۱ ساله تشخیص داده شد.

کارشناس مسوول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هم اکنون طبق دستورالعمل بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی داروهای لازم برای این پلنگ بیماری تجویز شده و روند درمان ادامه دارد.

“ارس” توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداریهای اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداریهای مختلف از این حیوان در همان سال ۹۷ انجام شد. ام.آر.آی گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

“ارس” این روزها به دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد.

منبع :ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *